Sprint naar content

Master Leraar Engels

Master Leraar Engels

Jouw toekomst

Jij draagt bij aan modern Engels taalonderwijs. En daarmee aan een grenzeloze toekomst voor de volgende generatie.

Waar kun je werken?

Aan de slag met nieuwe leeftijdsgroepen, van pubers tot (jong)volwassenen. Waarvoor je ook kiest, jij geeft jouw leerlingen internationale mogelijkheden voor hun toekomst. Wil je daarnaast een team leiden of werken aan beleid en innovatieve vakoverstijgende projecten? Jij bent er klaar voor.

Een docent in een klas met studenten

Welk werk kun je doen?

Na de opleiding kun je aan de slag als:

Engels geven aan de bovenbouwleerlingen van het havo/vwo is een leuke uitdaging. Het niveau wordt steeds hoger en je leerlingen spreken steeds beter Engels. Je daagt leerlingen uit na te denken over de literatuur die ze lezen en de cultuur die ze bestuderen. En je geeft, bijv. in de rol van mentor, ondersteuning in hun persoonlijke ontwikkeling.

Als docent Engels in het hoger beroepsonderwijs werk je met studenten die na de opleiding het werkveld in gaan. Vaak hebben ze Engels iedere dag nodig en daar kunnen ze jouw kennis en kunde goed voor gebruiken.

Ben jij op zoek naar een ‘senior’ rol binnen het onderwijs? Als vaksectieleider begeleid jij de docenten van je vakgebied. Je helpt ze met het invoeren van nieuwe methoden en je traint ze om creatief onderwijs te geven. Dankzij jou worden alle docenten steeds beter in hun vak.

Met jouw kennis van vakdidactiek en pedagogiek weet je wat leerlingen nodig hebben. Als onderwijsadviseur geef je advies over de onderwerpen die belangrijk zijn in Engelse lessen en de lesmethoden die daarbij passen. Je werkt voor een organisatie die onderwijs ontwerpt.

Volg een masteropleiding of cursus na je studie

Verdiep jij je graag verder in bijvoorbeeld het gedrag van je leerlingen of in onderwijsvernieuwing? Zelfs na een masteropleiding is er nog genoeg mogelijk om te blijven groeien. Volg nog een master of een educatieve cursus.

Je vindt de mogelijkheden op www.fontys.nl/educatie.

Toekomst in cijfers

Ervaringen van (oud) studenten

Ik wil dat leerlingen de beste versie van zichzelf kunnen zijn

Joost

Student Master Lerarenopleiding Engels Tilburg

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

“Via het vak levensbeschouwing ben ik het voortgezet onderwijs ingerold. Toen ik later ging nadenken waarin ik nu écht wil lesgeven, wist ik: mijn hart ligt bij de Engelse taal. Ik vind de taal zo prachtig. Al eerder gaf ik les in de bovenbouw, daar haal ik mijn energie uit! Na het afronden van mijn bachelor Engels was de masteropleiding een logisch vervolg. De keuze voor Fontys vind ik fantastisch! De manier waarop het curriculum wordt aangeboden, maar ook de persoonlijke benadering van docenten heeft mij er echt toe gezet om ook de master hier te volgen.”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?

“Allereerst heb ik het advies vanuit de opleiding gevolgd om naast de masteropleiding niet fulltime te gaan werken. Ik ben voor 80% gaan werken en dat geeft mij echt de kans om ervan te genieten. Je hebt voldoende tijd om je vakken bij te houden. Maar ook om je te focussen op een goede balans tussen werk en privé. Ik leg mezelf een redelijk strak schema op. In de weekenden doe ik na 13.00 uur niets meer voor mijn studie of werk, dan is het echt ‘mijn tijd’. Een goede planning is cruciaal om te kunnen balanceren.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“De opleiding is heel flexibel ingestoken. Als je jouw voorkeur uitspreekt om de opleiding te versnellen of te vertragen, dan denken ze vanuit de opleiding graag met je mee. Ook het curriculum leent zich daar perfect voor. Zo zijn er vakken waarvoor je colleges nodig hebt, bij andere vakken heb je de mogelijkheid tot zelfstudie. Bij deze opleiding kun je op je eigen manier aantonen hoe je de leeruitkomsten behaalt. Welke uitdaging ligt er voor jou? Wat kun jij doen om de opleiding te versnellen? Dat vind ik heel prettig! Vanuit de opleiding krijg je veel ruimte om bij bepaalde modules je eigen smaak te bepalen. Zo krijg je regelmatig de keuze uit een aanbod teksten of thema’s binnen een module en bepaal je zelf welke je toepast in de te ontwikkelen opdrachten of essays. Op deze manier geef je de opleiding een meer persoonlijk tintje.”

Hoe wil jij met deze master nog meer het verschil maken in het onderwijs?

“We volgen de laatste ontwikkelingen en proberen op die manier het onderwijs zo actueel mogelijk te houden. Je probeert daar als docent op aan te sluiten. Toch is het misschien nog wel veel belangrijker dat je ervoor zorgt dat je leerlingen aanspoort om de wereld om zich heen een beetje mooier te maken. Door als docent up-to-date te blijven, kun je het onderwijs zo goed mogelijk aanbieden, waardoor leerlingen in staat zijn zich optimaal te ontwikkelen. Ik wil dat leerlingen de beste versie van zichzelf kunnen zijn!”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Bij twijfel, zeker doen! Bij Fontys kom je terecht in een warm bad. Er is aandacht voor het individu, het ‘zijn van een groep’ en wat je kunt bereiken door elkaar te helpen. Daarnaast is het belangrijk dat je aandacht besteedt aan een goede balans tussen werk en privé, zodat je optimaal kunt genieten van jouw studie. Ik raad je zeker aan om de samenwerking met medestudenten aan te gaan. Ondanks dat je uiteraard met name veel leert van docenten, leer je ook van elkaar!”

Liefde voor het leraarsvak zit in de familie

Zuzana

Student Master Lerarenopleiding Engels Sittard

Passie voor de Engelse taal heeft de 32-jarige Zuzana Filipová altijd al gehad. Ze droomde van een baan als vertaler of tolk voor de Europese Unie, maar ook lerares worden stond hoog op haar lijstje. Zuzana koos voor het laatste. Niet alleen omdat er sprake is van een lerarentekort, maar ook omdat de liefde voor het leraarsvak in de familie zit. Zuzana trad in de voetsporen van haar moeder, die ook in het onderwijs zit.

Vijf jaar geleden behaalde Zuzana haar bachelordiploma Leraar Engels bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS). Daarna ging ze als medewerker aan de slag bij de minor Taal & Cultuur. Blij met een baan was ze zeker, maar Zuzana had nog niet het gevoel dat ze klaar was met studeren. Er waren immers nog zoveel dingen om te leren. Toen FLOS de masteropleiding Leraar Engels besloot op te nemen in het onderwijsaanbod, schreef Zuzana zich meteen in. Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Haar droom om in het onderwijs terecht te komen, is uitgekomen. Maar ieder mens moet blijven dromen, vindt Zuzana. Ze is tevreden met haar huidige baan, maar hoopt ooit les te mogen geven bij de lerarenopleiding waar ze haar eerstegraadsbevoegdheid haalde. Het liefst op masterniveau.

Hoe ziet de masteropleiding eruit?

“Het verschil tussen de bacheloropleiding en de master is groot. Op donderdag en vrijdag zijn de lesdagen ingepland, het rooster verschilt per week. Je gaat niet altijd de hele dag en ook niet altijd op beide dagen naar school. Ik werkte naast mijn studie nog drie dagen, dat was voor mij goed te doen. Natuurlijk wordt er wel iets van je gevraagd, maar dat zegt ook iets over het niveau van de opleiding. Als student word je enorm geholpen door de lerarenopleiders. Ze kennen jou en je (privé-)situatie, en spelen hier fijn op in. Zo ontstaat er echt onderwijs op maat.”

Kun je een baan goed combineren met een masteropleiding?

“Ik kan me voorstellen dat mensen denken dat het volgen van een masteropleiding moeilijk te combineren is met een baan, maar het is goed te doen. Zeker in mijn geval. Ik werkte 0,5 fte en had de luxe om een kleinere aanstelling te hebben. Ik had niet elke week les, maar werkte vooral in blokken. Natuurlijk moet je even gas geven en het blijft aanpoten, ook in de weekenden. Maar bedenk je wel dat een master maar twee jaar duurt. Je investeert in je toekomst, het is een leven lang leren. Een diploma is echt heel veel waard.”

Raad je anderen een masteropleiding in Sittard aan?

“De kleinschaligheid van de school is heel prettig. Dat is ook de reden waarom ik in eerste instantie voor een bacheloropleiding bij FLOS koos. Het persoonlijk contact met docenten is goed en je wordt niet gezien als een nummertje. Je krijgt veel feedback en er is genoeg ruimte voor persoonlijke aandacht. Ik vergelijk de master wel eens met een bevalling: zwaar, maar zeker de moeite waard. Na afloop dacht ik: die twee jaar zijn voorbijgevlogen. Als je een goede planning maakt, is de opleiding goed te doen. Kun je dat? Dan raad ik je nu nog aan om aan de master te beginnen!”

Zuzana als docente

“Ik wil geen docent zijn die stilzit, die niet weet waar de klas is gebleven of achter het boek zit. Ik ga mee met bewegingen en veranderingen. Ik hoef niet per se voorop te lopen, maar wil wel nieuwe dingen uitproberen. Het onderwijs verandert continue. Jij als docent moet mee veranderen.”

Gouden tip

“Doe niet aan ‘overthinking’. Een master is een investering voor de rest van je leven, dus waag de kans gewoon.”

Deadline: 1 september

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Master Leraar Engels

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Master Leraar Engels

Meld je aan voor een dag proefstuderen, meeloopdag met een student, online voorlichting of andere studiekeuzeactiviteiten.