Als docent is geen een dag hetzelfde

De 22-jarige Mark Bex woont in Haelen en is nu bezig met zijn laatste jaar van de voltijdopleiding Leraar Wiskunde bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS). Vraag hem naar zijn studie en hij vertelt er vol enthousiasme over. Vooral de kleinschaligheid van de opleiding spreekt hem erg aan.

“De keuze om voor de FLOS te kiezen, kwam na een meeloopdag. Ik ben ontzettend goed ontvangen door andere studenten en leraren”, vertelt hij. “In de afgelopen jaren zijn mijn ervaringen met de school alleen maar beter geworden. Naast de kleinschaligheid en goede sfeer van FLOS, vind ik ook de vrijheid die studenten krijgen erg prettig. We worden vrijgelaten in wat we doen, maar worden ook op de juiste momenten beoordeeld. Die balans is heel fijn.”

Op de docenten heeft Mark niks aan te merken. Integendeel. “Ik ben nu bezig met verslagen en de scriptie. De docenten zijn daarmee erg betrokken. Ook hebben we kleine klassen - ik zit zelf in een groep van zo’n tien man - wat de persoonlijke begeleiding ten goede komt.”

Wiskunde

Mark heeft voor deze opleiding een jaar lang de studie elektrotechniek gevolgd. Daar kwam hij erachter dat hij stiekem best goed is in wiskunde. “Hoewel ik in het vierde jaar van de havo een vijf stond voor het vak, blijk ik er nu een talent voor te hebben. Bij de opleiding elektrotechniek beviel het bètagedeelte me wel, maar ik miste de sociale kant van het leren. Ik vind het heel leuk om met jongeren te werken. Heb in het verleden ook jaren als begeleider gewerkt tijdens de Kindervakantieweek.”

In de toekomst hoopt Mark twee functies met elkaar te kunnen combineren: leraar wiskunde en leerlingbegeleiding. Het is allemaal mogelijk. Als de 22-jarige student klaar is met zijn studie, gaat hij een master Educational Needs volgen. Ook bij Fontys in Sittard. “Ik had een paar jaar geleden nooit verwacht dat ik deze richting op zou gaan. Op havo 5 riep ik nog heel hard dat ik nooit meer een voet zou zetten op de middelbare school. Daar is nu heel duidelijk verandering in gekomen.”

Lesgeven

Als docent is geen een dag hetzelfde. En dat is precies wat Mark er zo leuk aan vindt: de variatie in het contact met leerlingen. “De ene dag maak je alleen maar grapjes tijdens een les, de andere dag heb je een leerling met traanogen voor je zitten omdat je tijdens een ouderavond praat over de thuissituatie.”

De waardering bij scholieren is groot, merkt Mark. “Ik heb nu vijf stages gelopen en heb al regelmatig te horen gekregen dat leerlingen het jammer vinden als mijn stageperiode voorbij is en de oude docent terugkomt. Daar doe je het allemaal voor. Voor de leerlingen.”

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Mark Bex
  • 22 jaar oud
  • Woont in Haelen
  • Volgt de opleiding Leraar Wiskunde Fontys Lerarenopleiding Sittard

Mark als docent

“Ik ben niet heel strak in het hanteren van regeltjes. Ik probeer leerlingen vrijheid te geven. Probeer veel te doen met werkvormen en activerend leren en maak graag gebruik van contexten. Als ik een voorbeeldje van Max Verstappen in de les kan gebruiken, dan doe ik dat.”

Gouden tip

“Ik heb de lat tijdens mijn stage te hoog gelegd voor mezelf en durfde daardoor geen fouten meer te maken. Mijn tip: durf je kop tegen de lamp te stoten. Het is niet erg om fouten te maken.”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

Leraar Wiskunde (voltijd)