Commerciële Economie

  • 4 jaar
  • Nederlands
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Eindhoven, Tilburg, Venlo

Kom kennismaken

Ja, dat wil ik
  • Open dag
  • Kom proefstuderen
  • En meer...

Ben jij geïnteresseerd in marketing en sales en lijkt het je leuk om ontwikkelingen in de wereld te vertalen naar marktkansen voor bedrijven? Dan is de opleiding Commerciële Economie echt iets voor jou.

Over de opleiding

Tijdens de opleiding Commerciële Economie leiden we je op tot marketing- en salesprofessional. Als commercieel econoom zorg jij ervoor dat de producten die je verkoopt zo goed mogelijk passen bij je klanten. Ook bepaal jij de promotiestrategie en denk je na waar je producten verkrijgbaar moeten zijn en voor welke prijs.

Je kunt de opleiding Commerciële Economie volgen in de steden Eindhoven, Tilburg en Venlo. Ook kun je deze opleiding als 2-jarige Associate degree volgen, meer informatie daarover vind je op deze pagina.

Waarom de opleiding Commerciële Economie?

  • Brede marketing- en salesopleiding
  • Betrokkenheid van docenten staat hoog in het vaandel
  • Je doet veel ervaring op met bedrijven uit de regio
  • Je leert door te ontdekken en te doen

Wil jij je opties nog openhouden?

Je wilt een economische opleiding volgen, maar welke? Als je nog niet weet welke opleiding het beste bij jou past, kun je kiezen voor de Oriëntatiepropedeuse Economie & Communicatie. Dit is een gezamenlijke propedeuse van de verschillende economische opleidingen van Fontys. Wil je er meer van weten? Kijk hier.

 

Wat ga je leren?

Je leert hoe je marktonderzoek doet, hoe je marketingstrategieën opstelt en hoe je bedrijven commercieel succesvol maakt. Ook leer je wat je krachten en valkuilen zijn. Zo ontdek je wie je bent, wat je kunt, wat je wilt en waarin je je verder wilt ontwikkelen. 

  • Goede mix tussen les, projectwerk en zelfstudie
  • Vaardigheden: werken in teamverband, vergaderen, presenteren, analyseren
  • Thema’s: marketing, algemene economie, bedrijfseconomie, e-marketing, business management, consumentengedrag en sales
 
 
 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,4 gemiddeld, 173 respondenten
3,6 gemiddeld, 5772 respondenten
Aantal eerstejaars
 
129
239
Door naar het tweede jaar
 
68%
73%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 44%
42%
 
HBO-bachelor of hoger 48%
47%
Doorstuderen
 
30%
19%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
86%
werkloos
3%
van de werkende afgestudeerden
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,8 gemiddeld, 422 respondenten
3,6 gemiddeld, 5772 respondenten
Aantal eerstejaars
 
400
239
Door naar het tweede jaar
 
71%
73%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 38%
42%
 
HBO-bachelor of hoger 44%
47%
Doorstuderen
 
21%
19%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
86%
werkloos
3%
van de werkende afgestudeerden
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,7 gemiddeld, 485 respondenten
3,6 gemiddeld, 5772 respondenten
Aantal eerstejaars
 
253
239
Door naar het tweede jaar
 
81%
73%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 42%
42%
 
HBO-bachelor of hoger 44%
47%
Doorstuderen
 
8%
19%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
86%
werkloos
3%
van de werkende afgestudeerden
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 31-05-2022
sk123-logo-full

* Bovenstaande percentages tonen een gemiddeld percentage van de drie Commerciële Economie opleidingen van Fontys Hogescholen. Momenteel zijn de percentages per locatie niet beschikbaar.

WhatsApp met Colette

Student Commerciële Economie (Eindhoven)

Hulp nodig? Stuur mij een appje

WhatsApp met Solange

Student Commerciële Economie (Tilburg)

Hulp nodig? Stuur mij een appje

WhatsApp met Jesse

Student Commerciële Economie (Venlo)

Hulp nodig? Stuur mij een appje

 

Opbouw

Je kunt de opleiding Commerciële Economie volgen in Eindhoven, Tilburg of Venlo. Informatie over de opzet en opbouw van de opleiding vind je hieronder per stad én studiejaar.

Met ingang van het studiejaar 2020-2021 start Commerciële Economie in Eindhoven met vier afstudeerrichtingen. Bij de opbouw van de studiejaren vertellen wij jou hier meer over.

  • Branding & Communication
  • Concept Design & Leisure
  • Digital & Data
  • Sales & Accountmanagement

1e jaar

In het eerste jaar bestaan je weken uit de volgende verdeling:

  • 10-12 uur projectwerk
  • 18-24 uur les
  • 16-20 uur zelfstudie

Binnen de opleiding commerciële economie starten we in leerjaar 1 heel breed en geven we je in de hoofdfase ruimte om jouw richting te kiezen. Het eerste jaar is verdeeld in twee semesters. In het eerste semester volg je lessen en schrijf je een businessplan voor een innovatief product. In het tweede semester volg je ook lessen én schrijf je, samen met medestudenten een adviesplan voor een bestaand bedrijf.

Een greep uit de vakken die je in het eerste jaar gaat volgen:

  • Marketing
  • Consumentengedrag
  • Algemene economie
  • Bedrijfseconomie
  • Sales
  • Business management
  • Engels
  • Marktonderzoek
  • E-marketing

2e jaar

In de eerste helft van het tweede studiejaar maak je kennis met de vier afstudeerrichtingen Branding & Communication, Concept Design & Leisure, Digital & Data en Sales & Accountmanagement. Dit gebeurt aan de hand van praktijkopdrachten, inspiratiecolleges en educatieve games. Je gaat op zoek naar vaardigheden die je graag verder wil ontwikkelen. Je wordt hierin intensief begeleid door een Personal Coach.

Tijdens Personal coaching ga jij op zoek naar jouw belangrijkste talent of zelfs talentén. Met deze kennis rondom je talent kom je erachter welke vaardigheden jou liggen en kun jij gericht gaan kiezen binnen het brede beroepenveld van een Commercieel Econoom. Daarnaast bieden de Personal coaches jou een steun in de rug en geven ze je overzicht en inzicht tijdens de intensieve hoofdfase van deze opleiding.

Met “develop my skills” krijg je ook zicht op welke richting bij jou past, waarin je zelf kiest in welke skills jij je wil verdiepen. Wil je bijvoorbeeld een extra taal leren, je verdiepen in photoshop of meer weten over growth hacking? In het onderdeel “develop my skills” kan dat! Dit alles ter voorbereiding op de stage die je in het tweede of derde studiejaar loopt.

3e jaar

Je derde jaar start met een stage of een minor (afhankelijk van de keuze die je in het tweede jaar hebt gemaakt). In de tweede helft van dit jaar start je met een afstudeerrichting. Nadat je in de eerste twee jaar een brede basis hebt gelegd, werkervaring hebt opgedaan tijdens een stage en een minor hebt gevolgd, is het nu tijd om je te gaan specialiseren. Je werkt veel in projectgroepen aan echte opdrachten uit het bedrijfsleven. Naast de vakken en vaardigheden die bij jouw afstudeerrichting horen, volg je ook nog enkele vakken die iedere student van de opleiding volgt.
De specialisaties zijn als volgt:

Branding & Communication
In de afstudeerrichting Branding & Communication ontdek je de wereld van het bouwen aan merken. Met de kennis en vaardigheden die je hier opdoet, werk je aan de identiteit en het imago van een merk. Aan de hand van theorie- en praktijkopdrachten leer je over creatieve communicatiecampagnes, waarbij er veel aandacht uitgaat naar de klantreis, de merkpositionering en -propositie en de media en middelen die je kunt inzetten voor de campagne. Je wordt uitgedaagd om creatieve concepten te bedenken, budgetteren, uitvoeren en evalueren.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Concept Design & Leisure
In de afstudeerrichting Concept Design & Leisure ligt de nadruk op conceptontwikkeling, design, (event-)organisatie en de realisatie van experiences. Belevingen worden hoe langer hoe belangrijker, iets waar deze afstudeerrichting slim op inspeelt. Je leert hoe een commerciële organisatie zich op unieke wijze onderscheidt en weet de perfecte valuefit te creëren tussen organisatie en consument. Je gaat de markt bewerken mét beleving. Dit kan in het leisure werkveld tot uiting komen, maar ook in vele andere branches.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Digital & Data
De continu veranderende wereld van digitale marketing staat centraal in de afstudeerrichting Digital & Data. We bereiden je in deze afstudeerrichting voor op een job als bijvoorbeeld digital marketeer of data analist. We maken gebruik van tools die in het werkveld veelvuldig worden ingezet. Met de afstudeerrichting Digital & Data ontwikkel je dus niet alleen je analytische, maar ook je commerciële skills.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Sales & Accountmanagement
Sales & Accountmanagement bereidt je perfect voor op een (internationale) commerciële functie op managementniveau. Je beschikt over een brede kennis van het werkveld en je hebt een accurate en flexibele werkhouding. We leren jou een gezonde omzet voor je bedrijf te realiseren, waarbij je on- en offline marketing en sales afstemt op de behoeften en het koopgedrag van je klanten, zonder je team daarbij een ongezonde prestatiedruk op te leggen.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

4e jaar

Tijdens de eerste helft van dit studiejaar vervolg je je afstudeerrichting. Je werkt nog steeds veel in projectgroepen aan echte opdrachten uit het bedrijfsleven. Je krijgt vakken en vaardigheden aangeleerd die horen bij jouw afstudeerrichting en volgt daarnaast nog enkele vakken die iedere student van de opleiding volgt. Daarnaast is er nog ruimte voor enkele keuzevakken. Het laatste semester staat in het teken van afstuderen. Tijdens een afstudeerstage mag je individueel werken aan een vraagstuk van jouw afstudeerbedrijf. Dit vraagstuk sluit aan bij je afstudeerrichting. Je toont aan dat je een strategisch advies kunt uitwerken waarmee het bedrijf vooruit kan. Daarnaast laat je zien dat je over alle vaardigheden beschikt die een startende commercieel econoom nodig heeft in het werkveld. Denk hierbij aan samenwerken, communicatie, kritisch denken, doorzettingsvermogen en vele andere vaardigheden.

1e jaar

In het eerste jaar bestaan je weken uit de volgende verdeling:

  • 20 uur inspiratiesessies, inclusief begeleiding
  • 10 uur begeleid werken
  • 10 uur pitchen studenten hun gemaakte werk

We vinden het belangrijk dat je een goed beeld krijgt van de opleiding. Daarom starten we in het eerste jaar met een brede basis. We introduceren je in de wereld van marketing, businessmodellen en marketingcommunicatie. Je leert alles over projectmatig werken in groepsverband en je ontmoet het commerciële werkveld in de regio.

Je gaat al direct aan de slag met Business Challenges. Je lost samen met een groep studenten problemen op voor echte merken en voor echte organisaties. Met jouw medestudenten bepaal je hoe je de projecten gaat oplossen. De juiste theorie achterhaal je zelf en is voor jou een middel om deze projecten aan te pakken. Nadruk hierbij ligt op het doen en uit de praktijk leren. Zo ga je meteen opdrachten uitvoeren bij bestaande organisaties, van start-up, middelgroot bedrijf tot multinational en stichtingen zonder winstoogmerk.

Persoonlijke ontwikkeling is een van onze speerpunten: naast goed worden in het commerciële vak, leer je ook waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Tijdens de uitvoering van projecten ontdek je jouw talenten. Zo word je goed in wat je doet, en kun je je ook richten op de dingen die je het best bij jou passen. Je wordt individueel en in teamverband door onze coach docenten begeleid. Naast het aanreiken van de vakinhoud voelen deze docenten zich met jou verbonden en begeleiden ze je intensief in jouw studieloopbaan.

2e jaar

Vanaf het tweede jaar bepaal je grotendeels je eigen inhoud van de studie. Ons onderwijs is maatwerk: de nadruk ligt op het zelfstandig oplossen van vraagstukken door studenten waarbij docenten jou coachen. Ook tijdens de vele opdrachten in de echte praktijk. Zo ga je wederom met “My Business Challenges” aan de slag, alleen nu in duo’s. Je kiest per periode je leerdoelen en bewijst ze door bij zelf gekozen bedrijven aan de slag te gaan met een écht commercieel probleem. Zet jij een nieuw product in de markt of moet de omzet van een bestaand product omhoog? Of start je liever je eigen onderneming? Wat je ook kiest, je kiest je eigen weg, zoekt zelf opdrachtgevers en opdrachten die helemaal bij jou en je interesses passen. Bij ons ben je zelf in de lead voor je eigen toekomst als commercieel econoom. Natuurlijk staan de coaches altijd voor je klaar voor persoonlijke begeleiding.

Internationaal
Nadat je in het eerste jaar een brede basis hebt gelegd, kun je er voor kiezen om je te specialiseren met de afstudeerrichting Internationaal. In jaar 2 ga je, net als bij de brede commerciële economie opleiding, aan de slag met My Business Challenges. Je doet dit echter vanuit een internationale invalshoek. In de Challenges zal er ook veel aandacht besteed worden aan Corporate Social Responsibility (CSR) oftewel Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Vanwege het internationale karakter van de opleiding is er extra aandacht voor talen en is een 2e vreemde taal verplicht. Je kunt hierbij kiezen uit Duits, Frans of Spaans. Overigens wordt de opleiding voor het overgrote deel gewoon in het Nederlands gegeven. Daarnaast wordt er extra aandacht besteed aan interculturele communicatie. Je leert effectief communiceren met mensen uit andere culturen.

3e jaar

Waar je in het eerste jaar in groepjes werkte en in het tweede jaar in duo’s, ga je nu alleen en vier dagen per week aan de slag in de praktijk. Dé manier om het vak en het werkveld te leren kennen. Je hebt inmiddels verschillende bedrijven gezien en weet wat je te doen staat om je leerdoelen te behalen. Je groeit inhoudelijk in de richting die jij interessant vindt. Word je een specialist in online marketing of ben jij liever van alle markten thuis? Ook kies je dit jaar een minor om je te ontwikkelen in een interessegebied naar keuze.

Internationaal
Voor de afstudeerstage van de richting Internationaal geldt specifiek dat je stage loopt bij een internationaal opererend bedrijf. Ook hierna kies je voor een minor. Het is verplicht om de stage of de minor in het buitenland te volgen.

4e jaar

In het vierde jaar studeer je af. Je combineert stagelopen met het schrijven van je scriptie.

Internationaal

Bij de afstudeerrichting Internationaal doe je dit wederom voor een internationaal opererend bedrijf. Met een onderzoek binnen jouw interessegebied laat je zien dat je op strategisch niveau kunt optreden als een échte (internationale) marketing- en salesprofessional.

1e jaar

In het eerste jaar bestaan je weken uit de volgende verdeling:

  • 8 uur projectwerk, inclusief begeleiding
  • 16 uur les: dit is maatwerk
  • 16 uur zelfstudie

Tijdens je eerste jaar krijg je de kans om je breed te oriënteren. Je leert waar in dit vakgebied je grootste kracht ligt. Veel projecten die je gaat doen zijn grensoverschrijdend, je gaat voor bedrijven in de grensregio aan de slag. Ook staat Venlo bekend om haar interculturele onderwijs, je ontmoet studenten en docenten uit verschillende culturen. Verder is er binnen de opleiding veel aandacht voor je Personal Professional Development (PPD) en komt het thema duurzaamheid vaker terug in het onderwijs. Overigens kun je deze opleiding in Venlo ook in het Engels volgen.

2e jaar

Vanaf het tweede jaar verdiep je je verder in specifieke marketingvaardigheden, zoals online marketing, marktonderzoek en branding. Een leerzaam onderdeel in het tweede jaar is ook het project Startup Factory. Dit is een project waarbij je op een realistische manier gedurende tien maanden te maken krijgt met de uitdagingen van een onderneming. Je werkt samen met studenten van andere opleidingen. Zo leer je al vroeg om samen te werken met verschillende disciplines.

3e jaar

In het derde jaar doe je nog meer praktijkervaring op. Een belangrijk deel van het jaar besteed je aan een stage. Je gaat 5 maanden lang aan de slag in het bedrijfsleven. Verder geef je via een minor richting aan je studie. Je volgt een specifiek lesprogramma of studeert 1 semester bij één van onze 125 partneruniversiteiten in het buitenland.

4e jaar

In het vierde studiejaar kan je kiezen uit verschillende marketingthema’s, zoals sport of eventmarketing. Tijdens je afstudeerfase ga je onder meer binnen een bedrijf een casus onderzoeken en uitwerken.

Bekijk hieronder het volledige curriculum van de opleiding:

In Venlo wordt deze opleiding ook in het Engels aangeboden. Wil je graag in het Engels studeren?

 
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij met ec of m&o of be + wiA of wiB
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij met ec of m&o of be
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.

Eén vak niet in jouw pakket? 
Heb je een havo- of vwo-diploma maar mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Dan heb je bij Fontys de kans om alsnog te worden toegelaten bij de opleiding van jouw keuze door het behalen van een toelatingstoets.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je:
- 21 jaar of ouder op het moment dat de Fontys-opleiding tussentijds start (dat wil zeggen dat de opleiding niet in september start) of,
- 21 jaar of ouder op 1 oktober indien de Fontys-opleiding in september start?
Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+. 

Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

 

 

Na je opleiding

Commerciële Economie-studenten kom je op meerdere plekken in organisaties tegen. Je kunt aan het werk in het bedrijfsleven, bij de overheid en bij non-profitorganisaties. We leiden je op voor beroepen als:

Marketingmanager: je bent verantwoordelijk voor de marketingafdeling in een bedrijf die een product of dienst verkoopt. Je bepaalt het marketingbeleid en de positionering van de organisatie en denkt bijvoorbeeld na over hoe en waar je de dienst of het product in de markt gaat zetten.

Online Marketeer: als online marketeer houdt je je bezig met internet/online marketing. Dit is een vorm van marketing van producten en diensten via internet. Je maakt deel uit van de marketingafdeling.

Salesmanager: als salesmanager stel je een verkoopplan voor de te verkopen diensten of producten op en geef je leiding aan een team van verkopers. Je werkt samen met de marketingafdeling.

Productmanager: een productmanager zorgt voor de complete levenscyclus van een product, waaronder de productontwikkeling, de logistiek, kwaliteitszorg en financiële resultaten. Hierbij spelen diverse factoren een rol. Denk hierbij aan demografie, het aanbod van concurrenten en de match tussen het bedrijf en het te verkopen product of dienst.

Marktonderzoeker: als marktonderzoeker doe je onderzoek waarbij je informatie verzameld over (mogelijke) klanten of markten met als doel meer te weten te komen over je doelgroep of markt. Ook doe je onderzoek naar maatschappelijke trends, het imago van een bedrijf of de tevredenheid van klanten.

Wil je doorstuderen? Onze afgestudeerden kiezen regelmatig voor één van de volgende masters:

  • Marketing Management (Universiteit van Tilburg)
  • Marketing Research (Universiteit van Tilburg)
  • Strategic Management (Universiteit van Tilburg)
  • International Business (Universiteit van Maastricht)
  • Master of Science in Business and Management (Fontys Venlo)
  • Master of Business Administration (Fontys Venlo)
 

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

 

Meer weten over de opleiding Commerciële Economie

Kom kennismaken

  • bekijk een filmpje
  • meld je aan voor events
  • stel je vragen

Je studeert samen met andere scholieren een dag bij een opleiding. Voor deze groep is een speciaal programma samengesteld, zodat je een goed beeld krijgt van hoe de opleiding in elkaar zit. Je maakt kennis met studenten en docenten en je ervaart wat het studeren bij Fontys inhoudt. 

Proefstuderen kun je bij de opleidingen Commerciële Economie in Eindhoven en Tilburg. Bij de opleidingen in Venlo en Eindhoven kun je een dagje meelopen.

Vanwege de coronarichtlijnen zijn veel proefstudeermomenten op dit moment online. Controleer bij het aanmelden dus goed of jouw proefstudeermoment online plaatsvindt, of bij de opleiding op locatie.

Wil je graag zelf ervaren hoe het er op onze hogeschool aan toe gaat? Wij regelen een meeloopdag voor je. Het verschil met een proefstudeerdag is dat je samen met een huidige student zijn of haar lessen volgt. Zodra je je aangemeld hebt via de link hieronder, krijgen wij een bericht van jouw aanmelding en gaan we op zoek naar een eerste- of tweedejaars student. Hij/zij neemt vervolgens contact met je op om een dag en tijd af te spreken. 

Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en computer.  Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

Aanvullende kosten voor excursies en buitenschoolse activiteiten kunnen per studiejaar variëren tussen de €50,- en €200,-. Kosten voor boeken, readers, materialen e.d. zijn in het eerste studiejaar circa €1000,- (prijzen zijn op basis van de nieuwprijs van de boeken).

Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
Meld je, bij voorkeur, vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.

Aanmelden na 1 mei? Informeer bij de opleiding naar de mogelijkheden.

Houd je Studielink berichten in de gaten, deze ontvang je ook op het emailadres dat je in Studielink hebt opgegeven. Vanaf half mei is het mogelijk om je betaalgegevens in te voeren in Studielink.

Stap 2: Je wordt uitgenodigd voor de Studiekeuzecheck.
De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard, je ontvangt hierover een e-mail. De eerste incasso vindt plaats op of rond 25 september.  

Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

 

Heb je een vraag? We helpen je graag!