Sprint naar content

Leraar Duits (deeltijd)

Leraar Duits (deeltijd)

Jouw toekomst

Hoewel je deze opleiding waarschijnlijk kiest om les te geven in het vak Duits, zijn er meer mogelijkheden.

Waar kun je werken?

Na de opleiding Leraar Duits kun jij lesgeven in het tweedegraads werkveld: als docent op een middelbare school (vmbo en/of onderbouw havo/vwo) of het mbo. Lesgeven in het volwassenonderwijs en speciaal onderwijs kan ook. Of werk buiten de klas aan educatie, bij de overheid of in het bedrijfsleven.

Twee studenten Leraar Duits zijn met elkaar in gesprek

Welk werk kun je doen?

Na de opleiding kun je aan de slag als:

Na deze lerarenopleiding ben jij er klaar voor om Duits te geven aan het tweedegraads werkveld: onderbouw havo/vwo of vmbo/mbo. Je plant lessen en activiteiten en maakt van het schoolvak Duits een reis waar alle leerlingen enthousiast van worden. Jij leert leerlingen het beste uit zichzelf te halen.

Ga jij liever achter de schermen met het onderwijs aan de slag? Dan kun je aan het werk als ontwikkelaar van les- of examenmaterialen voor het schoolvak Duits. Jij onderzoekt wat leerlingen gaan leren en welke onderwerpen belangrijk zijn. Je stelt leerdoelen op en houdt het onderwijsmateriaal modern.

Als leraar Duits weet jij precies waar een leuke les over gaat. Van taal tot cultuur, jij schrijft teksten en maakt toetsen. Je weet precies wat het onderwijs nodig heeft en hoe je het beter maakt. Daarom maak je lessen en lessenreeksen of schrijf je educatieve artikelen. Dat kan bij een uitgever of een online leerplatform.

Met jouw kennis van de Duitse taal en cultuur kun je ook in een museum of kenniscentrum aan de slag. Bijvoorbeeld bij het Duitsland Instituut Amsterdam, het DDR Museum of het Anne Frank Huis. Dat kan als gids, maar ook als ontwerper van leerzame ervaringen. Jij kunt alle onderwerpen op een bijzondere manier delen.

Doorstuderen na je studie

Studeer je graag nog verder? Met de vakmaster word je leraar duits in bovenbouw havo/vwo. Ook kun je jezelf specialiseren met een andere educatieve master, een korte cursus of versneld een extra lesbevoegdheid halen voor een ander schoolvak. Er is keuze genoeg!

Je vindt de mogelijkheden op www.fontys.nl/educatie.

Toekomst in cijfers

8

eerstejaars

3.8

studenttevredenheid, 1 (zeer ontevreden) - 5 (zeer tevreden)

25.5

behaalt een diploma voor deze opleiding

Meer cijfers
9

eerstejaars

2.9

studenttevredenheid, 1 (zeer ontevreden) - 5 (zeer tevreden)

43.6

behaalt een diploma voor deze opleiding

Meer cijfers

Ervaringen van studenten

Je kan je eigen plan waarmaken

Gerlinde

Deeltijdstudent Lerarenopleiding Duits Sittard

Dat de 57-jarige Gerlinde Rutsch een passie heeft voor het vak Duits, is niet zo gek. Het is haar moedertaal. Zeven jaar geleden kwam ze in Nederland wonen en besloot ze haar taal aan anderen te willen overbrengen. Het afgelopen jaar heeft ze de flexibele deeltijdopleiding Leraar Duits bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) succesvol afgerond.

Vóór deze opleiding heeft Gerlinde altijd in het sportonderwijs gewerkt. De affiniteit met kinderen was er al, ze heeft immers twee volwassen kinderen. Maar wanneer kwam dan het moment dat ze zich realiseerde dat ze voor de klas wilde staan? Dat ontstond eigenlijk pas toen ze naar Nederland verhuisde. “Ik heb toen met veel kinderen gesproken die vijf jaar lang Duitse les kregen op school, maar niet in staat waren om een Duits gesprek te voeren. Verder hoorde ik dat er in Nederland een tekort was aan leraren. Ik was net gestopt met mijn baan en had zin in iets nieuws. Vijf jaar geleden kon ik nog geen woord Nederlands. Nu kan ik dat wel en heb ik gezien hoe mooi het is om een nieuwe taal te leren. Ik wilde mijn passie voor de Duitse taal overbrengen aan leerlingen.”

Flexibele deeltijd

Hoewel Gerlinde geen andere baan heeft, koos ze toch voor een flexibele deeltijdopleiding. “In Duitsland bestaat zoiets niet. Het maatwerk wordt bij deze studie echt op jou gericht. Je kunt de opleiding indelen zoals jij dat wil. Je hebt het allemaal zelf in de hand.”

Gerlinde heeft tijdens haar opleiding twee stages gelopen. De eerste was bij tweedejaarsscholieren van een vwo-klas, de tweede bij vmbo 3. De verschillen zijn groot, vertelt ze. “Bij vmbo-leerlingen ga je meer in op gedrag. De scholieren hebben iets meer tijd nodig, maar dat is ook een uitdaging. Bovendien hebben leerlingen zelf de keuze of ze Duits willen. Als ze bewust voor het vak kiezen, zijn ze extra gemotiveerd. Bij vwo-leerlingen is het weer zo dat je ze in een korte tijd heel veel kan leren.”

“Ik word er blij van als leerlingen ‘Guten Morgen’ zeggen”Vwo of vmbo, bij iedere richting maak je mooie momenten mee. “Ik vind het prachtig om een band op te kunnen bouwen met leerlingen. Dat ze ‘Guten Morgen’ zeggen als ik het klaslokaal binnenloop. Ze zijn trots dat ze in het Duits kunnen communiceren en daar word ik dan weer heel blij van. Een ander hoogtepunt is het uitproberen van nieuwe werkvormen. Tijdens de studie leer je veel verschillende methodes, die je tijdens je stages zelf toe kan passen.

Je eigen weg

Niet alleen tijdens de stages heeft Gerlinde het naar haar zin, ook op de opleiding in Sittard heeft ze veel leuke dingen meegemaakt. Het begon allemaal tijdens de open dag, twee jaar geleden. “We werden heel vriendelijk ontvangen. Er hing direct een fijne sfeer. Ik kon meteen voelen dat ik hier een leuke tijd zou gaan hebben.”

En die inschatting klopt inderdaad. “Het maatwerk is goed, je kunt met iedereen praten. Als er iets is, dan wordt er naar je geluisterd. De leraren zijn goed en geven veel feedback, de colleges zijn op elkaar afgestemd en er liggen overal linkjes zodat je de opleiding zoals ik daadwerkelijk in twee jaar af kunt ronden. Natuurlijk moet je goed kunnen plannen voor deze opleiding, maar daar kun je je op voorbereiden. Iedereen heeft een eigen plan. Bij FLOS kun je dat plan waarmaken. Niemand bewandelt precies dezelfde weg en dat is juist zo mooi.”

Gerlinde als docente

“Ik ben een creatief mens en maak veel opdrachten zelf. Heel veel Duitse leraren praten te weinig Duits in de les, terwijl ik juist merk dat kinderen het leuk vinden als dat wel zou gebeuren. Ik leer hen eerst Duits spreken, het schrijven komt later wel.”

Gouden tip

“Maak meteen alle opdrachten die je krijgt. Ga niet uitstellen en bereid je lessen goed voor.”

Deadline: 1 september of 1 februari

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Duits

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.

    Toelating & aanmelden

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • 1 februari

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 februari.

    Hoe werkt dat aanmelden?
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 10 februari 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.

    Toelating & aanmelden

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • 1 februari

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 februari.

    Hoe werkt dat aanmelden?
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 10 februari 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Leraar Duits

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.