SIC Vitaliteit

Een Sociaal Innovatie Centrum (SIC) is een innovatief onderwijsconcept van Fontys HRM/TP in samenwerking met externe partners op het gebied van sociale innovaties. De studenten die hierbij betrokken zijn delen graag de laatste innovaties betreffende vitaliteit en werkgeluk.

Thuiswerken is ook een vak
Zoals velen van ons zullen merken is het werken vanuit huis een hele andere manier van werken dan we normaal gesproken gewend zijn. Daarom heeft Jeroen Metzke van Sociaal Innovatiecentrum Werkgeluk Helmond dit artikel geschreven met aandachtspunten om je thuiswerkweek zo prettig en productief mogelijk te laten zijn.

Sfeerafbeelding Fontys


Sfeerafbeelding Fontys

Inspiratiesessie voeding

Na drie jaar zelfstudie over voeding en verschillende experimenten op het gebied van een gezonde levensstijl, neemt Deena Versluis – Toegepaste Psycholoog in opleiding- je via Instagram mee in haar kennis en ervaringen. Dit wordt aangevuld met een bezoek van Karen Hoye, bewegingswetenschapper, docent Fontys Sporthogeschool en expert op het gebied van voeding.   

Inhoud 

Tijdens de instastory’s word je meegenomen in het proces vanaf het moment dat je wilt eten tot aan het moment dat het eten op je bord ligt. Het gaat hierbij over (gezonde) voeding en hoe je het beste boodschappen kunt doen. Hoe zorgt jij er bijvoorbeeld voor dat je alleen meeneemt wat je echt nodig hebt? En hoe zorgt de supermarkt er juist voor dat jij toch nog die snack meepikt die niet op je boodschappenlijst stond?

Daarnaast worden er verschillende recepten gedeeld via de Instastory’s, waarbij met duidelijk stappen wordt uitgelegd hoe jij dit zelf kan maken. Deze mag je vervolgens zelf maken en via een Instagrampost (tag: @fontys_vitaal) met ons delen. Je kan hier een leuke prijs mee winnen, die goed bij dit thema past! Wat je precies kan winnen wordt in de week van 23 november bekend gemaakt.

Afsluitend zijn wij erg benieuwd of jouw kennis na afloop van deze week is gegroeid. Dit meten wij aan de hand van een quiz op vrijdag, wederom via de Instastory’s.

Resultaat 

Na afloop van deze week heb je:

  • meer kennis over voeding,
  • kennis over de 'supermarktmisleidingen en hoe je hiermee kan omgeaan,
  • inspiratie opgedaan over makkelijke, simpele en snelle recepten (van ontbijt tot de avondsnack).

Locatie

Deze informatie wordt via Instagram aangeboden. Volg @fontys_vitaal om de Instastory's tussen jouw verhalen te ontvangen.


Braingym (maandag 23 november 16:00u - 17:00u)

“Vanavond geen rust, ik werk nog even door!”
“Ik begin een beetje moe te worden, maar wil dit persé af hebben!”

Herkenbare uitspraken? Presteren is een veel voorkomend onderwerp in onze maatschappij. Het wordt dan ook aan alle kanten gestimuleerd en men is trots als er prestaties neer worden gezet. Hard werken wordt beloond! 

Ik ben Nikki Steenbakkers, Toegepaste Psycholoog in opleiding, fanatieke Brain ‘Gym-er’ en welbekend met deze uitspraken. Als het maar even kan ben ik met een nieuw project bezig, maar rusten komt er niet veel van. Nu, een aantal jaar later, weet ik presteren goed te combineren met rustnemen. Rustnemen heeft positieve effecten op je prestatievermogen en heeft daarbij een herstellend vermogen. Wil jij ook betere prestaties neerzetten en tegelijkertijd meer rustmomenten hebben? Met korte Brain Gym momenten is dit mogelijk. Brain Gym is kort gezegd een manier om te ontspannen, waarbij de hersenen actief getraind worden. 

Tijdens deze workshop ga ik jullie meenemen in het verhaal achter het belang hiervan, waarom het juist nu in deze tijd zo belangrijk is om stil te staan bij jouw rustmomenten en welke voordelen dit met zich mee brengt. 

Inhoud 

Wat is Brain GymTrainen van de hersenenOnze maatschappij
Werken in tijden van CoronaVerschillende Brain Gym vormenRust nemen en stress

Resultaat 

Na de workshop zal er bekend zijn wat het nut is van Brain Gym en waarom dit voor ieder mens nuttig kan zijn. Daarbij weet men wat rustnemen is en of men wel goed rust neemt. Aan het einde zal men bekend zijn met verschillende vormen van Brain Gym en kan iedereen een simpele vorm die ik gebruik toepassen in het dagelijkse leven.

Locatie

Deze workshop wordt via Microsoft Teams aangeboden. Meer informtie hierover is in het inschrijfformulier terug te vinden.


Top performance (dinsdag 24 november 15:00u - 16:00u)

Heb jij je wel eens afgevraagd hoe je beter kan presteren onder druk? En ben jij je ervan bewust dat stress normaal is en gereguleerd kan worden door middel van technieken? In deze workshop neemt Martijn Koemans je mee in stressmanagement en leer je technieken aan om stressvermindering te gebruiken, waardoor je beter kan presteren op het werk, thuissituaties, sport en nog veel meer!

Inhoud 

In de workshop gaan we aan de slag met de theorie achter hoe stress en negatief geformuleerde gedachtes de prestatie kunnen beïnvloeden. Hierin wordt de eerste oefening uitgelegd die iedereen kan toepassen met maar een paar minuten van je tijd. Vervolgens gaan we aan de slag met het omgaan met momenten van extreem hoge druk. Iedereen heeft deze momenten, of dit nu voor de tandarts is of voor een presentatie voor 200 mensen. Met deze techniek die wordt aangeleerd kan je je lichaam rust gunnen en de te hoge arousal (wat kortgezegd mentale bewustzijn en alertheid betekent) laten dalen. Ook gaan we aan de slag met het herformuleren van negatieve gedachtes en hoe je jezelf kan herinneren om dat te blijven doen. Kortom een leerzame workshop vol tips & tricks!

Resultaat 

Na afloop van de workshop heb je onder andere:

  • meer kennis over de reacties die in je lichaam plaatsvinden door stress,
  • ervaring met stress verminderende oefeningen, die je in de praktijk kunt toepassen.

Locatie

Deze workshop wordt via Microsoft Teams aangeboden. Meer informtie hierover is in het inschrijfformulier terug te vinden.


Mindfulness (woensdag 25 november 16:00u - 17:00u)

Mindfulness betekent aandacht geven in het moment en zonder te oordelen. Het is een manier om onszelf te openen, waardoor we onze geest, ons lichaam en ook de wereld om ons heen kunnen leren begrijpen. De oplettendheid kan leiden tot grotere helderheid, bewustzijn en acceptatie van de werkelijkheid.  De effecten geven positieve resultaten. Zo kan stress bijvoorbeeld worden verminderd en kan geleerd worden om met lastige emoties om te gaan. Toegepaste Psycholoog in opleiding Mirthe Dankers laat jou in deze workshop kennismaken met Mindfulness en deelt haar kennis en positieve ervaringen omtrent dit thema.

Inhoud 

In deze workshop wordt gekeken hoe je in het hier en nu kan zijn. Dit wordt gedaan door middel van een bodyscan en een ademhalingsoefening. Het fijne aan dit soort oefeningen is dat je het niet fout kan doen. Zoals jij het fijn vindt, zoals jij het voelt, zo is het goed. Hierdoor kunnen ervaren en minder ervaren mensen deelnemen aan deze workshop.  

Resultaat 

Na afloop van de workshop heb je onder andere:  

  • geoefend hoe je in het hier en nu kunt zijn,
  • kennis opgedaan over je ademhaling en hoe je lichaam hiermee omgaat,
  • geoefend om bewust bezig te zijn met je ademhaling.

Locatie

Deze workshop wordt via Microsoft Teams aangeboden. Meer informtie hierover is in het inschrijfformulier terug te vinden.