Stap 4: Studiefinanciering en OV

Stap 4: Studiefinanciering en studentenreisproduct

Studiefinanciering

Drie maanden voordat je opleiding start vraag je bij DUO studiefinanciering aan. Dit doe je ook als je nog niet weet of je geslaagd bent, of als je niet zeker weet of je bent toegelaten tot de opleiding van jouw keuze. Ben je gezakt, of besluit je toch een andere opleiding te gaan doen? Geef wijzigingen zo snel mogelijk door aan DUO.

LET OP: Als je studiefinanciering aanvraagt, is dat in de meeste gevallen een lening. Je bepaalt zelf hoeveel je wilt lenen. Op de website van DUO vind je een handige tool waarmee je kunt berekenen hoeveel geld je nodig hebt.

Studentenreisproduct

Het studentenreisproduct, de OV-kaart, is onderdeel van de studiefinanciering. Met het studentenreisproduct kun je gratis of met korting reizen met het openbaar vervoer. Bij het aanvragen van je studiefinanciering regel je ook meteen je OV-kaart. Als je geen studiefinanciering wilt ontvangen dan kun je dat aangeven. Lees meer over het studentenreisproduct op de site van DUO.

Aan het begin van je studie komt er veel op je af. Een belangrijke vraag voor bijna iedereen: hoe ga ik het betalen? Wat weet jij van studiefinanciering? En van andere mogelijkheden om geld te krijgen? Op de website 'Studiefinanciering meer dan een lening vind je alle informatie op een rij.