Sprint naar content

Intervisie

Over Intervisie

Intervisie is een vorm van intercollegiale deskundigheidsbevordering waarbij sprake is van geregelde samenkomsten en een systematische aanpak van de reflectie op het professioneel handelen van de betrokken (sociale) professionals op basis van gelijkwaardigheid. Belemmerende gevoelens en overtuigingen worden bespreekbaar gemaakt, gericht op nieuwe perspectieven en gedragsverandering met als doel verdere versteviging van de professionaliteit. Intervisie is een team-aangelegenheid.

Waarom Intervisie

  • Herregistratiepunten voor je registratie Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ)
  • Versteviging van je professionaliteit
  • Direct toepasbaar in de praktijk

 

Voor wie?

Intervisie is bedoeld voor professionals werkzaam binnen het domein Zorg en Welzijn.

Toelatingseisen

Er zijn aan deze cursus geen toelatingseisen verbonden wat betreft opleiding of werkervaring.

Intervisie vindt plaats in groepen van 8 – 10 personen onder begeleiding van een LVSC supervisor / intervisor.

 

Placeholder for Fontys video
“Ervaringen delen is geen teken van zwakte, maar een middel om tot gezamenlijk leren te komen”

 

Inhoud en opbouw

Gedragsverandering is de corebusiness van iedere social worker. Dat is waar we dagelijks met onze cliënten mee bezig zijn. Maar grenzen aangeven, hulp vragen, loslaten of je (ongezonde coping-)-gedrag aanpakken is niet de sterkste kant van de social worker.

Het doel van de team intervisie is elkaar zo te leren kennen dat je als het ware van elkaar ziet wanneer de ander druk op bouwt en overstapt op coping gedrag, oftewel op een overlevingsstategie. Dáár kun je als collega van betekenis zijn. En vroegtijdig signaleren (door concreet geobserveerd gedrag te benoemen), ofwel samen op de rem te gaan staan.

Wanneer je dit dan ook nog doet in verbinding met je collega’s, zal het niet alleen je zelfzorg verbeteren, maar zal dit ook de teamzorg ten goede komen, waardoor er een sfeer of cultuur ontstaat waarin je eerder met elkaar deelt, feedback geeft, helpend bent in het herkennen en afwenden van een naderende burn-out.

Het ontwikkelde model is afgeleid van de oorspronkelijke methode van Balint (Balint, 1957) en geïnspireerd op later ontwikkelde versies (Hendriksen, 2007; Bellersen & Kohlman, 2016; Movisie, 2020).

Binnen dit model worden zes fasen doorlopen

  • 1: Voorbereiden - De inbrenger bereidt een casus voor.
  • 2: Verkennen - De groep zoekt samen met de inbrenger naar de achtergronden van diens vraag.
  • 3: Kern van de vraag formuleren - De essentie van de vraag wordt benoemd, verhelderd en aangescherpt.
  • 4: Nieuw werkwijze formuleren - De groep komt met adviezen, tips, observaties en opties. Op basis hiervan stelt de inbrenger leerpunten vast.
  • 5: Opbrengsten delen - Zowel de inbrenger van de casus als de andere deelnemers verwoorden wat de intervisie hen heeft opgeleverd.
  • 6: Terugblik - Bij start van de volgende bijeenkomst blikt de inbrenger van de casus terug. Wat heeft de intervisie opgeleverd? Wat is er gebeurd, hoe heeft dit uitgepakt en wat heb je geleerd?

De intervisiemethode van Michael Balint (Balint, 1957) activeert alle leden van de intervisiegroep en dwingt hen ook bij een inbreng van een andere deelnemer, kritisch naar het eigen handelen te kijken. Inzichten die op deze wijze worden verkregen worden gedeeld, waardoor ieder zijn kwetsbaarheden in brengt, ieder van en met elkaar leert en ieder dus gelijk is. Deze specifieke methode stimuleert de intervisieleden hun oordeel, inschatting en oplossing even voor zich te houden en vooral mee te denken met de inbrenger van het probleem

 
 

Aanmelden of meer informatie

Wil jij jezelf of jouw organisatie aanmelden voor een intervisie traject?
Of wil je graag meer informatie?

Mail of bel ons dan gerust. We zijn bereikbaar via onderstaande contactgegevens.