Sprint naar content

Langer thuis, wat haal je in huis

Een onderzoek dat goed laat zien hoe belangrijk het is de ervaringen van de gebruiker mee te nemen in de ontwikkeling van technologische zorgproducten is het praktijkgerichte onderzoek Langer thuis, wat haal je in huis? Fontys Paramedische Hogeschool heeft tussen 2012 en 2016 binnen dit onderzoek samengewerkt met 14 partners.

Studenten hebben praktijkverhalen opgehaald bij mensen met een chronische ziekte zoals dementie, diabetes mellitus, COPD, CVA, hartfalen en obesitas. De vraag was: Hoe ervaart u de technische apparaten die u moeten ondersteunen in uw gezondheidsproblemen?

Mensen bleken veel belemmeringen te ervaren zoals het niet begrijpen van de bediening tot aan zorgen over de veiligheid van dataopslag en verbinding.

Sfeerafbeelding Fontys

Dit inzicht heeft geleid tot een videoreeks waarin technologische apparatuur in de woning van de fictieve persoon Meneer van Dam wordt geïnstalleerd ter ondersteuning van zijn oude dag. Zijn reactie richting de technologie wordt in verschillende situaties goed benadrukt om de beleveniswereld van deze groep te laten zien. De situatieschets ‘Meneer van Dam’ vormt een conversation starter voor het onderwijs en binnen trainingen voor zorgprofessionals.

De boodschap van dit onderzoek is dat de waarde van technologie wordt bepaald door de gebruiker. Het acceptatie niveau, maar ook de persoonlijke copingstijl  en –strategieën (hoe gaat een persoon met iets om) beïnvloeden het slagen van een toepassing. Het is dus de kunst per persoon goed te kunnen bepalen hoe de verhouding moet zijn tussen zorg en technologie. Daarnaast is het van belang technologie te ontwikkelen die aansluit op de ervaringen van de doelgroep.