SIC Vitaliteit

Een Sociaal Innovatie Centrum (SIC) is een innovatief onderwijsconcept van Fontys HRM/TP in samenwerking met externe partners op het gebied van sociale innovaties. De studenten die hierbij betrokken zijn delen graag de laatste innovaties betreffende vitaliteit en werkgeluk.

Thuiswerken is ook een vak
Zoals velen van ons zullen merken is het werken vanuit huis een hele andere manier van werken dan we normaal gesproken gewend zijn. Daarom heeft Jeroen Metzke van Sociaal Innovatiecentrum Werkgeluk Helmond dit artikel geschreven met aandachtspunten om je thuiswerkweek zo prettig en productief mogelijk te laten zijn.

Sfeerafbeelding Fontys


Sfeerafbeelding Fontys

Nieuwe workshops & trainingen

Na de succesvolle samenwerking met de stagiaires van het Sociale Innovatiecentrum Vitaliteit, komen zij dit jaar terug met nieuwe trainingen en workshops. Dit aanbod is vanaf de tweede week van maart beschikbaar en een overzicht van dit aanbod vind je hieronder.


Workshop: Mentale weerbaarheid (dinsdag 16 maart)

Het thuiswerken heeft vele veranderingen in ons leven gebracht en dit was voor ons allemaal natuurlijk flink aanpassen. Het aanpassen is een grote uitdaging en het kan ervoor zorgen dat we af en toe prikkelbaar worden en stress ervaren.

Inhoud

Om de vitaliteit te verhogen en om de mentale weerbaarheid te versterken, leer je bij deze training om grenzen te kunnen aangeven, stress te verminderen en om veerkrachtig te kunnen zijn met de verandering in omstandigheden.

Resultaat

Na afloop van de workshop heb je onder andere:

  • nee leren zeggen;
  • grenzen leren aangeven;
  • leren omgaan met verandering;
  • kennis over mentale weerbaarheid verkregen.

Locatie

Deze workshop wordt via Microsoft Teams aangeboden.

  • Na aanmelding ontvang je een agendaverzoek met daarin de Microsoft Teams link. Dit agendaverzoek ontvang je vanuit Fontys Vitaal.
  • Gebruik de link die onderaan dit agendaverzoek staat om in het juiste kanaal terecht te komen. 

Training: "Een mindfulness pauze" (woensdag 17 maart)

Merk je dat je af en toe een pauze nodig hebt tijdens zo'n lange dag werken? Doe dan mee met een mindfulness pauze. Mindfulness betekent aandacht geven in het moment en zonder te oordelen. Het is een manier om onszelf te openen, waardoor we onze geest, ons lichaam en ook de wereld om ons heen kunnen leren begrijpen. De effecten geven positieve resultaten. Zo kan stress bijvoorbeeld worden verminderd en kan geleerd worden om met lastige emoties om te gaan. Toegepaste Psycholoog in opleiding en Junior Consultant bij Sociaal Innovatiecentrum Vitaliteit Mirthe Dankers laat jou in deze kleine training kennismaken met Mindfulness en deelt haar kennis en positieve ervaringen omtrent dit thema.

Inhoud

In deze training wordt een kleine pauze gehouden om de energie terug te krijgen, na een ochtend achter de computer te hebben gezeten. Dit wordt gedaan doormiddel van naar jezelf en de omgeving te kijken. Zo wordt er één ademhalingsoefening en één waarnemingsoefening gedaan.

Resultaat

Na afloop van de training heb je onder andere:

  • kennis opgedaan om een momentje voor jezelf te pakken,
  • geoefend om bewust bezig te zijn met je ademhaling en je lichaam,
  • kennis opgedaan en geoefend om de zintuigen te gebruiken tijdens het waarnemen.

Locatie

Deze workshop wordt via Microsoft Teams aangeboden.

  • Na aanmelding ontvang je een agendaverzoek met daarin de Microsoft Teams link. Dit agendaverzoek ontvang je vanuit Fontys Vitaal.
  • Gebruik de link die onderaan dit agendaverzoek staat om in het juiste kanaal terecht te komen. 


Workshop: In balans (donderdag 18 maart)

Inhoud

In de huidige tijd waarin we in de ban zijn van de Corona-crisis wordt er van iedereen verwacht zo veel mogelijk vanuit huis te werken. Het thuiswerken brengt voor veel mensen een grote verandering met zich mee. Wellicht heb je jonge kinderen die thuis zijn, werkt je partner ook vanuit huis, werk je aan de keukentafel of merk je dat je het lastig vindt om je laptop aan het einde van de dag dicht te doen. Dit soort zaken kunnen invloed hebben op de werk-privé balans. Een goede balans is van belang voor zowel je fysieke als mentale vitaliteit.

Resultaat

In deze workshop krijg je tools en tips om de werk-privé balans te optimaliseren. Er is ook ruimte om ervaringen te delen en van elkaar te leren. De tools die in deze workshop worden aangereikt, kun je de volgende dag al inzetten.

Onderwerpen die aan bod zullen komen zijn o.a.:

  • balans is een vaardigheid;
  • prioriteiten stellen/plannen;
  • energiemanagement ; denk hierbij aan energiegevers en energievreters;
  • fysieke vitaliteit; beweging doet wonderen;
  • blijf in het ritme;
  • mentale vitaliteit; “Wat gebeurd er in het brein?”

Locatie

Deze workshop wordt via Microsoft Teams aangeboden.

  • Na aanmelding ontvang je een agendaverzoek met daarin de Microsoft Teams link. Dit agendaverzoek ontvang je vanuit Fontys Vitaal.
  • Gebruik de link die onderaan dit agendaverzoek staat om in het juiste kanaal terecht te komen. 

Training: "Een mindfulness pauze" (vrijdag 19 maart)

Merk je dat je af en toe een pauze nodig hebt tijdens zo'n lange dag werken? Doe dan mee met een mindfulness pauze. Mindfulness betekent aandacht geven in het moment en zonder te oordelen. Het is een manier om onszelf te openen, waardoor we onze geest, ons lichaam en ook de wereld om ons heen kunnen leren begrijpen. De effecten geven positieve resultaten. Zo kan stress bijvoorbeeld worden verminderd en kan geleerd worden om met lastige emoties om te gaan. Toegepaste Psycholoog in opleiding en Junior Consultant bij Sociaal Innovatiecentrum Vitaliteit Mirthe Dankers laat jou in deze kleine training kennismaken met Mindfulness en deelt haar kennis en positieve ervaringen omtrent dit thema.

Inhoud

In deze training wordt een kleine pauze gehouden om de energie terug te krijgen, na een ochtend achter de computer te hebben gezeten. Dit wordt gedaan doormiddel van naar jezelf en de omgeving te kijken. Zo wordt er één ademhalingsoefening en één waarnemingsoefening gedaan.

Resultaat

Na afloop van de training heb je onder andere:

  • kennis opgedaan om een momentje voor jezelf te pakken,
  • geoefend om bewust bezig te zijn met je ademhaling en je lichaam,
  • kennis opgedaan en geoefend om de zintuigen te gebruiken tijdens het waarnemen.

Locatie

Deze workshop wordt via Microsoft Teams aangeboden.

  • Na aanmelding ontvang je een agendaverzoek met daarin de Microsoft Teams link. Dit agendaverzoek ontvang je vanuit Fontys Vitaal.
  • Gebruik de link die onderaan dit agendaverzoek staat om in het juiste kanaal terecht te komen.