Herregistratie Schoolleidersregister PO Modules Leiderschap
Ben je eenmaal geregistreerd als schoolleider?
Dan registreer je je elke vijf jaar opnieuw via de zogenaamde herregistratie. Binnen een herregistratieperiode van vijf jaar dien je professionalisering te volgen die in totaal 100% herregistratiewaarde vertegenwoordigt. Je kunt kiezen uit diverse professionaliseringsthema’s. Tijdens een herregistratieperiode mag je meerdere keren aan hetzelfde thema werken.
Over de cursus
Je volgt samen met studenten van de Master Educational Needs een module binnen het thema ‘Leiderschap’. Modules kun je kiezen op diverse startmomenten en in diverse lesplaatsen of online. Je schrijft een verslag over de opbrengst van de module voor jouw eigen leiderschapspraktijk volgens de criteria van de beroepsstandaard voor schoolleiders po, en je presenteert de opbrengst. Hierbij krijg je begeleiding van experts.
Een module bestaat uit vier bijeenkomsten van 3 ½ uur.
Voor wie?
Deze cursus is bedoeld voor geregistreerde (adjunct)directeuren en schoolleiders die zich opnieuw moeten herregisteren bij het Schoolleidersregister.
Inhoud en opbouw
Binnen het thema leiderschap kun je kiezen uit 4 modules van de Master Educational Needs opleiding.
Je volgt samen met studenten van de Master Educational Needs een module binnen het thema ‘Leiderschap’. Modules kun je kiezen op diverse startmomenten en in diverse lesplaatsen of online. Je schrijft een verslag over de opbrengst van de module voor jouw eigen leiderschapspraktijk volgens de criteria van de beroepsstandaard voor schoolleiders PO, en je presenteert de opbrengst. Hierbij krijg je begeleiding van experts.
Deze module gaat over de kernaspecten bij leiderschap: richting geven vanuit visie, werken aan resultaten vanuit kwaliteitsbewustzijn en hanteren van een afgestemde leiderschapsstijl.
Thema’s die tijdens de module aan bod komen:
Leidinggeven aan professionele leergemeenschappen
Visie, missie en beleid
Werken met een onderzoekscultuur met oog voor kwaliteitsmanagement
Samenwerken in dynamische contexten en (leer)netwerken
Professionaliseringsthema’s die je hiermee afrondt:
Onderwijsinrichting en schoolorganisatie
Kwaliteitsmanagement
Persoonlijk leiderschap
Met deze module krijg je zicht op verschillende soorten veranderingsprocessen en hoe je deze samen met het team kunt vormgeven.
Thema’s die tijdens de module aan bod komen:
Visies op veranderen en veranderculturen
Fasen in veranderingsprocessen en teamvorming
Betrokkenheid en weerstand
Waarderend veranderen
Professionaliseringsthema’s die je hiermee afrondt:
Persoonlijk leiderschap
Verandermanagement
In deze module leer je omgaan met mogelijke spanningsvelden die je in je werk kunt tegenkomen waarbij waarden botsen. Hoe reageer je daarbij op een professionele manier?
Thema’s die tijdens de module aan bod komen:
Impliciete en expliciete waarden in jezelf en in je werkcontext
Dilemma’s, stilstaan en ‘slow thinking’
Professionele ruimte en eigenaarschap
Handvatten bij het omgaan met professionele dilemma’s
Professionaliseringsthema’s die je hiermee afrondt:
Persoonlijk leiderschap
In deze module ga je op zoek naar jouw visie op onderwijs voor de toekomst, waarbij je verschillende onderwijsconcepten en modellen voor onderwijsontwerp verkent. Je denkt na over de onderwijsdoelen die je nastreeft en de wijze waarop je dat onderwijs kunt vormgeven in jouw praktijk.
Thema’s die tijdens de module aan bod komen:
Onderwijsstromingen
Visie op onderwijs voor de toekomst
Modellen voor onderwijsontwerp
Hybride en blended leren
Professionaliseringsthema’s die je hiermee afrondt:
LET OP: De datum en lesplaats die vermeld worden, zijn fictief. De start en lesplaats zijn afhankelijk van de gekozen module(s). Deze informatie vind je terug op de pagina 'Rooster en studieplanning'. Na aanmelding nemen we contact met je op over jouw modulekeuze.