Sprint naar content
Profiel

Motiverende gespreksvoering

Houd jij je communicatieve gewoontes weleens tegen het licht? Je communiceert dagelijks met patiënten en ontwikkelt daarin je gewoontes en patronen. In de cursus 'Motiverende gespreksvoering' bekijk je of deze nog wel adequaat zijn. Ook fris je de theorie op en verdiep je jouw vaardigheden.

Over de cursus


In de zorg kun je inmiddels niet meer om motiverende gespreksvoering heen. Zelfmanagement wordt steeds belangrijker, en daarmee komt de zorgverlener in de rol van coach waardoor motiverende gespreksvoering steeds belangrijker wordt.

Daarnaast is het de belangrijkste kennisbasis in het begeleiden van gedragsverandering. Dit geldt zowel voor de eerste als de tweede lijn. Het is daarom van belang om deze kennis en vaardigheden te ontwikkelen en scherp te houden.

Dit bieden wij aan in de vorm van INCOMPANY cursus, waarbij de omvang èn de inhoud wordt afgestemd op het niveau en de context van jouw organisatie. Dit kan al interessant zijn vanaf 6 deelnemers.

 

Voor wie?

De cursus 'Motiverende gespreksvoering' is bedoeld voor iedereen die zich bezighoudt met het begeleiden van gedragsverandering.

 

Sfeerafbeelding Fontys

 

Inhoud

Motiverende gespreksvoering is een gedachtegoed dat is ontwikkeld in de verslavingszorg en zich intussen op allerlei terreinen (binnen en buiten de zorg) aan het verspreiden is. Als Motiverende gespreksvoering nieuw voor jullie is maak je kennis met de onderliggende waarden en ethiek van het begeleiden van verandering. Hoe ontdek en versterk je de intrinsieke motivatie van degene die jij begeleidt? Hoe faseer je dat proces en welke technieken kun je daar voor inzetten? De houding, fasering en technieken worden toegelicht en uiteraard wordt er mee geoefend. Na enkele dagdelen training ben je in staat je technieken in jouw praktijk verder in te zetten en eigen te maken, zodat je steeds beter wordt in het begeleiden van gedragsverandering.
Voor wie bekend zijn met Motiverende gespreksvoering wordt de theorie opgefrist, er is ruimte om ervaringen uit te wisselen en vragen te stellen. We oefenen onderling in toepassing van technieken en we leggen linken tussen ingebrachte casuïstiek en theorie.
Als je ver gevorderd bent kunnen we de complexiteit van de casuïstiek aanpassen aan jouw behoeften. Je leert omgaan met weerstand, gebrek aan motivatie, veel praten weinig doen en andere voorbeelden van gedrag. Daarbij maken we waar nodig uitstapjes naar andere theoretische kaders, zoals oplossingsgericht coachen. De ethiek van motiverende gespreksvoering komt aan de orde; wat maakt dat de casus voor jou lastig is? Welke waarden spelen een rol en hoe verhouden die zich tot de kernwaarden van motiverende gespreksvoering?
Hans van der Veen is docent communicatieve vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling bij de opleidingen Praktijkondersteuner somatiek en ggz en bij de masteropleiding Advanced Nursing Practice, allen van Fontys.
Hij heeft meer dan 10 jaar ervaring in het verzorgen van trainingen in motiverende gespreksvoering, binnen en buiten de zorg.
Foto Hans van der Veen
Deze cursus geaccrediteerd voor 12 punten bij de V&VN (Beroepsvereniging Verpleegkundigen & Verzorgenden).
 
 

Meerwaarde

Na afronden van deze cursus ben je in staat om motiverende gespreksvoering effectief toe te passen om gedragsverandering bij (bijvoorbeeld) je patiënten te bewerkstelligen.

 

 

Praktische info

Opleidingstype
Cursus

Wil je graag een gesprek met iemand van de cursus Motiverende gespreksvoering? Dat kan.

Stuur een mail naar Justine Duits. zij neemt dan contact met je op.
Bellen met kan natuurlijk ook via telefoonnummer: 08850 71875

Deze training is geaccrediteerd voor 12 punten bij de V&VN.

     

     

    Aanmelden


    Bij interesse in deze Incompany cursus kunt u een mail sturen naar fhmg-pro@fontys.nl.