Sprint naar content

Master Leraar Engels

Master Leraar Engels

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Je neemt wekelijks deel aan hoor- en werkcolleges, workshops, practica of werkgroepen. Daarnaast voer je opdrachten uit in de beroepspraktijk en doe je aan zelfstudie.

Een groep studenten | masteropleiding Leraar Engels
  • Een of twee vaste opleidingsdagen per week.

    Afhankelijk van de periode, de opleidingslocatie en je studieroute.

  • De studiebelasting is afhankelijk van je persoonlijke situatie en studieroute.

    Voor een gemiddelde student is dat minimaal 24 uur per week, inclusief contacttijd.

  • Vaststaande kaders, persoonlijke begeleiding.

    Met je studentcoach bespreek je jouw studieroute en hoe je je (leer)werkplek combineert.

Opbouw van de masteropleiding

Een stevige, geïntegreerde basis

De master leidt op tot de eerstegraadsbevoegdheid in het schoolvak Engels en de titel Master of Education. De opleiding bestaat uit vakspecifieke en generieke onderdelen (totaal 90 studiepunten/EC). Je traject wordt zo ingericht dat je de opgedane kennis kunt toepassen in de praktijk. De opleiding in Sittard is kleinschalig, met veel aandacht voor je Teacher Identity.

Rooster

  • contactdag: do en/of vrij
  • 2 semesters (à 16 weken incl. tentamenweek)
Student in de klas
60 EC
Fontys Sittard

Een intensieve vakinhoudelijke en vakdidactische verdieping (60 EC)

De master is vooral gericht op het specifieke vakgebied en het ontwikkelen van je vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheden voor het eerstegraads onderwijs. Je leert, onderbouwd met vakliteratuur, onderwijs ontwikkelen en verzorgen. Je verdiept je in de landelijk afgesproken domeinen voor het eerstegraadsgebied.

De master Leraar Engels in Sittard heeft een breed aanbod van letterkundige, taalkundige en didactische onderwerpen in afwisselende les- en werkvormen. Denk aan verschillende genres in literatuur, tweedetaalverwerving en bovenbouw- en literatuurdidactiek. Je taalniveau aan het einde van de opleiding is conform CPE A of B.

Student in de klas
5 EC
Fontys Sittard

Onderwijskunde (5 EC)

Pedagogiek

Je leert bijdragen aan een veilig, ondersteunend onderwijsklimaat. Je bestudeert pedagogische literatuur en onderzoeksmethoden gericht op bovenbouwleerlingen. Hoe spreek je hun puberbrein aan en begeleid je hen in hun ontwikkeling?

Innovatie

Je leert over onderwijsinnovaties op verschillende niveaus en onderzoekt een innovatie binnen je eigen schoolcontext.

Een voorbeeld is hoe je het leerproces van bovenbouwleerlingen beter kunt aansturen en hen kunt voorbereiden op vervolgonderwijs.

Studenten
10 EC
Fontys Sittard

Werkplekleren (10 EC)

Je ontwikkelt bekwaamheden in het lesgeven in het eerstegraadsgebied. Je ontwerpt, verdiept en verbindt. Daarnaast leer je meerdere rollen aannemen in een brede, vakoverstijgende context. Hierbij kun je denken aan leiderschap, onderzoekvaardigheden en professionele ontwikkeling.

Student en docent
15 EC
Fontys Sittard

Praktijkonderzoek (15 EC)

In je laatste studiejaar leer je vooral op je werkplek, waar je een praktijkgericht afstudeeronderzoek uitvoert. Onder begeleiding van docenten ga je systematisch aan de slag met het onderzoeken van een zelfgekozen educatief vraagstuk: vakoverstijgend en schoolbreed. Je maakt daarbij gebruik van betrouwbare methodiek en literatuur.

Student en docent staan voor de klas
afronding
Fontys Sittard

Bekwaamheidsexamen

Als je al je studiepunten hebt behaald, volgt jouw mondelinge bekwaamheidsexamen. Jij reflecteert kritisch op je ontwikkeling tijdens de opleiding. Je koppelt dat wat je geleerd hebt aan jouw mooie toekomst als eerstegraads docent!

Een stevige, geïntegreerde basis

De master leidt op tot een eerstegraadsbevoegdheid in het schoolvak Engels en de titel Master of Education. De opleiding bestaat uit vakspecifieke en generieke onderdelen (totaal 90 studiepunten/EC). Je werkt hierbij aan leeruitkomsten. Vakinhoud, vakdidactiek en pedagogiek worden waar mogelijk geïntegreerd aangeboden. Zo kun je jouw kennis direct toepassen in de praktijk.

Rooster

  • contactdag: woensdag
  • 4 perioden à 10 weken (8 weken les + 2 tentamenweken)
60 EC
Fontys Tilburg

Een intensieve vakinhoudelijke en vakdidactische verdieping (60 EC)

Het grootste deel van de masteropleiding is gericht op het specifieke vakgebied en het ontwikkelen van je vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheden. Je verdiept je in de landelijk afgesproken domeinen voor het eerstegraadsgebied. Wat je leert pas je toe op je werkplek en in je onderzoek.

De master Leraar Engels in Tilburg heeft een breed aanbod van letterkundige, taalkundige en didactische onderwerpen. Denk aan Early English Literature, Sociolinguistics, Literature Didactics en Materials Development. Je kiest ook een verdiepingsmodule waarin je samenwerkt met studenten van andere taalopleidingen: Wereldliteratuur, Taalbeleid en meertaligheid en Filosofie van taal en literatuur.

Student in de klas
5 EC
Fontys Tilburg

Didactisch handelen (5 EC)

Je werkt aan het verbeteren van je (vak)didactische vaardigheden. Je leert op een goed onderbouwde manier het eerstegraads onderwijs in jouw vak ontwikkelen en verzorgen. Je stimuleert leerlingen om kritisch te denken en samen te werken. Jij coacht en geeft effectieve feedback. Met de vakdidacticus evalueer je (de uitvoering van) jouw lesontwerpen.

Studenten
5 EC
Fontys Tilburg

Pedagogische vraagstukken (5 EC)

Je gaat aan de slag met een pedagogisch vraagstuk van jouw school, waarbij je ondersteund wordt door een onderwijskundige van de opleiding. Je draagt bij aan een veilig en ondersteunend onderwijsklimaat. En leert bovenbouwleerlingen begeleiden in hun ontwikkeling. Je verdiept je in pedagogische literatuur en onderzoeksmethoden. Je ervaringen deel je met medestudenten.

Student en docent
10 EC
Fontys Tilburg

Vakdidactisch ontwerponderzoek (10 EC)

Met begeleiding ga je voor je schoolvak systematisch aan de slag met het onderzoeken van een zelfgekozen educatief vraagstuk en het ontwerpen van onderwijs. Je gebruikt betrouwbare methodiek en vakdidactische literatuur. In het eerste studiejaar krijg je voorbereidende sessies. In het tweede studiejaar voer je, individueel of met medestudenten, het onderzoek uit.

Bij de talenmasters in Tilburg mag je je onderzoek individueel uitvoeren of samen met anderen, in de vorm van een lesson study.

Student en docent staan voor de klas
10 EC
Fontys Tilburg

De lerende professional (10 EC)

Jij laat zien dat je verder kunt kijken dan jouw schoolvak. Je bent actief betrokken bij een vakoverstijgende ontwikkeling of een veranderproces binnen de school. Je ontwikkelt zo innovatie- en leiderschapsvaardigheden. Ook geef je vorm aan jouw professionele ontwikkeling en die van je collega's. De opleiding biedt hierbij ondersteuning.

Ervaringen van studenten

Zo ontwikkel jij jouw 'teacher identity' voor de bovenbouw

Lonneke Notermans

Masterlerarenopleiding Sittard

Jezelf verder ontwikkelen als docent

"Wie je bent als persoon is iets wat je meeneemt in je beroep. Als onderbouwdocent ben je er al grotendeels achter wat voor docent jij bent. Je beweegt je natuurlijk voor de klas en binnen de school.

In de bovenbouw ga je weer andere aspecten van het docentschap ontwikkelen. Je leerlingen bevinden zich namelijk in een andere leeftijdsfase en hebben een ander cognitief niveau, waar je ze in hun leerproces mee moet helpen.

Andere rollen binnen de school

Ook zal je met andere rollen binnen de school te maken krijgen, of ambiëren. Je reflecteert op wat je daarin zou willen en wat je daarvoor nodig hebt. Je ontdekt spanningsvelden tussen wie jij bent, wie je wil zijn en wat er van je verwacht wordt. De bewustwording daarop helpt je om je professionele ontwikkeling in kaart te brengen en te verhelderen. Je voert verschillende gesprekken met je studentcoach hierover en schrijft een narratieve reflectie."

Liefde voor het leraarsvak zit in de familie

Zuzana

Student Master Lerarenopleiding Engels Sittard

Passie voor de Engelse taal heeft de 32-jarige Zuzana Filipová altijd al gehad. Ze droomde van een baan als vertaler of tolk voor de Europese Unie, maar ook lerares worden stond hoog op haar lijstje. Zuzana koos voor het laatste. Niet alleen omdat er sprake is van een lerarentekort, maar ook omdat de liefde voor het leraarsvak in de familie zit. Zuzana trad in de voetsporen van haar moeder, die ook in het onderwijs zit.

Vijf jaar geleden behaalde Zuzana haar bachelordiploma Leraar Engels bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS). Daarna ging ze als medewerker aan de slag bij de minor Taal & Cultuur. Blij met een baan was ze zeker, maar Zuzana had nog niet het gevoel dat ze klaar was met studeren. Er waren immers nog zoveel dingen om te leren. Toen FLOS de masteropleiding Leraar Engels besloot op te nemen in het onderwijsaanbod, schreef Zuzana zich meteen in. Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Haar droom om in het onderwijs terecht te komen, is uitgekomen. Maar ieder mens moet blijven dromen, vindt Zuzana. Ze is tevreden met haar huidige baan, maar hoopt ooit les te mogen geven bij de lerarenopleiding waar ze haar eerstegraadsbevoegdheid haalde. Het liefst op masterniveau.

Hoe ziet de masteropleiding eruit?

“Het verschil tussen de bacheloropleiding en de master is groot. Op donderdag en vrijdag zijn de lesdagen ingepland, het rooster verschilt per week. Je gaat niet altijd de hele dag en ook niet altijd op beide dagen naar school. Ik werkte naast mijn studie nog drie dagen, dat was voor mij goed te doen. Natuurlijk wordt er wel iets van je gevraagd, maar dat zegt ook iets over het niveau van de opleiding. Als student word je enorm geholpen door de lerarenopleiders. Ze kennen jou en je (privé-)situatie, en spelen hier fijn op in. Zo ontstaat er echt onderwijs op maat.”

Kun je een baan goed combineren met een masteropleiding?

“Ik kan me voorstellen dat mensen denken dat het volgen van een masteropleiding moeilijk te combineren is met een baan, maar het is goed te doen. Zeker in mijn geval. Ik werkte 0,5 fte en had de luxe om een kleinere aanstelling te hebben. Ik had niet elke week les, maar werkte vooral in blokken. Natuurlijk moet je even gas geven en het blijft aanpoten, ook in de weekenden. Maar bedenk je wel dat een master maar twee jaar duurt. Je investeert in je toekomst, het is een leven lang leren. Een diploma is echt heel veel waard.”

Raad je anderen een masteropleiding in Sittard aan?

“De kleinschaligheid van de school is heel prettig. Dat is ook de reden waarom ik in eerste instantie voor een bacheloropleiding bij FLOS koos. Het persoonlijk contact met docenten is goed en je wordt niet gezien als een nummertje. Je krijgt veel feedback en er is genoeg ruimte voor persoonlijke aandacht. Ik vergelijk de master wel eens met een bevalling: zwaar, maar zeker de moeite waard. Na afloop dacht ik: die twee jaar zijn voorbijgevlogen. Als je een goede planning maakt, is de opleiding goed te doen. Kun je dat? Dan raad ik je nu nog aan om aan de master te beginnen!”

Zuzana als docente

“Ik wil geen docent zijn die stilzit, die niet weet waar de klas is gebleven of achter het boek zit. Ik ga mee met bewegingen en veranderingen. Ik hoef niet per se voorop te lopen, maar wil wel nieuwe dingen uitproberen. Het onderwijs verandert continue. Jij als docent moet mee veranderen.”

Gouden tip

“Doe niet aan ‘overthinking’. Een master is een investering voor de rest van je leven, dus waag de kans gewoon.”

Deadline: 1 september

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Master Leraar Engels

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Meld je aan voor de opleiding via studielink. Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Master Leraar Engels

Meld je aan voor een dag proefstuderen, meeloopdag met een student, online voorlichting of andere studiekeuzeactiviteiten.