‘Je kan je eigen plan waarmaken’

Dat de 57-jarige Gerlinde Rutsch een passie heeft voor het vak Duits, is niet zo gek. Het is haar moedertaal. Zeven jaar geleden kwam ze in Nederland wonen en besloot ze haar taal aan anderen te willen overbrengen. Het afgelopen jaar heeft ze de flexibele deeltijdopleiding Leraar Duits bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) succesvol afgerond.

Vóór deze opleiding heeft Gerlinde altijd in het sportonderwijs gewerkt. De affiniteit met kinderen was er al, ze heeft immers twee volwassen kinderen. Maar wanneer kwam dan het moment dat ze zich realiseerde dat ze voor de klas wilde staan? Dat ontstond eigenlijk pas toen ze naar Nederland verhuisde. “Ik heb toen met veel kinderen gesproken die vijf jaar lang Duitse les kregen op school, maar niet in staat waren om een Duits gesprek te voeren. Verder hoorde ik dat er in Nederland een tekort was aan leraren. Ik was net gestopt met mijn baan en had zin in iets nieuws. Vijf jaar geleden kon ik nog geen woord Nederlands. Nu kan ik dat wel en heb ik gezien hoe mooi het is om een nieuwe taal te leren. Ik wilde mijn passie voor de Duitse taal overbrengen aan leerlingen.”

Flexibele deeltijd

Hoewel Gerlinde geen andere baan heeft, koos ze toch voor een flexibele deeltijdopleiding. “In Duitsland bestaat zoiets niet. Het maatwerk wordt bij deze studie echt op jou gericht. Je kunt de opleiding indelen zoals jij dat wil. Je hebt het allemaal zelf in de hand.”

Gerlinde heeft tijdens haar opleiding twee stages gelopen. De eerste was bij tweedejaarsscholieren van een vwo-klas, de tweede bij vmbo 3. De verschillen zijn groot, vertelt ze. “Bij vmbo-leerlingen ga je meer in op gedrag. De scholieren hebben iets meer tijd nodig, maar dat is ook een uitdaging. Bovendien hebben leerlingen zelf de keuze of ze Duits willen. Als ze bewust voor het vak kiezen, zijn ze extra gemotiveerd. Bij vwo-leerlingen is het weer zo dat je ze in een korte tijd heel veel kan leren.”

“Ik word er blij van als leerlingen ‘Guten Morgen’ zeggen”

Vwo of vmbo, bij iedere richting maak je mooie momenten mee. “Ik vind het prachtig om een band op te kunnen bouwen met leerlingen. Dat ze Guten Morgen’ zeggen als ik het klaslokaal binnenloop. Ze zijn trots dat ze in het Duits kunnen communiceren en daar word ik dan weer heel blij van. Een ander hoogtepunt is het uitproberen van nieuwe werkvormen. Tijdens de studie leer je veel verschillende methodes, die je tijdens je stages zelf toe kan passen.

Je eigen weg

Niet alleen tijdens de stages heeft Gerlinde het naar haar zin, ook op de opleiding in Sittard heeft ze veel leuke dingen meegemaakt. Het begon allemaal tijdens de open dag, twee jaar geleden. “We werden heel vriendelijk ontvangen. Er hing direct een fijne sfeer. Ik kon meteen voelen dat ik hier een leuke tijd zou gaan hebben.”

En die inschatting klopt inderdaad. “Het maatwerk is goed, je kunt met iedereen praten. Als er iets is, dan wordt er naar je geluisterd. De leraren zijn goed en geven veel feedback, de colleges zijn op elkaar afgestemd en er liggen overal linkjes zodat je de opleiding zoals ik daadwerkelijk in twee jaar af kunt ronden. Natuurlijk moet je goed kunnen plannen voor deze opleiding, maar daar kun je je op voorbereiden. Iedereen heeft een eigen plan. Bij FLOS kun je dat plan waarmaken. Niemand bewandelt precies dezelfde weg en dat is juist zo mooi.”

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Gerlinde Rutsch
  • 57 jaar oud
  • Woont in Landgraaf
  • Volgde de flexibele deeltijdopleiding Leraar Duits bij Fontys Lerarenopleiding Sittard

Gerlinde als docente

“Ik ben een creatief mens en maak veel opdrachten zelf. Heel veel Duitse leraren praten te weinig Duits in de les, terwijl ik juist merk dat kinderen het leuk vinden als dat wel zou gebeuren. Ik leer hen eerst Duits spreken, het schrijven komt later wel.”

Gouden tip

“Maak meteen alle opdrachten die je krijgt. Ga niet uitstellen en bereid je lessen goed voor.”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

Leraar Duits (flexibele deeltijd)