Interview met Chantal | Logopedist
Wat was voor jou de belangrijkste drijfveer om te starten met de opleiding?
Ik werkte al een aantal jaren als pedagogisch behandelaar bij de vroegbehandeling van Kentalis. Binnen de vroegbehandeling worden kinderen met een (vermoeden van een) taalontwikkelingsstoornis behandeld. Hierdoor is mijn interesse in onder andere spraak- en taalproblemen ontstaan. Omdat ik me graag verder wilde ontwikkelen en tevens op zoek was naar een nieuwe uitdaging, greep ik de kans om de deeltijdopleiding logopedie te volgen met beide handen aan.
Waarom koos jij voor logopedie? Waarom is het zo’n boeiend vakgebied?
Het mooie van het beroep van logopedist is dat je ontzettend breed wordt opgeleid en dus ook op heel veel verschillende werkplekken terecht kunt komen. Door middel van stages kun je ervaren welke doelgroep en welke logopedische ‘problematieken’ je het meeste aanspreken. Ook al wist ik van tevoren met welke doelgroep ik wilde werken, de verschillende vakken en stages hebben mij laten inzien dat er nog veel meer werkplekken zijn waar ik graag zou willen werken.
Met welke doelgroep(en) werk jij vooral?
Ik werk met peuters met een (vermoeden van een) taalontwikkelingsstoornis. Voordat ik aan de opleiding begon wist ik eigenlijk al dat deze doelgroep me het meest aansprak. Tijdens mijn werk als pedagogisch behandelaar had ik al ervaren hoe leuk en interessant deze doelgroep is. Ik was dan wel op zoek naar een nieuwe uitdaging, maar wilde graag met dezelfde doelgroep werken.
Mijn werk is heel afwisselend. De ene dag behandel ik de peuters tijdens één op één momenten in een logopedieruimte, een andere dag werk ik in de behandelgroep. Ook heb ik regelmatig overleg met ouders of andere professionals. Tevens verzorg ik workshops rondom de taalontwikkeling aan bijvoorbeeld kinderdagverblijven.
Het is best wel een grote stap, zo’n switch maken. Hoe ziet de begeleiding vanuit Fontys er uit? Op welke manier wordt rekening gehouden met wat je al weet en kunt?
Ik vond het spannend om de switch te maken, omdat ik al een tijd geen langere opleiding had gevolgd. Tevens was ik benieuwd hoe ik dit kon combineren met een jong gezin. Ik ben echter ontzettend blij dat ik deze stap genomen heb.
In het begin van de opleiding heb ik een POP (Persoonlijk Ontwikkelplan) gemaakt en aan de hand van dit plan werd gekeken welke competenties en vaardigheden ik nog moest verwerven. Middels het indienen van verslagen, projecten, opdrachten, stages, filmpjes en toetsen heb ik laten zien dat ik de competenties behorende bij een logopedist had behaald. Regelmatig had ik gesprekken met mijn leercoach. Samen bekeken we onder andere de opdrachten/projecten en bespraken we de stappen die ik moest ondernemen om het einddoel te bereiken. Ik vond het erg prettig om gedurende de opleiding te zijn gekoppeld aan een ervaren en betrokken leercoach!
Wat zou je willen zeggen tegen mensen die nog twijfelen over de (deeltijd)opleiding Logopedie? Waarom raad jij de opleiding aan?
Als je je breed wil ontwikkelen met tevens specialistische kennis op het gebied van stem, spraak, taal, slik of gehoor is dit een echte aanrader. Het is fijn dat je de theorie meteen kunt koppelen aan de praktijk. Dit zorgt ervoor dat de kennis veel beter beklijft. Tevens vond ik het erg prettig dat ik niet alle lesstof van de voltijdse opleiding hoefde te volgen, maar dat ik een lesprogramma kon volgen afgestemd op mijn voorkennis en ervaring. Ik geniet nog dagelijks van de opgedane ervaring van de opleiding in mijn huidige werk!
Hartelijke groeten,