Sprint naar content

Practitioner Autisme

Wil jij in jouw onderwijs- werk of leefcontext kinderen, jongeren of volwassenen met autisme ondersteunen of begeleiden bij levensdomeinen als onderwijs, studie, stage, werk en tijdbesteding? In de Practitioner Autisme verdiep jij je in mensen, theorie, de praktijk en jezelf om als professional concreet aan de slag te kunnen in verschillende contexten.

Over de cursus Practitioner Autisme

Bij de practitioner verdiep en verbreed je jouw kennis en persoonlijke professionaliteit over autisme. Je gaat aan de slag met een rijke diversiteit aan thema’s gericht op diepgaand begrip van autisme en neurodivergentie. Daarbij staat de ontwikkeling van jouw persoonlijke professionaliteit vanuit je eigen praktijksituatie en ontwikkelvraag centraal. Je ontwikkelt je als practitioner autisme vanuit de triade waarin je je steeds evenwichtig verhoudt: praktijk- persoon- theorie en hebt oog voor de maatschappelijke betekenis van jouw rol als practitioner autisme.

Samenwerken met mensen met autisme van alle leeftijden en ontwikkelingsniveaus en hun directe omgeving vormt hierbij een centraal thema. Je werkt bij de uitvoering van jouw opdrachten actief samen met mensen met autisme en anderen uit hun netwerk. De verschillende expressievormen die je hierbij kan gebruiken, geeft je de kans het leren van en met elkaar meteen toe te passen in jouw praktijk. Al tijdens het traject ervaar je op welke manier co-creatie empowerend werkt in jouw praktijk.

In het traject leer je nóg meer over autisme, jezelf in de samenwerking en afstemming met anderen en het woord, beeld en geluid geven aan jouw visie en werkwijze als het om autisme gaat.

 

Voor wie?

Voor iedereen die in het onderwijs, begeleiding, zorg thuissituatie of op de werkvloer te maken heeft met autisme of zelf autisme heeft. Je hebt een open en nieuwsgierige houding om te leren en je verder te ontwikkelen. Tijdens de practitioner heb je de mogelijkheid om de opdrachten in jouw eigen werk- leefpraktijk uit te voeren. Het is belangrijk dat je daarvoor samenwerkt met een persoon met autisme en andere professionals. Je staat open voor feedback, reflectie en leren van en samen met anderen.


Toelatingseisen

Je beschikt over kennis van algemene ontwikkelingspsychologie en hebt een mbo- / hbo-denk- en -werkniveau. Daarnaast dien je in de praktijk te maken te hebben met mensen met autisme. Hierdoor kan je de opleiding een praktische invulling geven.

 

Still Practitioner Autisme

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Practitioner Autisme

 

Inhoud en opbouw

Het traject is opgebouwd uit bijeenkomsten waarin zowel praktijk als theorie worden samengebracht.

Bij de praktijkwerklessen werk je samen aan casuïstiekopdrachten onder begeleiding van een ervaren praktijkdocent. Vanuit brede beeldvorming werk je concreet uit hoe jij vanuit positieve psychologie afstemt op de ontwikkelbehoeften in de specifieke leefcontext en levensfase van je casus. In de leerteambijeenkomsten is er vooral aandacht voor jou als professional en jouw persoonlijke ontwikkeling. Je breidt aan de hand van eigen werk- en leervragen jouw professionele identiteit geleidelijk verder uit in dialoog met andere professionals. Je doet dit onder begeleiding van een ervaren leerteamdocent. Door ontwerpgerichte opdrachten vertaal je de theorie naar maatwerk die direct toepasbaar is in jouw eigen praktijk. Je werkt hierbij samen met mensen in jouw context procesmatig aan het co-creëren van eigen tastbare oplossingen of prototypes. De opdrachten vormen samen een portfolio waarin jouw ontwikkeling en professionaliteit zichtbaar wordt. Aan het begin en aan het einde van het traject vormen de tweedaagsen hierop een waardevolle aanvulling.

De Practitioner Autisme nodigt de deelnemers uit vanuit verschillende perspectieven en theorieën te kijken naar thema’s als:

  • Autisme in de brede maatschappelijke context: het medisch en sociaal model in de praktijk;
  • Cognitieve verklaringsmodellen en actuele inzichten;
  • Informatie- en prikkelverwerking: hoe breng je dat in beeld en wat betekent het in de praktijk;
  • Communicatie en verduidelijking: hoe verleen je betekenis aan de wereld en welke middelen kun je inzetten;
  • Wat is levensloopbegeleiding en op welke manier kun je bewust worden van vaardigheden op vlak van onder andere: (vrije) tijdbesteding, sociale situaties, werk, school, zingeving en welzijn;
  • Jouw rol als professional, welke uitdagingen en kansen kom jij tegen, welke overtuigingen en hoe stem jij af in jouw werk; je cirkelt onder meer langs de kernkwadranten, Roos van Leary en je biografisch perspectief.

Je krijgt een diversiteit aan opdrachten die je zowel in jouw eigen praktijk als in de lessen uitvoert. Van deelnemers verwachten we een actieve inbreng:

  • Lezen, luisteren of bekijken van autobiografische verhalen van mensen met autisme;
  • Uitvoeren van praktijkopdrachten met een casus, waarbij je samenwerkt met een persoon met autisme en het netwerk;
  • Reflectieopdrachten bij de leerteambijeenkomsten;
  • Digitale opdrachten (thuis of online; grafisch of geschreven) welke je ook beeldend presenteert;
  • Deelname aan de ’10-weken Challenge’ waarin je ontwerpgericht aan de slag gaat;
  • Je vormt een portfolio waaruit jouw persoonlijke professionaliteit blijkt.

De opdrachten en feedback zijn zowel schriftelijk, beeldend als mondeling. Er zijn vaste data in het jaar waarop je jouw werk kunt inleveren en je feedback krijgt. Tijdens de lessen werk je ook aan de opdrachten. Iedere deelnemer heeft een studiecoach, praktijkdocent en zal ook het netwerk van mededeelnemers kunnen inzetten

De studiebelasting is gemiddeld 320 uur. 

Na het afronden van deze cursus ontvang je een bewijs van deelname met vermelding van de opdrachten en 320 studiebelastingsuren.

De practitioner autisme is SKJ geaccrediteerd voor 320 punten (SKJ216800).

Na afronding van de cursus kun je lid worden van de Internationale beroepsvereniging van autismespecialisten: de IBvA www.ibva.info Tijdens je studie kun je 'studentlid' worden.

 
 

Meerwaarde

Met deze cursus krijg jij de mogelijkheid om te werken met leerlingen, studenten of cliënten met autisme. Je weet hoe je planmatig in samenwerking met betrokkenen oplossingsgericht werkt aan kansen en mogelijkheden. Je verdiept je in systemen en netwerken die van belang en invloed zijn vanuit jouw werkcontext als onderwijsprofessional. jeugdprofessional, ouder, coach of collega. Je kunt je aansluiten bij de beroepsvereniging en er is een SKJ accreditatie.

 
sfeerafbeelding

 

Praktische info

Niveau
Cursus
  • Woensdag 25 september 2024 | Eindhoven
  • Woensdag 2 oktober 2024 | Eindhoven
  • Woensdag 16 oktober 2024 | Eindhoven
  • Dinsdag 5 november 2024 | Den Bosch
  • Woensdag 6 november 2024 | Den Bosch
  • Woensdag 13 november 2024 | Eindhoven
  • Woensdag 27 november 2024 | Eindhoven
  • Woensdag 11 december 2024 | Eindhoven
  • Woensdag 8 januari 2024 | Eindhoven
  • Woensdag 22 januari 2024 | Eindhoven
  • Woensdag 5 februari 2024 | Eindhoven
  • Woensdag 19 februari 2024 | Eindhoven
  • Woensdag 5 maart 2024 | Eindhoven
  • Woensdag 12 maart 2024 | Eindhoven
  • Woensdag 26 maart 2024 | Eindhoven
  • Woensdag 2 april 2024 | Eindhoven
  • Woensdag 16 april 2024 | Eindhoven
  • Woensdag 14 mei 2024 | Eindhoven
  • Woensdag 28 mei 2024| Eindhoven
  • Dinsdag 10 juni 2024 | Den Bosch
  • Woensdag 11 juni 2024 | Den Bosch

Wil je graag meer weten over deze cursus? Neem contact op met:

Ilonka van der Sommen

T: (06) - 12 96 4230

E: i.vandersommen@fontys.nl

Harold van Loon

T: (06) - 42 10 1002

E: h.vanloon@fontys.nl

De kosten voor deze cursus of opleiding vind je hierboven bij de Opleidingsfeiten.

Bij voldoende budget en goedkeuring van het zorgkantoor mag de cursus betaald mag worden uit een WLZ indicatie.

 

 

Aanmelden

Hieronder vind je de startdatum van deze cursus of opleiding en kun je je aanmelden.


Wordt hier geen startdatum en aanmeldknop getoond?
En heb je wel interesse in deze cursus? Stuur dan een mail naar osovp@fontys.nl.