Herregistratie Schoolleidersregister PO Modules Leiderschap

• 11 maanden
  • 01-09-2023
  • Tilburg
  • € 1.495 (BTW vrijgesteld)
Ben je eenmaal geregistreerd als schoolleider? Dan registreer je je elke vijf jaar opnieuw via de zogenaamde herregistratie. Binnen een herregistratieperiode van vijf jaar dien je professionalisering te volgen die in totaal 100% herregistratiewaarde vertegenwoordigt. Je kunt kiezen uit diverse professionaliseringsthema’s. Tijdens een herregistratieperiode mag je meerdere keren aan hetzelfde thema werken.

Over de cursus

Je volgt samen met studenten van de Master Educational Needs een module binnen het thema ‘Leiderschap’. Modules kun je kiezen op diverse startmomenten en in diverse lesplaatsen of online. Je schrijft een verslag over de opbrengst van de module voor jouw eigen leiderschapspraktijk volgens de criteria van de beroepsstandaard voor schoolleiders po, en je presenteert de opbrengst. Hierbij krijg je begeleiding van experts.

Een module bestaat uit vier bijeenkomsten van 3 ½ uur.

Voor wie?

Deze cursus is bedoeld voor geregistreerde (adjunct)directeuren en schoolleiders die zich opnieuw moeten herregisteren bij het Schoolleidersregister.

Inhoud en opbouw

Binnen het thema leiderschap kun je kiezen uit 4 modules van de Master Educational Needs opleiding.
Je volgt samen met studenten van de Master Educational Needs een module binnen het thema ‘Leiderschap’. Modules kun je kiezen op diverse startmomenten en in diverse lesplaatsen of online. Je schrijft een verslag over de opbrengst van de module voor jouw eigen leiderschapspraktijk volgens de criteria van de beroepsstandaard voor schoolleiders PO, en je presenteert de opbrengst. Hierbij krijg je begeleiding van experts.

Deze module gaat over de kernaspecten bij leiderschap: richting geven vanuit visie, werken aan resultaten vanuit kwaliteitsbewustzijn en hanteren van een afgestemde leiderschapsstijl.

• Leidinggeven aan professionele leergemeenschappen
  • Visie, missie en beleid
  • Werken met een onderzoekscultuur met oog voor kwaliteitsmanagement
  • Samenwerken in dynamische contexten en (leer)netwerken

• Onderwijsinrichting en schoolorganisatie
  • Kwaliteitsmanagement
  • Persoonlijk leiderschap

Met deze module krijg je zicht op verschillende soorten veranderingsprocessen en hoe je deze samen met het team kunt vormgeven.

Thema’s die tijdens de module aan bod komen:

• Visies op veranderen en veranderculturen
  • Fasen in veranderingsprocessen en teamvorming
  • Betrokkenheid en weerstand
  • Waarderend veranderen

• Verandermanagement

In deze module leer je omgaan met mogelijke spanningsvelden die je in je werk kunt tegenkomen waarbij waarden botsen. Hoe reageer je daarbij op een professionele manier?

Thema’s die tijdens de module aan bod komen:

• Impliciete en expliciete waarden in jezelf en in je werkcontext
  • Dilemma’s, stilstaan en ‘slow thinking’
  • Professionele ruimte en eigenaarschap
  • Handvatten bij het omgaan met professionele dilemma’s

• Persoonlijk leiderschap

In deze module ga je op zoek naar jouw visie op onderwijs voor de toekomst, waarbij je verschillende onderwijsconcepten en modellen voor onderwijsontwerp verkent. Je denkt na over de onderwijsdoelen die je nastreeft en de wijze waarop je dat onderwijs kunt vormgeven in jouw praktijk.

• Onderwijsstromingen
  • Visie op onderwijs voor de toekomst
  • Modellen voor onderwijsontwerp
  • Hybride en blended leren

• Maatschappelijke en technologische ontwikkelingen
  • Visiegestuurd onderwijs

Bekijk de studieplanner voor data van de modules.

Modules worden afgesloten met een bewijs van deelname.

Meerwaarde

Met deze module behaal je een herregistratiewaarde van 55%

Praktische info

Cursus
€ 1.495(BTW vrijgesteld)
Studieduur
11 maanden
Startmoment(en)
01-09-2023

Wil je graag meer weten over deze cursus? Neem contact op met Ans Boosten.

T: (06) 24 31 1534

E: a.boosten@fontys.nl

Bekijk hier of dat je in aanmerking komt voor een lening, beurs of andere subsidie regelingen.

Hieronder vind je de aanmeldbutton.

LET OP: De datum en lesplaats die vermeld worden, zijn fictief. De start en lesplaats zijn afhankelijk van de gekozen module(s). Deze informatie vind je terug op de pagina 'Rooster en studieplanning'. Na aanmelding nemen we contact met je op over jouw modulekeuze.

Startdata