Minor Be Creative in Eindhoven

ECTs
Taal
20 weken

Ben jij een engineering student of heb je een passie voor engineering? Wil je samen met andere studenten een compleet nieuw concept en product bedenken, ontwerpen en ontwikkelen? En wil je aan de slag met real-life projecten? Doe dan mee aan de Minor Be Creative!

Over de minor Be Creative

De minor 'Be Creative' is een project- en technologiegerichte minor die een unieke mix biedt van onvergetelijke ervaringen, technische uitdagingen en creatieve ontwerpmethoden. Samen met je teamgenoten uit verschillende disciplines ontwerp je een innovatief prototype dat nog niet op de markt verkrijgbaar is.

Learn tomorrow's skills, discover your strengths, and become the creative engineer of the future!

Bedrijven hebben innovatie nodig; door creativiteit en technologie te combineren, ontwikkel jij vernieuwende producten.

Sfeer afbeelding techniek

Sfeer afbeelding techniek lamp Afbeelding project groep Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

Wat je gaat leren tijdens de minor

Leren in context
Je werkt in levensechte, praktische situaties. Je bent verantwoordelijk voor je eigen project en werkt samen met andere studenten van verschillende disciplines. Door met deze groep samen te werken, leer je:

• Hoe je toegepast onderzoek moet uitvoeren
  • Verschillende ontwerpmethodes;
  • Hoe je jouw eigen product en prototype ontwikkelt.

Focus op continu leren, talent en feedback
De minor is gericht op wat je wilt leren en op het (verder) ontwikkelen van jouw talent. Je kiest je eigen leertraject waarin je je vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling laat groeien. Denk aan:

• Communicatieve vaardigheden
  • Reflectie
  • Presentatie skills

Kennis delen
Verschillende disciplines zitten verstopt in innovatieve projecten. Elke student kan zijn of haar unieke perspectief inbrengen in het vraagstuk. Je kunt je unieke vaardigheden inzetten om het probleem samen met je medestudenten op te lossen. Zo leer je van elkaar.

Het programma van de minor Be Creative bestaat uit een 20 weken durend project. Samen met je projectgenoten ga je aan de slag met een innovatief prototype.

Week 1: Creativity bootcamp

De eerste week van deze minor volg je samen met je medestudenten uit verschillende disciplines en landen een Bootcamp. Je zult nieuwe vaardigheden ontwikkelen, creatieve tools leren, en je grenzen verleggen. We richten ons op het combineren van creativiteit en technologie. Deze week is een geweldige en intense ervaring, inclusief avondprogramma.

De volgende 19 weken:

Na de bootcamp wordt je in kleinere teams verdeeld om te werken aan het project dat je hebt gekozen of hebt voorgesteld. Hier begint het echte werk! Het doel is om, samen met je teamgenoten, een innovatief prototype te ontwikkelen dat nog niet op de markt beschikbaar is. Je krijgt intensieve begeleiding van stakeholders (bedrijven) en (technische) experts. De docenten begeleiden jou en je team bij het ontwerp en de realisatie van het prototype. Kijk anders eens bij de voorbeelden van onze projecten om een indruk te krijgen waar je zoal aan kunt werken.

Daarnaast organiseren de teamleden van de minor workshops en presentaties om hun expertise en kennis te delen met de andere teamleden. Een mooie informele manier om elkaar te helpen groeien in technologieën en vaardigheden.

Afbeelding bootcamp studenten Afbeelding bootcamp studenten in klas Afbeelding posters minor Be Creative Afbeelding minor Be Creative docent voor klas

Wij bieden je uitdagende projecten; van het maken van je eigen escape room, tot het ontwerpen van je eigen robotarm, tot een bank die oplicht op het ritme van je hartslag.

GLOW Vena Lumen

‘Vena Lumen’ betekent letterlijk ‘hartslag licht’. Het ontwerp zet de hartslag om in dansend licht wat in de bank beweegt.

GLOW Floral Flow

De 'Floral Flow' is een interactief lichtproject. Bezoekers die deze bloemen willen zien 'bloeien' moeten met een aantal handpompen water uit de gracht naar de bloemen pompen.

Force Feedback Rehabilitation

Het force feedback systeem met een virtual reality module stimuleert een patiënt tijdens zijn of haar schouderrevalidatie.

Heb jij al nagedacht over je minorkeuze? Wil je jezelf verder in je vak verdiepen, of juist iets totaal anders doen? Je minorkeuze kan best lastig zijn. Het belangrijkste is dat je iets kiest dat écht bij jou past. Zo kun je jezelf onderscheiden van anderen en je studie nog persoonlijker maken. Maar hoe kies je dan? En waaruit kun je kiezen?

(Online) minor voorlichtingsweek
Om je te helpen met je keuze organiseren we een (online) minor voorlichtingsweek van 25 t/m 28 maart 2024. Tijdens deze voorlichtingen kom je meer te weten over de inhoud van de minoren en kun je eventuele vragen stellen. Aanmelden is nu mogelijk!

Nadat je een minor hebt gekozen, kun je jezelf inschrijven.

• Fontysstudenten doen dat via ProgRESS
  • Studenten van buiten Fontys doen dat via Kies op Maat.

Deadline aanmelden Minor Be Creative

Starten vanaf februari Aanmelden vóór 15 december
Starten vanaf septemberAanmelden vóór 1 juli

Om te kunnen deelnemen aan de minor moet de student

• De propedeuse behaald hebben of;
  • Toestemming hebben van de examencommissie van zijn opleiding.

Sfeerafbeelding Fontys

Heb je vragen?

Stuur dan een mail naar Harold Benten:

h.benten@fontys.nl
Rondom 1 5612 AP, Eindhoven