SIC Vitaliteit

Een Sociaal Innovatiecentrum (SIC) is een innovatief onderwijsconcept van Fontys HRM/TP in samenwerking met externe partners op het gebied van sociale innovaties. De studenten die hierbij betrokken zijn delen graag de laatste innovaties betreffende vitaliteit en werkgeluk.

Thuiswerken is ook een vak
Zoals velen van ons zullen merken is het werken vanuit huis een hele andere manier van werken dan we normaal gesproken gewend zijn. Daarom heeft Jeroen Metzke van Sociaal Innovatiecentrum Werkgeluk Helmond dit artikel geschreven met aandachtspunten om je thuiswerkweek zo prettig en productief mogelijk te laten zijn.

Sfeerafbeelding Fontys


Sfeerafbeelding Fontys

Nieuwe workshops & trainingen

Na de succesvolle samenwerking met de stagiaires van het Sociale Innovatiecentrum Vitaliteit, komen zij dit jaar terug met nieuwe trainingen en workshops. De nieuwe energizers en (mini) trainingen zijn vanaf de derde week van mei beschikbaar. Een overzicht van het gehele aanbod is hieronder te vinden.


Planning energizers & (mini) trainingen SIC Vitaliteit

Datum Tijdstip Thema Uitvoerder
18-05-2021 & 20-05-202113:00 - 13:15uBalanceren kun je leren (energizer)Mirthe Dankers
25-05-2021 & 27-05-202113:00 - 13:15uMuziek en het brein (energizer)Jeroen Metzke
01-06-2021 & 03-06-202113:00 - 13:15uEnergiemanagement (energizer)Jeremy van Laere
08-06-2021 & 10-06-202113:00 - 13:30uStressbestendigheid (mini-training)Kaila de Boer
15-06-2021 & 17-06-202113:00 - 13:30uLeren accepteren (mini-training)Alési van Veen
22-06-2021 & 24-06-202113:00 - 13:30uPrestatiedruk (mini-training)Sjoerd Jobse

Balanceren kun je leren (energizer)

Ben je even helemaal klaar met het werken achter de laptop en heb je behoefte aan beweging? Zoek dan niet verder! Tijdens deze energizer gaan we op zoek naar balans, zowel op mentaal als fysiek vlak. We gaan actief aan de slag met ons lichaam zodat we erachter kunnen komen hoe ons lichaam reageert op bepaalde bewegingen en houdingen. Door deze actieve oefeningen kom je erachter dat balans vinden, met een aantal tips, makkelijker wordt met de tijd. Wil je dus op een actieve en creatieve manier meer leren over balans, meld je dan aan voor deze energizer.

Inhoud

Door actief bezig te zijn met je hele lichaam, worden je hersenen op een andere manier gestimuleerd. Dit wordt gedaan door middel van verschillende balansoefeningen. Je start tijdens de energizer met verschillende oefening die het lichaam 'los' maken, waarna verschillende balansoefeningen worden behandeld die ook door topsporten worden uitgevoerd. Daarnaast worden tips gegeven waar je op kunt letten tijdens het 'balanceren'. Deze oefeningen zijn goed voor je houding, je leert de waarde van focus kennen en traint direct een aantal spiergroepen. 

Doel

Door actief bezig te zijn met je lichaam, krijg je meer inzicht in hoe je balans kan vinden en ben je even uit het thuiswerk-ritme.

Begeleider

Toegepaste Psycholoog in opleiding en Junior Consultant bij Sociaal Innovatiecentrum Vitaliteit Mirthe Dankers laat jou in deze kleine energizer kennismaken met creatieve manieren om te leren hoe jij je balans kunt vinden en deelt haar kennis en positieve ervaringen omtrent dit thema.

Locatie

Deze energizer is via Microsoft teams te volgen. De onderstaande link kan je in je agenda zetten, zodat je op de betreffende dag direct toegang hebt tot de energizer:

Inschrijven

Inschrijven is niet nodig. Je kunt 'gewoon' op het betreffde tijdstip aansluiten.


Muziek en het brein (energizer)

Pak je geïmproviseerde drumstel en stokken er maar bij!

In deze korte sessie ga je actief (en letterlijk) aan de slag. Niet zomaar aan de slag; je gaat muziek maken! Uit onderzoek is gebleken dat muziek maken en muziek luisteren het gehele brein activeert. Daarnaast is het een leuke en actieve onderbreking van het dagelijkse thuiswerk-ritme. Is je interesse gewekt? Sla je slag en neem vrijblijvend deel aan deze energizer!

Inhoud

Door de actieve rol te in deze energizer, word je uitgedaagd even uit het “normale” thuiswerk-ritme te komen. Door het luisteren en maken van muziek worden de hersenen geactiveerd en krijg je energie om de werkdag te vervolgen. Ook leer je, waarschijnlijk, nieuwe vaardigheden aan wat een leuke bijkomstigheid is. De energizer duurt ongeveer 15 minuten en je wordt vooraf gevraagd om een geïmproviseerd drumstel samen te stellen. Dit kunnen bijvoorbeeld twee pennen en een beker zijn. Creativiteit wordt hierin zeer op prijs gesteld. Na een korte uitleg ga je direct aan de slag. De ervaring leert dat dit soms voor hilarische situaties kan zorgen. We kunnen aan het einde van de energizer samen een klein “muziekstuk” spelen. 

Doel

Door actief aan de slag te gaan, word je uitgedaagd om even uit het “normale” thuiswerk-ritme te komen. 

Begeleider

HRM student en Junior Consultant bij Sociaal Innovatiecentrum Vitaliteit Jeroen Metzke laat jou in deze kleine energizer kennismaken met creatieve manieren om je werk te onderbreken.

Locatie

Deze energizer is via Microsoft teams te volgen. De onderstaande link kan je in je agenda zetten, zodat je op de betreffende dag direct toegang hebt tot de energizer:

Inschrijven

Inschrijven is niet nodig. Je kunt 'gewoon' op het betreffde tijdstip aansluiten.


Energiemanagement (energizer)

Energiemanagement is structurele aandacht voor energie, met als doel het energiegebruik te reguleren. Tijdens deze sessie gaan we in op de persoonlijke energiebalans en hoe wij deze kunnen verhogen. In een korte sessie van 15 minuten gaan we aan de slag met het verhogen van de energie en hoe wij deze vast kunnen houden. Er wordt gebruik gemaakt van korte werkvormen en nuttige tips voor in de praktijk. Wil jij kennismaken met jouw persoonlijke energiebalans en hoe je deze kan managen?

Inhoud

Wanneer het je niet lukt om je energie te managen, kan dit ervoor zorgen dat je vaak moe bent, emotioneler reageert, niks gedaan krijgt, vaak piekert, geen plezier meer ervaart, etc. Wanneer het wel lukt om je energie te managen, kan dit ervoor zorgen dat je een fitter gevoel hebt, meer plezier in het werk hebt en je meer veerkracht ervaart. Het is daarom belangrijk om inzicht te hebben in je eigen energielevel. 

Doel

Bewustwording van je persoonlijke energiebalans en het leren om deze te verbeteren staat centraal zijn de doelen van deze energizer.

Begeleider

Toegepaste Psycholoog in opleiding en Junior Consultant bij Sociaal Innovatiecentrum Vitaliteit Jeremy van Laere laat jou in deze kleine energizer kennismaken met creatieve manieren om te leren hoe je balans kunt vinden in jouw persoonlijke energie.

Locatie

Deze energizer is via Microsoft teams te volgen. De onderstaande link kan je in je agenda zetten, zodat je op de betreffende dag direct toegang hebt tot de energizer:

Inschrijven

Inschrijven is niet nodig. Je kunt 'gewoon' op het betreffde tijdstip aansluiten.


Stressbestendigheid (mini-training)

Heb je vaak last van stress? Vind je presteren onder druk moeilijk? Neem deel aan deze training en leer hoe je hiermee om kan gaan! Je leert hoe jij je stressniveau onder controle kunt houden tijdens stressvolle situaties. Daarnaast leer je ook hoe je beter kunt ontspannen en wat voor effect dit heeft op jouw. Tijdens deze training worden ook energizers gegeven, waardoor je deze training zonder stress zal verlaten.

Inhoud

Iedereen ervaart wel eens stress. Dit kan gezonde stress zijn, maar kan al snel doorslaan naar ongezonde stress. Veel mensen weten niet hoe ze deze ongezonde stress kunnen aanpakken. Tijdens deze training zal leren hoe je met deze ongezonde stress kunt omgaan. Daarbij wordt er ook dieper ingegaan op ontspanning en hoe je dit kunt inzetten om stress te verminderen. Er zullen verschillende onderwerpen aan bod komen die te maken hebben met stress. Mogelijke onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn: Wat is stress, gezond leven, werkdruk, emoties en omgaan met anderen.

Doel

Het doel van deze (mini-)training is dat je beter leert omgaan met stress.

Begeleider

De begeleider van deze training is Kaila de Boer. Kaila is een derdejaars Toegepaste Psychologie studente en is momenteel Junior Consultant bij Sociaal Innovatiecentrum Vitaliteit, waar ze meewerkt aan verschillende projecten. Ze is erg geïnteresseerd in het onderwerp stress en wil hier graag mee aan de slag gaan, zodat ze op haar beurt ook weer andere mensen hiermee kan helpen.

Locatie

Deze energizer is via Microsoft teams te volgen. De onderstaande link kan je in je agenda zetten, zodat je op de betreffende dag direct toegang hebt tot de (mini-)training:

Inschrijven

Inschrijven is niet nodig. Je kunt 'gewoon' op het betreffde tijdstip aansluiten.


Stressbestendigheid


Begeleider: Kaila de Boer
Datum: dinsdag 8 & donderdag 10 juni
Tijdstip: 13:00 - 13:30u
Locatie: Microsoft Teams

Sfeerafbeelding Fontys

Leren accepteren (mini-training)

Ben je wel eens onzeker over jezelf en wil je dat graag veranderen? Wil je ook leren om van jezelf te houden? Neem dan deel dan deze training! Tijdens deze training leer je om zowel je innerlijk als je uiterlijk te accepteren. Je gaat bewust bezig zijn met de gedachten die je over jezelf hebt en het gedrag wat daarop volgt. Ook wordt er tijdens deze training een korte energizer gegeven.

Inhoud

Door actief bezig te zijn met je eigen gedachten over jezelf, wordt je geconfronteerd met hoe je nu werkelijk jezelf ziet. In deze (mini-)training worden onder andere de volgende onderwerpen besproken: fouten maken mag, je lichaam, het verleden, meningen van andere mensen en eigen verantwoordelijkheid. Door deze onderwerpen te accepteren, leer je jezelf te accepteren.

Doel

Het doel van deze training is om de negatieve gedachten en gedragingen tegenover jezelf, om te zetten in positieve gedachten en gedragingen. Zo leer jij jezelf te accepteren zoals je bent.

Begeleider

Toegepaste Psycholoog in opleiding en Junior Consultant bij Sociaal Innovatiecentrum Vitaliteit Alési van Veen, leert jou in deze (mini-)training hoe jij jezelf van binnen en buiten leert accepteren!

Locatie

Deze (mini-)training is via Microsoft teams te volgen. De onderstaande link kan je in je agenda zetten, zodat je op de betreffende dag direct toegang hebt tot de (mini-)training:

Inschrijven

Inschrijven is niet nodig. Je kunt 'gewoon' op het betreffde tijdstip aansluiten.

Prestatiedruk (mini-training)

Prestatiedruk is de druk die mensen ervaren wanneer ze moeten presteren. Tegenwoordig komen deze klachten veel voor onder jongeren maar ook op de werkvloer ervaren mensen steeds meer prestatiedruk. 70% van de werkende mensen geeft aan weleens last te hebben van prestatiedruk. Prestatiedruk kan leiden tot psychische klachten zoals stress, slapeloosheid, depressieve gevoelens en burn-out. De oorzaken van prestatiedruk kun je vaak vinden bij studie, werk en een opkomend thema is Social Media. Het voldoen aan de verwachtingen van anderen speelt een grote rol bij het ervaren van prestatiedruk. Het ervaren van prestatiedruk is voor iedereen ook weer anders. De ene persoon zal hier sneller last van hebben dan de ander. Zeker op de werkvloer is het belangrijk dat de werknemers zich op hun gemak voelen en hierbij hulp krijgen. Dit zorgt een optimale werksfeer en geen onderlinge fricties.

Inhoud

Het leven als werkende kan vaak mooi zijn maar het heeft ook zijn keerzijde. Naast de eisen die je vanuit je werk krijgt komen er nog allerlei dingen vanuit het privéleven bij. Al deze zaken zorgen voor een druk om te presteren. Zou jij graag hulp willen om met deze druk om te gaan? Dan past deze training goed bij je.

Doel

Het doel van deze training is om de negatieve gedachten en gedragingen tegenover jezelf, om te zetten in positieve gedachten en gedragingen. Zo leer jij jezelf te accepteren zoals je bent.

Begeleider

De begeleider van deze training zal Sjoerd Jobse zijn. Sjoerd is een derdejaars Toegepaste Psychologie student. Hij is momenteel Junior Consultant bij Sociaal Innovatiecentrum Vitaliteit, waar hij meewerkt aan verschillende projecten. Sjoerd is erg geïnteresseerd in het onderwerp presteren en wil hier graag mee aan de slag gaan, zodat hij op zijn beurt ook weer andere mensen hiermee kan helpen

Locatie

Deze energizer is via Microsoft teams te volgen. De onderstaande link kan je in je agenda zetten, zodat je op de betreffende dag direct toegang hebt tot de (mini-)training:

Inschrijven

Inschrijven is niet nodig. Je kunt 'gewoon' op het betreffde tijdstip aansluiten.