Sprint naar content

Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO) I Duaal

Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO) I Duaal

Jouw toekomst

Door samen met het werkveld de verantwoordelijkheid te nemen in het opleiden van de volgende generatie docenten LO, willen we de kwaliteit van het bewegingsonderwijs voor de leerlingen verhogen.

Waar kun je werken?

Je blijft werken in het basisonderwijs, het voortgezet (speciaal) onderwijs of het middelbaar onderwijs. Maar na het behalen van deze bachelor ook als bevoegd docent Lichamelijke Opvoeding.

Beschrijf de afbeelding/video

Welk werk kun je doen?

Na de opleiding kun je aan de slag als:

Als leraar Lichamelijke Opvoeding geef je les aan leerlingen op scholen voor het voortgezet (speciaal) onderwijs of aan studenten op het mbo. Je bereidt de lessen voor en probeert je leerlingen met plezier beter te leren bewegen.

Als gymleraar in het basisonderwijs leer je jouw leerlingen op een gezonde, speelse en verantwoorde manier te bewegen. Je bereidt je lessen voor en zorgt ervoor dat de inhoud ervan aansluit bij de leeftijd van je leerlingen.

Als specialist bewegen op school, zorg je, naast de gymlessen, voor een aantrekkelijk beweegaanbod op en rond de school.

Een leven lang ontwikkelen

Wil je na deze opleiding nog verder studeren? Bij Fontys zijn er veel mogelijkheden. Je kunt daarbij denken aan onze Master Sport- en Bewegingsonderwijs en Master Healthy Ageing. Ook kan de Master of Educational Needs, Master Leren & Innoveren of Master Toetsdeskundige interessant voor je zijn.

Je kunt er ook voor kiezen voor een kortlopende opleiding of cursus binnen ons Leven Lang Bewegen aanbod

Ervaringen

ALO Duaal geeft Ecsplore de kans om toekomstige beweegprofessionals in te zetten

Sjoerd

Teamcoördinator Ecsplore

De rol van de gymdocent in het onderwijs verandert. Collega’s worden daarom nu al aangenomen als ‘Combinatiefunctionaris’. Ook de gymdocenten. Daarmee spelen we in op de rol die een collega vaak heeft op een school: een kwaliteitsimpuls geven aan het bewegingsonderwijs en werkdrukverlaging voor klassendocenten. Maar ook een duidelijke verbinding maken met het beweegstimuleringsprogramma van de gemeente en de vruchtbare combinatie met de kinderopvang en het sociaal werk.

Mensen die zowel bevoegd als bekwaam zijn, zijn multi-inzetbaar; ze hebben ervaring in/zijn bevoegd voor het onderwijs, kennen de buurt of wijk rondom een school, weten verbinding te leggen en maken op die manier duurzaam impact. Fontys speelt met de duale variant in op een werkveld dat op deze wijze op korte termijn kan voorzien in de vraag en behoefte van het voorliggend veld.

In de duale opleiding is veel ruimte voor flexibiliteit en vraagsturing

Bart

Onderwijsmanager ALO

Als ALO staan we voor het best mogelijke bewegingsonderwijs voor de leerlingen in de verschillende onderwijscontexten. Daarom vinden we het een goede ontwikkeling dat het inmiddels wettelijk geregeld is dat het bewegingsonderwijs in het primair onderwijs ook door een vakleerkracht verzorgd moet worden. Op dit moment is er echter een tekort aan bevoegde leraren LO. Daarom hebben we in overleg met onze werkveldpartners in de regio’s Zeeland, Noord-Brabant en Limburg besloten om, naast onze voltijdopleiding, samen een duale opleiding te ontwikkelen. Studenten aan een duale opleiding moeten dezelfde leeruitkomsten aantonen dan studenten van de voltijdopleiding. De route naar de leeruitkomsten is alleen een andere: de kern van duaal opleiden is de inhoudelijke koppeling tussen werk en studie.

De partners vanuit het werkveld nemen als het ware een deel van de opleiding van de studenten over. Daarom hebben we vanuit een gemeenschappelijke opleidingsvisie een gemeenschappelijke opleidingsdidactiek ontwikkeld. In de duale opleiding is veel ruimte voor flexibiliteit en vraagsturing. Dat betekent dat de verantwoordelijkheid voor een student hoog is. De student is degene die de praktijkervaringen verbindt met theoretische inzichten en vice versa. De student moet zelfstandig en proactief zijn en zelfregulerend zijn ten aanzien van het realiseren van de leeruitkomsten.

De groepsafwisseling en creatieve ruimte binnen een les, maakt elke dag anders

Emmy

Vakdocent gym I Groepsleerkracht

Op dit moment geef ik twee dagen gymles aan bassischool groepen 1-8. Daarnaast ben ik groepsleerkracht van groep 5. Met name de afwisseling tussen het lesgeven in de gymzaal en het lesgeven in de klas maakt het voor mij leuk en gevarieerd. Ook het werken met de verschillende leeftijdsgroepen in de gymzaal, zorgt telkens weer voor een nieuwe uitdaging.

Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen was ik misschien eerder voor de ALO in combinatie met een andere opleiding gegaan, zoals de Pabo of vakleerkracht Engels. Dus vakdocent Engels worden of het begeleiden van kinderen op motorisch vlak, blijft zeker tot mijn ambities horen.

ALO Duaal biedt een unieke kans om werken en leren te combineren wat voor een deel ook voor rust en focus zorgt.

Angelique

Docent ALO I Docent LO basisonderwijs

Vanaf het moment dat ik een mbo sportopleiding volgde, wist ik al dat ik vakleerkracht wilde worden in het basisonderwijs. Ik ben een echte doener en leer het beste door het te zien en te ervaren in de praktijk. Helaas was er in mijn tijd nog geen duale variant waar je werken en leren met elkaar kon combineren. Om uiteindelijk les te kunnen geven in het basisonderwijs moest ik dus de voltijdopleiding ALO volgen, waar stagelopen in het middelbaar onderwijs een vast onderdeel was van de opleiding. Natuurlijk was dat erg leerzaam, maar daar lag voor mij duidelijk niet mijn passie. Dus zodra het kon ben ik meteen weer stage gaan lopen in het basisonderwijs waar ik nu, na 14 jaar, naast mijn werkzaamheden als docent ALO, nog steeds met veel enthousiasme lesgeef.

Ik denk dat deze duale opleiding het mes aan twee kanten snijdt. Scholen die vaak te maken hebben met een lerarentekort hoeven geen onbevoegde docenten meer voor de klas te zetten en voor toekomstige studenten is het een unieke kans om werken en leren te combineren. Iets wat voor een deel ook voor rust en focus zorgt.

Deadline: 1 mei

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO)

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Toelatingsdag

    Aanmelden verloopt via mijnFontys.

    De toelatingsdagen vinden plaats van maart t/m juni,
  • Kleding pasdagen

    Aanmelden voor de pasdag kan van mei t/m juli en verloopt via ‘mijnFontys’

  • Tekenen driepartijenovereenkomst

    Deadline inleveren 15 augustus via MijnFontys.

  • Sportmedische keuring

    Deadline inleveren 15 augustus via MijnFontys.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO)

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag aan onze contactpersoon Ben Maas of plan een oriënterend gesprek in via onderstaand mailadres: