Sprint naar content

Als vooraanstaande kennis- en onderwijsinstelling met een maatschappelijke verantwoordelijkheid wil Fontys actief inspelen op duurzaamheidsontwikkelingen. We willen een voorbeeld zijn voor onze omgeving. Daarom leiden we huidige en toekomstige generaties op om proactief bij te dragen aan een duurzame samenleving. We bereiden studenten voor op de wereld van morgen, zodat ze kunnen bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke opgaven. Dat doen we in nauwe samenwerking met het werkveld. We geven de Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties een centrale plek in ons onderwijs en onderzoek. En ook in ons dagelijks handelen op het gebied van energie, klimaat, gezonde gebouwen en verantwoorde inkoop.

Studenten buiten op de campus in Eindhoven

Studenten op de campus in Eindhoven

Onze visie op een duurzame, inclusieve en vitale samenleving

In het strategische beleidsplan ‘Fontys For Society 2021-2025’, staat het werken aan een duurzame samenleving centraal. 'Om onze maatschappelijke opdracht – bijdragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving – optimaal uit te kunnen blijven voeren, moeten we ons ontwikkelen tot een talentgericht, onderzoekend en wendbaar Fontys.' Klik op onderstaande button om het volledige strategische beleidsplan te lezen:

Fontys for Society


Duurzaam onderwijs

Fontys is een multidisciplinaire hogeschool in het zuiden van Nederland. Samen met én voor het (regionale) werkveld verzorgen wij hoogwaardig hoger beroepsonderwijs en voeren we innovatief praktijkgericht onderzoek uit. Op deze manier dragen we bij aan de ontwikkelkracht van een vitale, inclusieve en duurzame samenleving. ‘Ontwikkeling’ is een absoluut kernbegrip binnen Fontys. Jonge mensen ontwikkelen als student bij ons hun talent, we ontwikkelen relevante praktijkgerichte kennis, werkende professionals kunnen zich bij Fontys een (werkend) leven lang ontwikkelen, wij spelen flexibel in op ingrijpende maatschappelijke ontwikkelingen, en – niet op de laatste plaats – binnen onze gemeenschap ontwikkelen we ons zelf door kennis en vaardigheden te delen. Alleen zo kunnen onze studenten, professionals en afgestudeerden een betekenisvolle maatschappelijke bijdrage blijven leveren.

Sfeerafbeelding Fontys

Een aantal voorbeelden van duurzaam onderwijs waar we in 2024 aan gewerkt hebben:

Fontysstudenten in het DAF-museum

Unieke samenwerking tussen Fontys en DAF Museum

In een tijd waarin duurzaamheid en innovatieve technologieën hoog op de agenda staan, wordt er bij de Fontys minor Electric Drive veel aandacht besteed aan nieuwe mogelijkheden op het gebied van mobiliteit

Fontysstudenten bij Geelen Beton

Het herwinnen van betonmaterialen uit gebouwen

Binnen het Euregionaal Sustainability Center/Crosslab-programma van Fontys in Venlo werkt een team studenten samen met Geelen Beton om oplossingen te ontwikkelen voor het hergebruik van betonelementen.

Studenten met SDG blokken

Avans en Fontys bundelen krachten voor duurzame toekomst

Avans Hogeschool en Fontys Hogeschool hebben het voornemen om in 2026 samen de hbo-master Sustainability Transitions te lanceren.

Vertegenwoordigers van de deelnemende Europese hogescholen

EU subsidieert hogescholen-alliantie HEROES

Fontys treedt samen met acht andere hogescholen in Europa toe tot de HEROES Alliantie, een nieuw netwerk met één gemeenschappelijk doel: de veerkracht van de regio's waarin ze gevestigd zijn, versterken door middel van digitale innovaties.

Studenten bij het voedselbosje

Door voedselbosje leren kinderen waar eten vandaan komt

Kennis over biodiversiteit en voedsel zijn onderwerpen die actueel zijn en thuishoren in het curriculum van een lerarenopleiding. De vraag is hoe je dit als opleiding op een betekenisvolle en actieve wijze kan vormgeven. Fontys Hogeschool Kind en Educatie locatie Den Bosch heeft in samenwerking met studenten en IVN Natuureducatie een voedselbosje aangelegd.