Interview met Sancia | Logopedist
Wat was voor jou de belangrijkste drijfveer om te starten met de opleiding?
Ik zocht een nieuwe uitdaging en verdieping van kennis en vaardigheden in mijn werk met jonge kinderen met een vermoeden van TOS.
Wat deed je vóór de opleiding voor werk? Waarom maakte je de overstap?
Ik werkte tien jaar als pedagogische behandelaar bij een vroegbehandeling met jonge kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Tijdens mijn werk merkte ik dat de doelgroep mij zeer erg interesseerde en ik er nog meer van wilde weten. Daarnaast wilde ik ook door groeien binnen mijn werk met deze doelgroep. Na verschillende cursussen kwam deze kans op mijn pad en deze heb ik met beide handen aangepakt.
Waarom koos jij voor logopedie? Waarom is het zo’n boeiend vakgebied?
Door mijn werk binnen de vroegbehandeling TOS raakte ik geïnteresseerd in de taal- en spraakontwikkeling van jonge kinderen. Door persoonlijke redenen raakte ik ook geïnteresseerd in het domein gehoor en kwam erachter dat ook hier de logopedist een grote rol speelt. Dat is de reden dat ik de opleiding ben gaan doen. Ik ben daarna gaan googlen wat het vakgebied van een logopedist allemaal inhoudt en zag dat naast de domeinen spraak/taal bij kinderen en gehoor ook slik, stem en neuro spraak/taal bij volwassenen bij het vakgebied van de logopedist hoort. Eigenlijk een heel breed beroep die op verschillende plekken binnen de zorg wordt ingezet voor behandeling.
Met welke doelgroep(en) werk jij vooral?
Ik werk vooral met jonge kinderen waarbij een vermoeden is van een TOS. Daarbij werken we aan de taal, communicatie en de spraak van kinderen. Het is mooi om te zien wat voor sprongen een jong kind maakt in zijn spraak- en taalontwikkeling. Tijdens één van mijn stages heb ik expres gekozen voor een logopediepraktijk waar cliënten uit verschillende domeinen binnen de logopedie werden behandeld. Er kwamen cliënten met stemproblemen, slikproblemen en eetproblemen. Daarnaast werden ook kinderen met spraak- en taalproblemen behandeld. Hierdoor kreeg ik een brede kijk op het beroep en deed ik ervaring op in het behandelen als logopedist binnen de verschillende logopedische domeinen. Waardoor ik ook zag hoe afwisselend en breed het beroep als logopedist is.
Wat heeft de opleiding jou gebracht, welke 3 dingen komen als eerste in je op?
- Verrijking, verdieping en de kans om door te groeien in mijn werk;
- Ik heb geleerd om met de bril van een logopedist te kijken en handelen en dit te koppelen of los te koppelen van mijn expertise (vooropleiding, werkervaring);
- Ervaring in het nieuwe leren (ervaringsgericht), kennis en vaardigheden die ik in verschillende vakgebieden kan toepassen.
Het is best wel een grote stap, zo’n switch maken. Hoe ziet de begeleiding vanuit Fontys er uit? Op welke manier wordt rekening gehouden met wat je al weet en kunt?
Aan het begin van de opleiding heb ik samen met mijn leercoach gekeken naar de verschillende competenties die bij het beroep van logopedist horen en die je moet behalen om de opleiding te voltooien. Sommige competenties had ik al (gedeeltelijk) verworven door mijn vorige opleidingen en/of werkervaring en andere competenties moest ik nog verwerven. Dit werd allemaal verzameld in een portofolio en vandaaruit kon je weren aan je competenties. Na een bepaalde periode werd je portfolio beoordeeld en besproken. Er werd gekeken op welk niveau je de competenties beheerst en waar je nog aan kan werken. Aan het einde van de opleiding heb je alle competenties op een bepaald niveau behaald en ben je logopedist. Doordat niet iedereen dezelfde voorkennis, ervaringen, vaardigheden en thuissituatie heeft bij de start van de opleiding ziet het tijdspad en de inhoud er voor iedereen anders uit. De opleiding en het tijdspad is dus maatwerk en specifiek voor jou.
Wat vind je ervan dat je vanaf de start van de opleiding, werkte in en met de praktijk?
Het meteen toepassen van de kennis en vaardigheden die je tijdens de opleiding krijgt in je werk is een groot voordeel. Mijn ervaring is dat als je de kennis meteen kan toepassen en je ziet wat voor effect dit heeft dan blijf je het ook gebruiken en beter onthouden.
Wat zou je willen zeggen tegen mensen die nog twijfelen over de (deeltijd)opleiding Logopedie? Waarom raad jij de opleiding aan?
Ik twijfelde zelf ook of ik de opleiding moest gaan volgen. Vragen die ik had waren: Kan ik het wel combineren met mijn werk en gezin? Weet ik nog wel hoe ik moet studeren?
Mijn beslissing om het toch te doen was ook mijn drijfveer. Ik wilde een nieuwe uitdaging en ik wilde mezelf graag verder door blijven ontwikkelen. Het is een investering die je doet met soms pittige momenten. Het vergt planning, tijd en doorzettingsvermogen maar je krijgt er veel voor terug. Nu ik inmiddels al bijna twee jaar als logopedist werk, heb ik nog steeds geen spijt van mijn beslissing om de opleiding te volgen. Ik gebruik iedere dag de kennis en vaardigheden die ik tijdens de opleiding heb geleerd met veel plezier. Daarnaast leer ik ook nog iedere dag meer over dit mooie beroep.
Hartelijke groeten,