Leren lezen met LIST
LeesInterventie-project voor Scholen met een Totaalaanpak
LIST is een integraal schoolverbeteringsproject gericht op het verbeteren van de leesresultaten en is al sinds 2008 een groot succes. De methodiek bedoeld voor scholen (PO, (V)SO en PRO) die streven naar functionele geletterdheid voor alle leerlingen en die hun leraren de kans willen bieden om kennis en vaardigheden op het gebied van leesonderwijs te vergroten. Meer weten over hoe je deze aanpak kan toepassen op jouw school?
Neem dan contact op met Anja van Schijndel
- (06) 14 12 66 16
- a.vanschijndel@fontys.nl

Uitvoering en kosten
De implementatie wordt uitgevoerd door certificeerde LIST-begeleiders en bestaat onder andere uit teamscholingen, observaties en begeleiding. Meestal wordt de implementatie van de drie aanpakken (beginnende geletterdheid, aanvankelijk lezen en voortgezet lezen) verspreid over 2 tot 3 schooljaren. De kosten zijn o.a. afhankelijk van de grootte van de school.
Onderzoeksresultaten
De aanpakken zijn breed gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Vanuit het rapport ‘Lezen, lezen, lezen! Achtergrond en evaluatie van het LeesInterventie-project voor scholen met een totaalaanpak (LIST)’ (Houtveen, Brokamp & Smits, 2012) is bekend dat aan het einde van de basisschool minder dan 1% van de leerlingen met een onvoldoende leesniveau de school verlaat.
Het LIST-programma, de theoretische achtergronden en de cyclische benadering voor aanvankelijk en vloeiend lezen zijn uitgebreid beschreven in het rapport ‘Doelgericht Werken Aan Opbrengsten. Tweede herziene versie’ (Houtveen, Brokamp & Kunst, 2019).

"Kinderen zijn enthousiaster zeker in combinatie met het creatief schrijven" - Adrienne van Hoek, leerkracht groep 3 OBS Bibit Tilburg
"LIST levert onze kinderen meer leesplezier op, en veel betere leesresultaten. Het aantal dyslexie aanvragen is ook drastisch verminderd." - Margriet Palmers, OBS Hartenaas Grave
Rapportages over LIST
Er is een aantal rapportages waarin u meer kunt lezen over LIST.