Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts

  • 4 jaar
  • Nederlands
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Tilburg

Kom kennismaken

Ja, dat wil ik
  • (Online) open dag
  • Kom proefstuderen
  • En meer...

Ben jij geïnteresseerd in marketing, commercie en creativiteit? Wil jij die creatieve marketeer worden die naast het bedenken en vermarkten van nieuwe producten, concepten en ideeën ook van betekenis wil zijn voor de samenleving en de economie van de toekomst, dan is de nieuwe opleiding Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts echt iets voor jou.

De opleiding CE IEMES wordt CE Creative Marketing Concepts

Deze nieuwe opleiding richt zich niet meer alleen op de creatieve industrie maar leert studenten hun creatieve en zakelijke talenten in te zetten in de hele economie en bereidt hen zo voor op een veranderende samenleving en een nieuwe economie, een creatieve economie.

Over de opleiding

Bij Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts ontwerp je nieuwe strategieën en concepten waarmee bedrijven en organisaties duurzaam en sociaal verantwoord producten en diensten op de markt kunnen brengen. Door deze nieuwe, toekomstgerichte marketingstrategieën en -concepten kunnen organisaties en bedrijven het verschil maken. Je werkt aan cases in heel verschillende omgevingen zoals de entertainment, muziek -en eventwereld, de reclame, de overheid, de financiële wereld, kunst & cultuur, de zorg, etc. onder begeleiding van docenten met praktijkervaring. Zo bouw jij mee aan de economie van de toekomst; de creatieve economie.

Waarom Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts?

  • Je ontwikkelt je strategische, commerciële en creatieve talenten en leert hoe deze optimaal in te zetten
  • Je leert (creatieve) marketingconcepten ontwikkelen en toepassen en vermarkten in heel verschillende bedrijven en organisaties
  • Tijdens de opleiding werken studenten en docenten multidisciplinair samen met het werkveld aan projecten uit de praktijk in Crossover Labs
  • Je werkt aan vraagstukken voor opdrachtgevers uit de profit en non-profit wereld
  • Tijdens de opleiding combineer je een stevige theoretische basis met praktijkgericht werken en het ontwikkelen van een eigen onderscheidende visie
  • Je leert hoe je als creatieve en strategische commercieel econoom bij kunt dragen aan een vitale, duurzame en inclusieve samenleving
 

Wat ga je leren?

Tijdens de opleiding Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts leer je duurzame strategieën en creatieve concepten ontwikkelen op het gebied van marketing. Je combineert algemene kennis over economie en de creatieve economie met specifieke en praktische vakkennis op het gebied van (online)marketing en commercie. Hoe verder je in de opleiding bent, hoe verder jij je specialiseert.

  • Cases: tijdens de gehele opleiding werk je in teamverband aan verschillende cases oftewel vraagstukken van opdrachtgevers uit verschillende sectoren en branches, waarbij je vakinhoudelijke kennis over Finance, onderzoek en marketing omzet in concrete creatieve beroepsproducten
  • Tools: hier leer je jouw skills en krijg je vakken als (online)marketing, (duurzame) marketingstrategie, trends in marketing (online en offline), Finance, recht, concepting, design thinking, projectmanagement, mediadesign, Business English, ethiek, creatief denken, creatieve technieken, economie, branding, en maatschappelijke impact
  • Personality: jouw persoonlijke ontwikkeling nemen we heel serieus; we helpen je vaardigheden ontwikkelen als doorzetten, veerkracht tonen, samenwerken, communiceren, feedback geven/krijgen, zelfreflectie en keuzes maken. We vinden het belangrijk dat je een eigen onderscheidende visie leert ontwikkelen die je over kunt dragen
  • Work: je werkt vanaf het begin van je studie één dag in de week bij een organisatie uit het werkveld. Zo leer je alle mogelijkheden van je toekomstige vak kennen
 

"De docenten komen uit het werkveld, daardoor leer je heel snel hoe het er in de echte wereld aan toe gaat."

Valeria Tjalkens, student van de opleiding (op het moment dat deze video werd opgenomen, heette de opleiding Commerciële Economie - International Event, Music & Entertainment Studies (CE-IEMES), vandaar dat deze naam nog word genoemd in deze video).

 

Hoe ziet je week eruit?

De opleiding CE - CMC staat in teken van mooie praktijkcases, nauwe samenwerking met het werkveld, veel afwisseling en creativiteit en uiteraard ook hard werken:

  • Het ene moment werk je aan praktijkcases
  • Het andere moment krijg je handvatten aangereikt in de vorm van Tools
  • Ook ben je 1 dag per week bezig met je persoonlijke ontwikkeling
  • En pas je al het geleerde toe tijdens écht werk in de creatieve economie
 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,8 gemiddeld, 523 respondenten
3,6 gemiddeld, 7127 respondenten
Aantal eerstejaars
 
458
286
Door naar het tweede jaar
 
69%
71%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 43%
41%
 
HBO-bachelor of hoger 47%
46%
Doorstuderen
 
18%
18%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
88%
werkloos
5%
van de werkende afgestudeerden
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 01-12-2021
sk123-logo-full
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij met ec of m&o of be + wiA of wiB
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij met ec of m&o of be
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.

Eén vak niet in jouw pakket? 
Heb je een havo- of vwo-diploma maar mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Dan heb je bij Fontys de kans om alsnog te worden toegelaten bij de opleiding van jouw keuze door het behalen van een toelatingstoets.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je:
- 21 jaar of ouder op het moment dat de Fontys-opleiding tussentijds start (dat wil zeggen dat de opleiding niet in september start) of,
- 21 jaar of ouder op 1 oktober indien de Fontys-opleiding in september start?
Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+. 

Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

 

Tijdens een proefstudeerdag volg je colleges die speciaal voor jou zijn samengesteld. Zo krijg je een goed beeld van de opleiding."

 Garret  Regan, ACE student 

 

Opbouw

Zo ziet je week eruit:

  • 2 dagen Case
  • 1 dag Tools
  • 1 dag Personality
  • 1 dag Work

Je gaat aan de slag met 4 verschillende praktijkcases, in samenwerking met opdrachtgevers in de creatieve economie. Ter ondersteuning van de cases reiken wij je een aantal vaardigheden aan in de vorm van Tools. Ook ga je één dag in de week aan de slag met je persoonlijke ontwikkeling en daag je jezelf uit om je te ontwikkelen en 1 dag werk je in het werkveld. 

In jaar 2 ontwikkel je je één semester verder aan de hand van één Case, een rijk aanbod aan Tools, lessen in Personality en Work. Je gaat bijvoorbeeld aan de slag met een marketingplan voor een bedrijf of voor een non-profit organisatie. Daarnaast maak je een ondernemingsplan voor een eigen bedrijf in de creatieve economie.
In het eerste semester van jaar 3 doe je óf een minor óf een meewerkstage, afhankelijk van de keuze die je maakt in jaar 2.

English Advanced Courses 

In het vierde jaar van je studie volg je één semester lang Engelstalige Advanced Courses (AC's) en Tools. Deze kies je zelf. Je hebt hierbij de keuze uit meerdere vakken, waaronder: 

  • Leadership
  • Business Model Innovation
  • Brand management
  • Radio management
  • Theme Park concepting
  • Consumer Behaviour
  • Big data
  • Film studies
  • Music industry
  • Future media studies
  • Event

Personality & Work 

Vanuit Personality krijg je in je afstudeerjaar meer 1-op-1-begeleiding. Daarnaast bereiden we je het eerste semester voor op wat komen gaat met een Work-traject en de daarbij behorende 'Work Weeks'. De eerste Work Week draait om inspireren en oriënteren op 'wat wil ik doen?'. De tweede week staat in het teken van het maken van een concreet plan van aanpak. 

Onderzoeksstage of afstuderen bij je eigen bedrijf 

Het tweede semester zet je de laatste stappen op weg naar een succesvolle carrière door specialisatie en een afstudeerproject bij een bedrijf in de creatieve economie. Je kunt er ook voor kiezen om af te studeren bij je eigen bedrijf. Het eindproduct dat je oplevert kies je zelf: een scriptie of een portfolio. Hiermee bewijs je dat je startklaar bent om impact te gaan maken in het werkveld.

 
 

Na je opleiding

Met dit diploma op zak ben je klaar voor alle beroepen in het marketingvak, in heel verschillende omgevingen zoals de entertainment, muziek -en eventwereld, de reclame, de overheid, de financiële wereld, kunst & cultuur, de zorg, etc. Je bent opgeleid als marketeer en begrijpt hoe producten en diensten in elkaar steken. Ga bijvoorbeeld aan de slag als: 

  • (Online) marketeer
  • Sales- of accountmanager
  • Marketingmanager
  • Event manager
  • Community manager
 

"Samen met vrienden en medestudenten heb ik BEUN Creatives opgezet."

 Ruud Gelissen, Co-founder, BEUN Creatives (op het moment dat deze video werd opgenomen, heette de opleiding Commerciële Economie - International Event, Music & Entertainment Studies (CE-IEMES), vandaar dat deze naam nog word genoemd in deze video).

 

Meer weten over de opleiding Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts

Kom kennismaken

  • kom praten met studenten
  • bekijk een filmpje
  • stel je vragen
  • meld je aan voor events
Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en laptop.   
Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

Aanmelden doe je bij studielink. Voor deze opleiding gebruik je:

Naam instellingFontys Hogescholen
PlaatsTilburg
OpleidingB Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts (CE-CMC)

Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
Meld je uiterlijk vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.

Raadpleeg regelmatig je berichten in je Studielink – dashboard.

Stap 2: Je kunt de Studiekeuzecheck doen
De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard. De eerste incasso vindt plaats op 25 september.  

Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

 

Locatie en contact Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts