Over dit Scholingstraject
Tegenwoordig dragen scholen en lerarenopleidingen samen verantwoordelijkheid voor het opleiden en professionaliseren van leraren. In het voortgezet onderwijs in Limburg gebeurt dit onder de vlag van het samenwerkingsverband Academische Opleidingsschool Limburg (AOSL). Hierin werken de Limburgse scholen voor voortgezet onderwijs en Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) samen bij het opleiden van leraren.
Net als lesgeven aan leerlingen op school is ook het begeleiden van aanstaande collega’s specifiek vakwerk. Om begeleiders te
ondersteunen in hun belangrijke werk ontwikkelde het Lectoraat van Fontys Lerarenopleiding Sittard op basis van
wetenschappelijk onderzoek het scholingstraject ‘Praktijkgericht coachen van leraren’. Dit richt zich op het (leren) toepassen van gespreksinterventies door begeleiders in coachgesprekken. Het doel is om leraren in opleiding en beginnende leraren op een activerende manier te helpen om van praktijkervaringen ook leerervaringen te maken.
Waarom Praktijkgericht coachen van leraren?
Voor begeleiders is het vaak moeilijker om leraren in opleiding en beginnende leraren op een activerende manier te helpen om van praktijkervaringen ook leerervaringen te maken, dan het geven van concrete adviezen op basis van eigen ervaringen als leraar. Dit komt omdat leraren in opleiding en beginnende leraren:
- Vaak een extern georiënteerde leeropvatting hebben (‘Zeg me wat goed en fout is en hoe het anders moet’)
- De neiging hebben snel naar oplossingen te zoeken, zonder inzicht in het probleem te hebben
- Sterk op zichzelf gericht zijn en zich minder in het perspectief van de leerling kunnen verplaatsen
- Tevreden zijn met één mogelijke oplossing, terwijl een professional een breder repertoire heeft
- In hun leerproces vaak weinig continuïteit hebben
Voor wie?
Inhoud en opzet
Het traject bestaat uit zeven dagdelen (1 dagdeel = 3 uur) en drie componenten: training, intervisie en peer coaching. Voor de start van het traject is er een korte oriëntatie-bijeenkomst. Na afloop van het traject is er een feedbackbijeenkomst met uitreiking van behaalde certificaten.
- Oriëntatiebijeenkomst
- Training bestaande uit 5 dagdelen
- Video-Intervisie bestaande uit 2 dagdelen met eigen videocasus
- Peer coaching; je dient zelf met een collega deelnemer een moment te plannen met een eigen videocasus
Studiebelasting, (verplichte) activiteiten en afronding
Het trainingstraject kent een gemiddelde studielast van 2 EC (56 uur) all-in. Na afloop ontvangen de deelnemers na goedkeuring van het portfolio een officieel certificaat. De hoofdmoot van de cursusactiviteiten omvat:
- Begeleiding van een leraar in opleiding of beginnend collega gedurende de trainingsperiode
- Verplicht bijwonen van alle bijeenkomsten
- Uitwerken van een portfolio met o.a. reflecties op trainingsbijeenkomsten, uitwerking praktijkopdrachten, verdiepingsliteratuur naar keuze, reflecties op video-intervisie en peer coaching
Voorwaarden voor deelname
Deelnemers moeten voldoen aan de volgende voorwaarden voor deelname:
- Ervaring als bevoegd leraar in het voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs
- Tijdens de training één leraar in opleiding of een nieuwe collega begeleiden
- Aanwezigheid tijdens alle bijeenkomsten
- Mogelijkheid om portfoliotaken uit te werken
- Intrinsiek gemotiveerd om deel te nemen
- Voor aanvang van de cursus bijwonen van de online oriëntatiebijeenkomst
Praktische info
- Groep 1
De cursusdag is maandag. De oriëntatiebijeenkomst vindt plaats op maandag 30 september 2024 van 16.00 - 17.00 uur. De locatie van de cursus is Fontys Lerarenopleiding Sittard. Resterende cursusdata en -tijden:
04-11-2024 13.30 - 20.30 uur
11-11-2024 14.30 - 17.30 uur
18-11-2024 14.30 - 17.30 uur
25-11-2024 14.30 - 17.30 uur
09-12-2024 14.30 - 17.30 uur
16-12-2024 14.30 - 17.30 uur
- Groep 2
De cursusdag is donderdag. De online oriëntatiebijeenkomst vindt plaats op maandag 30 september 2024 van 16.00 - 17.00 uur. De locatie van de cursus is Fontys Lerarenopleiding Sittard. Resterende cursusdata en -tijden:
07-11-2024 09.00 - 16.00 uur
14-11-2024 14.30 - 17.30 uur
21-11-2024 14.30 - 17.30 uur
28-11-2024 14.30 - 17.30 uur
12-12-2024 14.30 - 17.30 uur
19-12-2024 14.30 - 17.30 uur
- Groep 3
De cursusdag is maandag. De online oriëntatiebijeenkomst vindt plaats op donderdag 9 januari 2025 van 16.00 - 17.00 uur. De locatie van de cursus is Fontys Lerarenopleiding Sittard. Resterende cursusdata en -tijden:
27-01-2025 09.00 - 16.00 uur
03-02-2025 14.30 - 17.30 uur
10-02-2025 14.30 - 17.30 uur
17-02-2025 14.30 - 17.30 uur
10-03-2025 14.30 - 17.30 uur
17-03-2025 14.30 - 17.30 uur
- Groep 4
De cursusdag is donderdag. De online oriëntatiebijeenkomst vindt plaats op donderdag 9 januari 2025 van 16.00 - 17.00 uur. De locatie van de cursus is Fontys Lerarenopleiding Sittard. Resterende cursusdata en -tijden:
30-01-2025 13.30 - 20.30 uur
06-02-2025 14.30 - 17.30 uur
13-02-2025 14.30 - 17.30 uur
20-02-2025 14.30 - 17.30 uur
13-03-2025 14.30 - 17.30 uur
20-03-2025 14.30 - 17.30 uur
Het minimaal aantal deelnemers per cursusgroep is 12 deelnemers en het maximum 15 deelnemers. Afmelding voor de training dient uiterlijk 3 weken voor aanvang van de training via e-mail aan praktijkgerichtcoachenflos@fontys.nl te worden doorgegeven. Na deze datum worden de kosten van de training in rekening gebracht.
Bij onvoldoende aanmeldingen zal Fontys Lerarenopleiding Sittard de training (uiterlijk 2 weken voor start training) annuleren.
Voorafgaand aan het traject is er een online oriëntatiebijeenkomst voor (potentiële) deelnemers.
Wil je aanmelden voor dit traject? Heb je vragen of wil je meer informatie? Neem contact op met Anne Beelen en Marga Kemp, E. praktijkgerichtcoachenflos@fontys.nl