Sprint naar content
Profiel

Ervaringen van onze deeltijdstudenten

Daarom is werken in het onderwijs zo leuk! Lian, Patrick, Johan en Jean-Pierre vertellen. Waarom zij zich omscholen tot leraar. Wat werken in het onderwijs zo leuk maakt. En hoe zij het deeltijd studeren ervaren.

Sfeerafbeelding Fontys

Het verhaal van Lian

Ik kom uit een ondernemers- en onderwijsfamilie. De afgelopen 20 jaar heb ik als teamleider bij een verhuurbedrijf gewerkt, waarvan de laatste vijf jaar op de afdeling Events. Ik had het er ontzettend naar mijn zin, maar toch bleef de drang naar het onderwijs stiekem kriebelen. Om die reden heb ik me een aantal jaar geleden al verdiept in de mogelijkheden om over te stappen naar het onderwijs. Na veel wikken en wegen, kwam ik echter tot de conclusie dat ik er nog niet klaar voor was. De timing was voor mij persoonlijk gewoonweg niet goed. Toen de evenementensector enorm hard werd getroffen door de coronacrisis, hield mijn baan op te bestaan. Dat was voor mij het moment om te bedenken wat ik nu écht wil. Het was tijd om mijn passie te volgen en die ligt in het basisonderwijs.

De spontaniteit en verwondering van kinderen vind ik echt geweldig! Natuurlijk had ik de nodige twijfels, vooral ingegeven door angst voor het onbekende en het wegvallen van zekerheid, maar hierdoor wil ik me niet laten leiden. En dus hakte ik twee weken later de knoop door; ik ga mijn droom waarmaken en start met de flexibele deeltijd bacheloropleiding Leraar Basisonderwijs.

Sinds een aantal maanden sta ik nu voor de klas als stagiaire en ik kan met zekerheid zeggen; het overtreft al mijn verwachtingen! Het is fantastisch om kinderen op een boeiende en spontane manier te mogen helpen in hun ontwikkeling. Ik hoop mijn opleiding dan ook in drie jaar af te ronden, of misschien zelfs sneller, want ik kan niet wachten tot ik me officieel juf Lian mag noemen.

Sfeerafbeelding Fontys

Het verhaal van Patrick

Ik ben leraar geworden, omdat ik een bijdrage wil leveren aan de maatschappij. Iets doen waar ik écht gelukkig van word! En dat is kwetsbare jongeren helpen het beste uit zichzelf te halen. Als vader van een zoon met autisme die daarnaast ook nog eens ernstig ziek is geweest, heb ik van dichtbij gezien hoe dankbaar het werk van leraren juíst voor hen kan zijn. Door een vertrouwensband met je leerlingen op te bouwen en oog te hebben voor ieders persoonlijke ontwikkeling. Na jaren in de motorvoertuigen- en installatietechniek te hebben gewerkt, in zowel uitvoerende als leidinggevende functies, gooi ik daarom nu het roer om.

Het was mijn vrouw die me daadwerkelijk over de streep haalde, zij wees me op een vacature als docent mobiliteit en metaal op een school met praktijkonderwijs voor moeilijk lerende jongeren. “Dat is nou echt iets voor jou!”, zei ze. En inderdaad, nu is de cirkel is rond, alsof het zo moest zijn. Ik kreeg de baan en startte tegelijkertijd met de deeltijdopleiding Leraar Technisch Beroepsonderwijs, vmbo-profiel PIE (Produceren, Installeren en Energie).

Een leuke uitdaging, want ik sta vanaf het begin direct zelfstandig voor de klas. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn collega’s en kan ik dankzij mijn vakkennis en jarenlange praktijkervaring een eigen, creatieve invulling geven aan mijn lessen. Het belangrijkste vind ik dat mijn leerlingen hun schooltijd als plezierig ervaren. Ik probeer echt een band met ze op te bouwen en te kijken naar ieders persoonlijke leerbehoefte. In de toekomst hoop ik dan ook, naast mijn werk als leraar, stagebegeleider of mentor te worden.

Sfeerafbeelding Fontys

Het verhaal van Johan

Switchen naar het onderwijs was al jaren een droom van me. In mijn vorige baan als accountmanager bij een Amerikaans softwarebedrijf kwam ik al regelmatig in aanraking met het onderwijs, waardoor ik steeds meer het gevoel kreeg dat dit goed bij me zou passen. Toch had ik ook de nodige twijfels... het blijft een grote stap om de zekerheid van een vaste baan op te geven. Uiteindelijk werd mijn huidige functie door een reorganisatie boventallig verklaard. Dat gaf me het laatste zetje om te starten met de deeltijd bacheloropleiding Leraar Engels.

Ik ben ontzettend blij dat ik nu mijn hart volg! De deeltijd lerarenopleiding is pittig en mag je zeker niet onderschatten, maar tegelijkertijd biedt Fontys veel flexibiliteit om zelf je tijd in te delen, dat is fijn. Bovendien sta je vanaf het begin van de opleiding direct voor de klas. Dat is waar ik het voor doe! Het geeft zoveel waardering om mijn kennis te kunnen overbrengen aan kinderen en jongeren. En het mooie is; in het onderwijs is geen dag hetzelfde. Het is voor mij een totaal nieuwe, dynamische wereld die volop in beweging is. Ook hier leer ik iedere dag van. Ik kijk ernaar uit om zelfstandig mijn eigen klassen te kunnen draaien en elke dag fluitend naar mijn werk te gaan!

Sfeerafbeelding Fontys

Het verhaal van Jean-Pierre

Ondernemen zit in mijn bloed, dat heb ik jaren gedaan. Nu is het echter tijd voor iets anders, ik wil mijn focus verleggen. En wel door een ondernemende docent worden! De afgelopen jaren heb ik veel in het buitenland gewerkt en daar kennis mogen maken met verschillende culturen en religies. Zo ben ik me steeds meer gaan verdiepen in levensbeschouwing en met name in zingeving. Deze opgedane kennis en mijn levensbeschouwelijke ervaring wil ik graag overdragen aan jongeren. Om deze reden ben ik gestart met de deeltijd bacheloropleiding Leraar Religie & Levensbeschouwing.

Het beeld dat veel jongeren hebben van het vak levensbeschouwing is wellicht oud en stoffig, maar eigenlijk is het heel actueel. We leven in een maatschappij die steeds diverser wordt en waar vrijheid van meningsuiting een groot goed is. Hier hoort ook verantwoordelijkheid bij en dat komt niet vanzelf, maar moet geleerd worden. Ik hoop persoonlijk bij te kunnen dragen aan dit ontwikkelingsproces van jongeren, door met ze in dialoog te gaan over wat hen daadwerkelijk triggert. Bovendien is hierover lesgeven ook de beste manier om zelf te blijven leren over mijn eigen zingeving. Het leukste aan werken in het onderwijs is dan ook dat je direct resultaten kunt zien, door je leerlingen te zien groeien in overtuiging en begrip.