Commerciële Economie

  • 4 jaar
  • Nederlands
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Eindhoven, Tilburg, Venlo
Ben jij geïnteresseerd in marketing en sales en lijkt het je leuk om ontwikkelingen in de wereld te vertalen naar marktkansen voor bedrijven? Dan is de opleiding Commerciële Economie echt iets voor jou.

Over de opleiding

Tijdens de opleiding Commerciële Economie leiden we je op tot marketing- en salesprofessional. Als commercieel econoom zorg jij ervoor dat de producten die je verkoopt zo goed mogelijk passen bij je klanten. Ook bepaal jij de promotiestrategie en denk je na waar je producten verkrijgbaar moeten zijn en voor welke prijs.

Waarom de opleiding Commerciële Economie?

  • Brede marketing- en salesopleiding
  • Betrokkenheid van docenten staat hoog in het vaandel
  • Je doet veel ervaring op met bedrijven uit de Brainport-regio
  • Je leert door te ontdekken en te doen

 

Wat ga je leren?

Je leert hoe je marktonderzoek doet, hoe je marketingstrategieën opstelt en hoe je bedrijven commercieel succesvol maakt. Ook leer je wat je krachten en valkuilen zijn. Zo ontdek je wie je bent, wat je kunt, wat je wilt en waarin je je verder wilt ontwikkelen. 

  • Goede mix tussen les, projectwerk en zelfstudie
  • Vaardigheden: werken in teamverband, vergaderen, presenteren, analyseren
  • Thema’s: marketing, algemene economie, bedrijfseconomie, e-marketing, business management, consumentengedrag en sales
 
afspelen

Boy Schroembges

"Je werkt samen met klasgenoten aan projecten, dat is erg leuk en leerzaam, omdat je elkaar zo beter leert kennen.”

 

Hoe ziet je week eruit?

Studeren is hard werken. Niet erg, als er maar afwisseling in zit. En dat zit wel goed bij de opleiding Commerciële Economie. De ene keer ben je bezig met het schrijven van een businessplan voor een innovatief product, de andere keer schrijf je een adviesplan voor een bestaand bedrijf.

 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,8 gemiddeld, 288 respondenten
3,8 gemiddeld, 6970 respondenten
Aantal eerstejaars
 
222
277
Lesuren per week
 
18-24
18-24
Door naar het tweede jaar
 
57%
60%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 39%
38%
 
HBO-bachelor of hoger 44%
43%
Doorstuderen
 
13%
17%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
87%
werkloos
4%
van de werkende afgestudeerden
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,9 gemiddeld, 593 respondenten
3,8 gemiddeld, 6970 respondenten
Aantal eerstejaars
 
534
277
Lesuren per week
 
18-24
18-24
Door naar het tweede jaar
 
57%
60%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 39%
38%
 
HBO-bachelor of hoger 44%
43%
Doorstuderen
 
13%
17%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
87%
werkloos
4%
van de werkende afgestudeerden
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,8 gemiddeld, 404 respondenten
3,8 gemiddeld, 6970 respondenten
Aantal eerstejaars
 
209
277
Lesuren per week
 
18-24
18-24
Door naar het tweede jaar
 
57%
60%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 39%
38%
 
HBO-bachelor of hoger 44%
43%
Doorstuderen
 
13%
17%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
87%
werkloos
4%
van de werkende afgestudeerden
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 19-09-2019
sk123-logo-full
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij met ec of m&o of be + wiA of wiB
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij met ec of m&o of be
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.

    UPDATE april 2020

    Laatste jaar mbo?
    Wij kunnen ons voorstellen dat je nu in het laatste jaar van je mbo-opleiding een kleine studievertraging oploopt. Je hebt dan nog geen diploma aan het einde van dit schooljaar. Meld je dan toch aan bij Fontys, je bent van harte welkom! Je kan starten met jouw hbo-opleiding en hebt nog tot eind 2020 de tijd om je mbo diploma te halen.

Eén vak niet in jouw pakket? 
Heb je een havo- of vwo-diploma maar mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Dan heb je bij Fontys de kans om alsnog te worden toegelaten bij de opleiding van jouw keuze door het behalen van een toelatingstoets.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+.   

Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

 

Kom gerust eens bij onze opleiding kijken voordat je een studiekeuze maakt. We ontmoeten je graag op een open dag of kom een dag meelopen of proefstuderen."

 

Opbouw

Je kunt de opleiding Commerciële Economie volgen in Eindhoven, Tilburg of Venlo.
Informatie over de opzet en opbouw van de opleiding vind je hieronder per stad én studiejaar.

Met ingang van het studiejaar 2020-2021 start Commerciële Economie in Eindhoven met vier afstudeerrichtingen. Bij de opbouw van de studiejaren vertellen wij jou hier meer over.

  • Branding & Communication
  • Concept Design & Leisure
  • Digital & Data
  • Sales & Accountmanagement

1e jaar

In het eerste jaar bestaan je weken uit de volgende verdeling:

  • 10-12 uur projectwerk
  • 18-24 uur les
  • 16-20 uur zelfstudie

Binnen de opleiding commerciële economie starten we in leerjaar 1 heel breed en geven we je in de hoofdfase ruimte om jouw richting te kiezen. Het eerste jaar is verdeeld in twee semesters. In het eerste semester volg je lessen en schrijf je een businessplan voor een innovatief product. In het tweede semester volg je ook lessen én schrijf je, samen met medestudenten een adviesplan voor een bestaand bedrijf.

2e jaar

In de eerste helft van het tweede studiejaar maak je kennis met de vier afstudeerrichtingen Branding & Communication, Concept Design & Leisure, Digital & Data en Sales & Accountmanagement. Dit gebeurt aan de hand van praktijkopdrachten, inspiratiecolleges en educatieve games. Je gaat op zoek naar vaardigheden die je graag verder wil ontwikkelen. Je wordt hierin intensief begeleid door een Personal Coach.

Tijdens Personal coaching ga jij op zoek naar jouw belangrijkste talent of zelfs talentén. Met deze kennis rondom je talent kom je erachter welke vaardigheden jou liggen en kun jij gericht gaan kiezen binnen het brede beroepenveld van een Commercieel Econoom. Daarnaast bieden de Personal coaches jou een steun in de rug en geven ze je overzicht en inzicht tijdens de intensieve hoofdfase van deze opleiding.

Met “develop my skills” krijg je ook zicht op welke richting bij jou past, waarin je zelf kiest in welke skills jij je wil verdiepen. Wil je bijvoorbeeld een extra taal leren, je verdiepen in photoshop of meer weten over growth hacking? In het onderdeel “develop my skills” kan dat! Dit alles ter voorbereiding op de stage die je in de tweede helft van het tweede studiejaar loopt.

Branding & Communication
In de afstudeerrichting Branding & Communication ontdek je de wereld van het bouwen aan merken. Met de kennis en vaardigheden die je hier opdoet, werk je aan de identiteit en het imago van een merk. Aan de hand van theorie- en praktijkopdrachten leer je over creatieve communicatiecampagnes, waarbij er veel aandacht uitgaat naar de klantreis, de merkpositionering en -propositie en de media en middelen die je kunt inzetten voor de campagne. Je wordt uitgedaagd om creatieve concepten te bedenken, budgetteren, uitvoeren en evalueren.
Concept Design & Leisure
In de afstudeerrichting Concept Design & Leisure ligt de nadruk op conceptontwikkeling, design, (event-)organisatie en de realisatie van experiences. Belevingen worden hoe langer hoe belangrijker, iets waar deze afstudeerrichting slim op inspeelt. Je leert hoe een commerciële organisatie zich op unieke wijze onderscheidt en weet de perfecte valuefit te creëren tussen organisatie en consument. Je gaat de markt bewerken mét beleving. Dit kan in het leisure werkveld tot uiting komen, maar ook in vele andere branches.

Digital & Data
De continu veranderende wereld van digitale marketing staat centraal in de afstudeerrichting Digital & Data. We bereiden je in deze afstudeerrichting voor op een job als bijvoorbeeld digital marketeer of data analist. We maken gebruik van tools die in het werkveld veelvuldig worden ingezet. Met de afstudeerrichting Digital & Data ontwikkel je dus niet alleen je analytische, maar ook je commerciële skills.
Sales & Accountmanagement
Sales & Accountmanagement bereidt je perfect voor op een (internationale) commerciële functie op managementniveau. Je beschikt over een brede kennis van het werkveld en je hebt een accurate en flexibele werkhouding. We leren jou een gezonde omzet voor je bedrijf te realiseren, waarbij je on- en offline marketing en sales afstemt op de behoeften en het koopgedrag van je klanten, zonder je team daarbij een ongezonde prestatiedruk op te leggen.

3e jaar

Je derde jaar start met een stage of een minor (afhankelijk van de keuze die je in het tweede jaar hebt gemaakt). In de tweede helft van dit jaar start je met een afstudeerrichting. Nadat je in de eerste twee jaar een brede basis hebt gelegd, werkervaring hebt opgedaan tijdens een stage en een minor hebt gevolgd, is het nu tijd om je te gaan specialiseren. Je werkt veel in projectgroepen aan echte opdrachten uit het bedrijfsleven. Naast de vakken en vaardigheden die bij jouw afstudeerrichting horen, volg je ook nog enkele vakken die iedere student van de opleiding volgt.

4e jaar

Tijdens de eerste helft van dit studiejaar vervolg je je afstudeerrichting. Je werkt nog steeds veel in projectgroepen aan echte opdrachten uit het bedrijfsleven. Je krijgt vakken en vaardigheden aangeleerd die horen bij jouw afstudeerrichting en volgt daarnaast nog enkele vakken die iedere student van de opleiding volgt. Daarnaast is er nog ruimte voor enkele keuzevakken. Het laatste semester staat in het teken van afstuderen. Tijdens een afstudeerstage mag je individueel werken aan een vraagstuk van jouw afstudeerbedrijf. Dit vraagstuk sluit aan bij je afstudeerrichting. Je toont aan dat je een strategisch advies kunt uitwerken waarmee het bedrijf vooruit kan. Daarnaast laat je zien dat je over alle vaardigheden beschikt die een startende commercieel econoom nodig heeft in het werkveld. Denk hierbij aan samenwerken, communicatie, kritisch denken, doorzettingsvermogen en vele andere vaardigheden.

1e jaar

In het eerste jaar bestaan je weken uit de volgende verdeling:

  • 20 uur projectwerk, inclusief begeleiding
  • 10 uur les: dit is maatwerk
  • 10 uur zelfstudie

We vinden het belangrijk dat je een goed beeld krijgt van de opleiding. Daarom starten we in het eerste jaar met een uitgebreide kennismaking. We introduceren je in de wereld van marketing en sales. Je leert alles over projectmatig werken in groepsverband en je ontmoet het commerciële werkveld in de regio.

2e jaar

Vanaf het tweede jaar ga je samen met een medestudent aan de slag met “My Business Challenges”. Je kiest per periode je leerdoelen en bewijst ze door bij zelf gekozen bedrijven aan de slag te gaan met een écht commercieel probleem. Zet jij een nieuw product in de markt of moet de omzet van een bestaand product omhoog? Of start je liever je eigen onderneming? Wat je ook kiest, je kiest je eigen weg, zoekt zelf opdrachtgevers en opdrachten die helemaal bij jou en je interesses passen. Bij ons ben je zelf in de lead voor je eigen toekomst als commercieel econoom. Natuurlijk staan de coaches altijd voor je klaar voor persoonlijke begeleiding.

3e jaar

Waar je in het eerste jaar in groepjes werkte en in het tweede jaar in duo’s, ga je nu alleen en de hele week bij je opdrachtgever stage lopen. Dé manier om het vak en het werkveld te leren kennen. Je hebt inmiddels verschillende bedrijven gezien en weet wat je te doen staat om je leerdoelen te behalen. Je groeit inhoudelijk in de richting die jij interessant vindt. Word je een specialist in online marketing of ben jij liever van alle markten thuis? Ook kies je dit jaar een minor om je te ontwikkelen in een interessegebied naar keuze.

4e jaar

In het vierde jaar studeer je af. Je combineert stage lopen met het schrijven van je scriptie. Met een onderzoek binnen jouw interessegebied laat je zien dat je op strategisch niveau kunt optreden als een échte marketing- en salesprofessional! 

1e jaar

In het eerste jaar bestaan je weken uit de volgende verdeling:

  • 8 uur projectwerk, inclusief begeleiding
  • 16 uur les: dit is maatwerk
  • 16 uur zelfstudie

Tijdens je eerste jaar krijg je de kans om je breed te oriënteren. Je leert waar in dit vakgebied je grootste kracht ligt. Veel projecten die je gaat doen zijn grensoverschrijdend, je gaat voor bedrijven in de grensregio aan de slag. Ook staat Venlo bekend om haar interculturele onderwijs, je ontmoet studenten en docenten uit verschillende culturen. Verder is er binnen de opleiding veel aandacht voor je Personal Professional Development (PPD) en komt het thema duurzaamheid vaker terug in het onderwijs. Overigens kun je deze opleiding in Venlo ook in het Engels volgen.

2e jaar

Vanaf het tweede jaar verdiep je je verder in specifieke marketingvaardigheden, zoals online marketing, marktonderzoek en branding. Een leerzaam onderdeel in het tweede jaar is ook het project Startup Factory. Dit is een project waarbij je op een realistische manier gedurende tien maanden te maken krijgt met de uitdagingen van een onderneming. Je werkt samen met studenten van andere opleidingen. Zo leer je al vroeg om samen te werken met verschillende disciplines.

3e jaar

In het derde jaar doe je nog meer praktijkervaring op. Een belangrijk deel van het jaar besteed je aan een stage. Je gaat 5 maanden lang aan de slag in het bedrijfsleven. Verder geef je via een minor richting aan je studie. Je volgt een specifiek lesprogramma of studeert 1 semester bij één van onze 125 partneruniversiteiten in het buitenland.

4e jaar

In het vierde studiejaar kan je kiezen uit verschillende marketingthema’s, zoals sport of eventmarketing. Tijdens je afstudeerfase ga je onder meer binnen een bedrijf een casus onderzoeken en uitwerken.

Je hebt als Fontysstudent de mogelijkheid om vóór 1 februari van het lopende studiejaar over te stappen naar een andere opleiding binnen het aanbod van economische Fontys opleidingen. Hierdoor kun je succesvol doorstromen - met zo min mogelijk studievertraging - wanneer je erachter komt dat de studie toch niet goed bij je past.

 
 

Na je opleiding

Commerciële Economie-studenten kom je op meerdere plekken in organisaties tegen. Je kunt aan het werk in het bedrijfsleven, bij de overheid en bij non-profitorganisaties. We leiden je op voor beroepen als:

  • Marketingmanager
  • Salesmanager
  • Productmanager
  • Marktonderzoeker

Kijkend naar de vier afstudeerrichtingen in Eindhoven, dan leiden wij je op voor:

Branding & Communication
Na het afronden van het specialisme Branding & Communication kun je aan de slag in diverse commerciële managementfuncties. Denk hierbij aan brand manager, marketing manager, marketing/communicatie manager of campaign manager, bijvoorbeeld bij een marketing/communicatie- of reclamebureau.

Concept Design & Leisure
Met je diploma kun je aan de slag in diverse management functies, zoals project coördinator, business developer, event manager, conceptontwikkelaar, brand manager of marketing manager. Jouw skills-set zorgt ervoor dat jij als young professional conceptueel kan denken, passend bij de visie en waarden van een organisatie. Jouw organisatietalent, verbeeldingskracht, inlevingsvermogen en onderzoekskills kennen geen grenzen en jij weet deze als geen ander in te zetten in de commerciële wereld.

Digital & Data
We bereiden je in deze afstudeerrichting voor op een job als bijvoorbeeld digital marketeer of data analist. De focus ligt op de combinatie van data en digitale marketing. Je leert data te analyseren en visualiseren en vanuit hier waardevolle inzichten te creëren. Deze inzichten koppel je aan digitale marketingstrategieën en pas je concreet toe, zodat er waarde wordt gecreëerd.

Sales & Accountmanagement
De afstudeerrichting Sales & Accountmanagement bereidt je perfect voor op een (internationale) commerciële functie op managementniveau. Bijvoorbeeld sales manager, account manager, product manager of brand manager. In deze rol stel je gewaagde, maar realistische doelen waarbij je rekening houdt met de markt, de continuïteit van je personeel en de bedrijfsvoering van je bedrijf en je klanten.

Wil je doorstuderen? Onze afgestudeerden kiezen regelmatig voor één van de volgende masters:

  • Marketing Management (Universiteit van Tilburg)
  • Marketing Research (Universiteit van Tilburg)
  • Strategic Management (Universiteit van Tilburg)
  • International Business (Universiteit van Maastricht)
  • Master of Science in Business and Management (Fontys Venlo)
  • Master of Business Administration (Fontys Venlo)
 

Alumna Laurie Janssen

aan het woord... (1.43 min)

 

Meer weten over de opleiding Commerciële Economie

Tijdens een open dag kun je rondkijken, de sfeer proeven en presentaties bijwonen. En natuurlijk kun je in gesprek gaan met studenten en docenten. Vanwege de coronarichtlijnen zijn open dagen óp locatie bij de opleiding(en) op dit moment helaas niet mogelijk.

Toch de sfeer proeven, vragen stellen aan studenten en docenten of een voorlichting bekijken?
Dat kan gelukkig wél.

Klik op de link/knop “Alternatief voor een open dag…?” bovenaan deze pagina en bekijk de “Online Open Dag” van de opleiding. Daar kun je in ieder geval iets verder kennismaken met deze opleiding!

Heb je nog een vraag?

Hieronder vind je de contactgegevens van deze opleiding, neem gerust contact met ons op.
We beantwoorden graag jouw vragen.

Je studeert samen met andere scholieren een dag bij een opleiding. Voor deze groep is een speciaal programma samengesteld, zodat je een goed beeld krijgt van hoe de opleiding in elkaar zit. Je maakt kennis met studenten en docenten en je ervaart wat het studeren bij Fontys inhoudt. 

Proefstuderen kun je bij de opleidingen Commerciële Economie in Eindhoven en Tilburg. Bij de opleidingen in Venlo en Eindhoven kun je een dagje meelopen.

Aanvulling: vanwege de coronarichtlijnen komen alle Proefstudeermomenten bij de opleidingen óp locatie tot 1 juni 2020 te vervallen.

Wil je graag zelf ervaren hoe het er op onze hogeschool aan toe gaat? Wij regelen een meeloopdag voor je. Het verschil met een proefstudeerdag is dat je samen met een huidige student zijn of haar lessen volgt. Zodra je je aangemeld hebt via de link hieronder, krijgen wij een bericht van jouw aanmelding en gaan we op zoek naar een eerste- of tweedejaars student. Hij/zij neemt vervolgens contact met je op om een dag en tijd af te spreken. 

Maak kennis met een studieweek. Scroll door de agenda en krijg een sneakpreview van onze opleiding en het beroep. Je kunt onder andere minicolleges volgen en opdrachten maken. Zo krijg je een beeld of de opleiding bij je past.

Open de Sneakpreview

Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en computer.  Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

Aanvullende kosten voor excursies en buitenschoolse activiteiten kunnen per studiejaar variëren tussen de €50,- en €200,-. Kosten voor boeken, readers, materialen e.d. zijn in het eerste studiejaar circa €1000,- (prijzen zijn op basis van de nieuwprijs van de boeken).

Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
Het studiejaar start op 31 augustus, zorg er voor dat je je ruim voor die datum hebt aangemeld via Studielink. Maar: hoe eerder hoe beter natuurlijk. Zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren

Raadpleeg regelmatig je berichten in je Studielink – dashboard.

Stap 2: Je kunt de Studiekeuzecheck doen
De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard, je ontvangt hierover een e-mail. De eerste incasso vindt plaats op of rond 25 september.  

Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

In de factsheet vind je de belangrijkste opleidingsinformatie handig op een rij.

Download de factsheet

 

Heb je een vraag? We helpen je graag!