Practitioner De interne begeleider als kwaliteitscoördinator

• 1 jaar
  • 01-01-2025
  • 's-Hertogenbosch
  • € 2.950 (BTW vrijgesteld)
Wil jij je in korte tijd ontwikkelen tot intern begeleider als kwaliteitscoördinator binnen jouw school? En wil je daarin praktisch onderzoekend ontwikkelen? Volg dan de practitioner De interne begeleider als kwaliteitscoördinator.

Over de practitioner

De practitioner ‘De interne begeleider als kwaliteitscoördinator’ helpt begeleiders in het onderwijs om beter samen te werken en de kwaliteit op school te verbeteren. Tijdens deze practitioner leer je hoe je een belangrijke rol speelt in het team, zowel als begeleider als coördinator. De opleiding sluit aan bij de nieuwe beroepsstandaard 'De interne begeleider als kwaliteitscoördinator' van de landelijke beroepsgroep begeleiders in het onderwijs (LBBO, 2022).

In de beroepsstandaard worden drie rollen onderscheiden: leercoördinator, trendanalist en zorgregisseur, met daarbinnen vijf competentiedomeinen: professionele houding, goed omgaan met mensen, resultaatgericht werken, onderzoek doen en samenwerken aan kwaliteit.

Tijdens de practitioner ontwikkel je kennis en vaardigheden ter voorbereiding op en/of ter versterking van je rol van interne begeleider als kwaliteitscoördinator.

Voor wie?

De practitioner is bedoeld voor leerkrachten met de ambitie om interne begeleider als kwaliteitscoördinator te worden. Voor huidige interne begeleiders is er de mogelijkheid om modules te volgen zodat doorontwikkeld kan worden richting kwaliteitscoördinator.

Toelatingseisen

Je hebt de mogelijkheid om in jouw werkcontext de rol van interne
begeleider als kwaliteitscoördinator uit te voeren. Verder is er binnen de
werkomgeving een sparringpartner die met jou op het gebied van relevante
thema's kan overleggen.

Placeholder for Fontys video
'Direct vertaalbaar naar jouw praktijk'

Inhoud en opbouw

Het programma is opgebouwd uit 6 modules. In iedere module staat een kennisthema centraal. Een module bestaat uit een studiedag van 6 uur en twee dagdelen van 3 uur contacttijd (1 uur contacttijd vraagt 1 uur voorbereiding). Het kennisthema vertaal je naar plannen voor je eigen praktijk/school en je gaat er vervolgens onderzoekend mee aan de slag. Je werkt samen met het leerteam van de practitioner en je sparringpartner op je werkplek. Het doel van het leerteam is om het samenwerkend leren, reflectie en feedbackprocessen te bevorderen. Na elke module krijg je formatieve feedback van het leerteam en je Fontysdocent.

Modules worden afgesloten met een interactieve presentatie en een tussentijds assesment, waarin je kennis deelt over je opbrengsten en jouw ontwikkeling tot IB-KC. Je ontvangt hierop feedback van je werkplek, je medestudenten en de Fontysdocent.

1. 1. Profiel & profileren: interne begeleider als kwaliteitscoördinator in inclusief passend onderwijs
  2. 2. Onderzoekend vermogen en data-informed werken
  3. 3. Resultaatgericht werken & hoge verwachtingen in passende ondersteuningsstructuren
  4. 4. Coachen en begeleiderscommunicatie in een lerende kwaliteitscultuur
  5. 5. Persoonlijk leiderschap en professionele identiteit
  6. 6. Interprofessioneel samenwerken met ouders en ketenpartners

In totaal heeft deze practitioner 240 studiebelastingsuren (240 SBU).

Je studietijd bestaat per module uit het volgend van de bijeenkomsten, het lezen van literatuur, het voorbereiden en uitvoeren van praktijkinterventies, het samenwerken in leerteams en het voorbereiden van presentaties. Je sluit de practitioner af met een assessmentgesprek met een begeleidend assessmentverslag waarbij het portfolio dient als onderliggend bewijsmateriaal.

De practitioner wordt afgesloten met een certificaat van 240 studiebelastingsuren.

Meerwaarde

Met de practitioner De interne begeleider als kwaliteitscoördinator kun
jij bijdragen aan de kwaliteitsontwikkeling van het onderwijs en jouw collega’s
ondersteunen. Je hebt een coördinerende en begeleidende rol als leercoördinator,
trendanalist en zorgregisseur.

sfeerbeeld juffrouw  in de klas met lezende kinderen

Praktische info

Niveau
Post HBO
€ 2.950(BTW vrijgesteld)
Studieduur
1 jaar
Startmoment(en)
01-01-2025

Wil je graag een gesprek met iemand van deze practitioner? Dat kan. Neem contact op met:

Marianne den Otter | m.denotter@fontys.nl | +31 6 127 882 69

of

Mariken van Roosmalen | m.vanroosmalen@fontys.nl | +31 6 146 04 217

Bekijk hier of dat je in aanmerking komt voor een lening, beurs of andere subsidie regelingen.

Aanmelden

Hieronder vind je de startdatum van deze cursus of opleiding en kun je je aanmelden.

Startdata

Wordt hier geen startdatum en aanmeldknop getoond?
Dan is aanmelden op dit moment (nog) niet mogelijk.
Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over de cursus/opleiding. We helpen je graag verder!
Alle contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

Locaties en contact