Sprint naar content

Toelatingen Fontys opleiding Docent Muziek studiejaar 2024-2025

 

Ontdek jezelf als muzikale inspirator


Het werkveld waarvoor de opleiding Docent Muziek opleidt is zeer divers, constant in beweging en kenmerkt zich bovendien door een steeds sterkere versmelting van verschillende kunstdisciplines. Dat is mooi, want dit levert voor professionals een groot aantal mogelijkheden op voor een heel eigen invulling van hun rol in dit dynamische werkveld.


De musicus die bij ons studeert ademt muziek. Hij/zij/hen geniet van muzikale verscheidenheid en is gedreven om deze te verkennen. Tijdens de opleiding verdiepen studenten hun vermogen om zich op muzikale wijze uit te drukken en zijn zij nieuwsgierig naar de samenwerking met studenten van andere kunstdisciplines. Studenten ontwikkelen praktijkgerichte en theoretische muzikale kennis en vaardigheden die het fundament vormen van hun artisticiteit en docentschap. De studenten die bij ons studeren zijn in staat om na hun opleiding in uiteenlopende contexten een betekenisvolle leerervaring te creëren voor zowel individuen als groepen in de diverse facetten van muziek- en kunsteducatie in de rol van ‘muzikale inspirator’. De student wordt in de volle breedte van het werkveld opgeleid maar krijgt ook de kans om zich hierin te profileren.


Vanuit het persoonlijk leiderschap ontdekken de studenten gedurende de opleiding welke plek zij in willen gaan nemen in het werkveld. Gedurende de opleiding krijgen de studenten de kans om zichzelf te profileren in een richting waar hun hart sneller van gaat kloppen. De studenten vormen hun eigen route én visie binnen het vakgebied van de muzikale inspirator. Ze beheersen de onderzoekende en ontwerpende vaardigheden om deze visie (verder) te ontwikkelen en te vertalen naar een muzikaal en/of educatief product. Eenmaal actief in het werkveld zijn de studenten in staat om vanuit hun ondernemende en reflectieve attitude de kansen te zien en te benutten die het werkveld biedt.


Wat betekent dat voor jou?


De opleiding vraagt een serieuze investering van haar kandidaten en docenten in tijd, energie en inzet. Het is dan ook van groot belang dat zowel jij als wij het gevoel hebben dat jij ook echt op je plek bent bij de opleiding Docent Muziek. Tijdens de toelating hebben we de gelegenheid om dit samen te onderzoeken, zodat we tot een weloverwogen besluit kunnen komen. We vinden het belangrijk dat we een zo compleet mogelijk beeld hebben van alles wat jij op muzikaal gebied maakt, doet, kan en weet. We zijn benieuwd naar de instrumenten die je bespeelt en/of leert bespelen, hoe je samenwerkt/speelt hoe je jouw zang inzet, composities die je maakt of bewerkt of juist improviseert, producties die je maakt, programma’s waar je mee werkt, optredens die je doet of hebt gedaan, maar ook naar jouw klankvoorstellingsvermogen en jouw theoretische kennis. Tijdens de toelating maken we gebruik van opdrachten, gebaseerd op situaties uit de beroepspraktijk, waar je tijdens de toelating samen met andere kandidaten aan werkt. Tijdens de toelating zal er ook een ‘meet & greet’ plaatsvinden met enkele studenten van de opleiding waar je mee in gesprek kan gaan en eventuele vragen aan kan stellen. Op deze manieren krijgen zowel jij als wij een goed beeld van wat je kunt verwachten tijdens de opleiding en of dit bij jou past. Een gedetailleerde beschrijving van de toelating vind je hieronder.


Beschrijving van de toelating en de benodigde voorbereiding


Het doel van de toelating is om samen te onderzoeken in welke mate de opleiding aansluit bij jouw persoonlijke ambities, artistieke ontwikkeling en de (muzikale) kennis en vaardigheden die je al bezit.

De toelating van de opleiding Docent Muziek bestaat uit één dag. We testen met name of je vaardigheden ontwikkelbaar zijn. Je moet dus laten zien dat je basiskennis en -vaardigheden voldoende zijn om tijdens je opleiding verder te ontwikkelen tot het gewenste niveau.


Lees de onderstaande beschrijving aandachtig door. Indien je vragen hierover hebt mag je een mail sturen naar

faa-docentmuziek@fontys.nl.


Onderdeel 1 – Muzikaal samenspel en het brede muzikantschap


We beginnen de dag met een gezamenlijke sessie. Alle kandidaten die op deze dag hun toelating hebben, zullen bij deze sessie aanwezig zijn. We starten met het vocaal opwarmen van de stem. Daarna gaan we aan de slag met opdrachten waarin het muzikaal samenspel en het brede muzikantschap centraal staan. Denk hierbij aan begeleidingsvaardigheden (piano/gitaar) maar ook het (leren) musiceren op bijv. basgitaar en drums in diverse stijlen en genres. We gaan tijdens deze sessie dus praktisch met jou en je medekandidaten aan de slag waarbij gewerkt wordt aan het spelen op en experimenteren met divers instrumentarium vanuit een begeleidende functie, je muzikaal leiderschap en de samenwerking met andere kandidaten. Je hoeft voor dit onderdeel niets voor te bereiden.


Onderdeel 2 – Muzikaal theoretische en vocale vaardigheden


Daarna wordt er in kleinere groepen ingezoomd op de vocale vaardigheden enerzijds en het klankvoorstellingsvermogen en de muziektheoretische vaardigheden anderzijds. Wat je kan doen aan voorbereiding op deze twee werksessies en een inhoudelijke beschrijving staan hieronder puntsgewijs genoteerd.

  • Muzikaletheoretische vaardigheden

melodie, ritme, klank, toonvoorstellingsvermogen, harmonische vaardigheden, notatie en algemene muziekleer

Voorbereiding:

Wees je vooral bewust van het feit dat je je niet voor alle elementen van de muziektheoretische sessie voor kan bereiden. Waar je je wel op voor kan bereiden, is je parate kennis op het gebied van algemene muziekleer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kennis over notennamen, notatie, toonsoorten, drieklanken, toonladders, intervallen en akkoordsymbolen. Ook verwachten we van je dat je in staat bent om een notatie te maken van een klinkend ritme en/of melodie en dat je een akkoordprogressie op gehoor kunt herkennen (met name de hoofdtrappen I, IV en V, maar ook neventrappen als ii, iii en vi). Daarnaast moet je drieklanken (majeur, mineur, verminderd en overmatig) en intervallen (binnen het octaaf) kunnen herkennen en kunnen zingen.

Op de website van Docent Muziek staat een opdracht die je kan bekijken of maken om te ontdekken wat voor soort vragen er tijdens de toelating aan je gesteld kunnen worden of met wat voor soort muzikale en theoretische vaardigheden we aan de slag gaan. Daarnaast kan je op de website musictheory.net en teoria : Muziektheorie Web diverse oefeningen vinden om je vaardigheden te trainen.

Maak je je toch zorgen over het niveau van je muziektheoretische vaardigheden? Maak dan gebruik van de driedaagse spoedcursus die wij organiseren ter voorbereiding op de toelating. Meer informatie hierover kan je vinden onderaan deze pagina.

  • Vocale vaardigheden

basistechniek ademhaling en steun, zuiverheid, helderheid, gezond stemgebruik en verstaanbaarheid, houding en overdracht.

Voorbereiding:

Ter voorbereiding op de vocale sessie willen we graag dat je twee zangstukken voorbereidt. Eén zangstuk naar keuze en een kinderlied.

Voor het zangstuk naar keuze is het belangrijk dat je de tekst en melodie van dit stuk uit je hoofd kunt zingen en de bladmuziek en/of een leadsheet meeneemt voor een begeleider (deze is aanwezig voor dit onderdeel). Klik hier voor een voorbeeld van een leadsheet en klik hier voor toelichting op een leadsheet.

Het kinderlied ken je ook uit het hoofd, waarbij je aandacht besteedt aan bovenstaande vocale vaardigheden en overdracht. Voor het kinderlied mag je bladmuziek meenemen, maar dit mag ook a-capella in een voor jouw stem geschikte toonsoort.

Let op: een songtekst met tabs (zoals van ultimate-guitar) voldoet niet aan de eisen. Onderaan dit document zijn voorbeelden opgenomen over hoe leadsheets kunnen worden gemaakt en waar je op dient te letten.


Onderdeel 3 – Individueel muzikantschap


Tot slot laat je individueel horen aan twee commissieleden wie jij bent als individuele muzikant. Je laat in maximaal 10 minuten het hoogste niveau van je muzikantschap op je instrument(en) zien en horen. Je kiest voor 2 stukken waarbij je een korte toelichting geeft op datgene wat je ten gehore brengt en de wijze waarop jij de stukken gaat uitvoeren. We zullen letten op de basis in zang- en speeltechniek (toonvorming, intonatie, adembeheersing, dynamiek, ritmiek, frasering, articulatie en indien van toepassing gezond stemgebruik), muzikaliteit (expressiviteit, toonvorming, dynamiek, en timing), houding en uitstraling. Daarnaast letten we op de wijze waarop jij je stukken toelicht: de presentatie en de muzikale visie op het stuk.


Het is belangrijk om je eigen instrument(en) mee te nemen en een begeleider/pianist, wanneer je wilt spelen met een begeleider. Deze wordt niet door de opleiding gefaciliteerd. Een piano is aanwezig. Wil je gebruik maken van een backline (drumkit, versterkers e.d.) of heb je specifieke instrumenten nodig die je niet zelf mee kan nemen? Geef dat dan uiterlijk 2 weken voor aanvang van je auditie door via faa-admission@fontys.nl. Er kan niet worden gemusiceerd met een meespeelband of karaoke versie.


Belangrijk om je te realiseren

Je kunt tijdens deze toelating niets “fout" doen! We zijn niet op zoek naar foutloze uitvoeringen, maar naar jou! We willen weten wie je bent, en of wat jij wilt en kunt, aansluit op wat wij te bieden hebben. Uiteraard zijn onze bevindingen hierin uiteindelijk bindend, maar dat neemt niet weg dat het van even groot belang is dat jij er voor jezelf ook achter komt of deze opleiding daadwerkelijk bij jou past. Bereid je dus goed voor, wij kijken ondertussen uit naar de kennismaking!


Uitslag toelating


Naar aanleiding van de toelatingsdag zal de toelatingscommissie een beslissing nemen m.b.t. jouw toelaatbaarheid op de opleiding Docent Muziek. Uiterlijk twee weken later ontvang je hierover bericht. Het is belangrijk om je tijdig aan te melden voor de toelating enerzijds vanwege jouw voorbereidingstijd en anderzijds m.b.t. onze organisatie.

De tijdsindeling van de toelatingsdag
De indeling van de dag ziet er ongeveer als volgt uit:

09.00 – 10.30 uur Onderdeel 1: Muzikaal samenspel en het brede muzikantschap

10.45 – 13.00 uur Onderdeel 2: Muzikaal theoretische en vocale vaardigheden, Meet & Greet

13.00 – 15.30 uur Onderdeel 3: Het individuele muzikantschap*

Dit laatste onderdeel is individueel, daarom kan het zijn dat je eerder klaar bent met de auditie dan de vermelde eindtijd.


* Een definitieve indeling wordt op de ochtend zelf gemaakt op basis van de aanwezigheid. Het is altijd mogelijk om op voorhand een specifieke tijd vast te leggen in verband met een eventuele band/begeleiding. Geef dat dan uiterlijk 2 weken voor de toelatingen door door een e-mail te sturen naar faa-admission@fontys.nl.


Aanmelden voor de toelating


Om je aan te melden voor de toelating, ga je naar Studielink en maak je een account aan. Op de website van de opleiding Docent Muziek vind je bij 'Aanmelden' meer informatie hierover.

Nadat je je hebt aangemeld via Studielink, krijg je binnen 2 werkdagen een e-mail met informatie over de verdere aanmelding.


Informatie over de spoedcursus muziektheoretische vaardigheden


Onder begeleiding van onze muziektheoretische expert en enkele studenten, werk je gedurende deze drie dagdelen aan het vergroten van je muziektheoretische kennis en krijg je handvatten voor het zelfstandig trainen van de vaardigheden m.b.t. je muzikale klankvoorstellingsvermogen.

Deelname aan deze spoedcursus bedraagt €100,-. Deze spoedcursus zal enkel doorgang vinden bij voldoende belangstelling. Indien er onvoldoende aanmeldingen zijn dan krijg je uiterlijk één werkweek voor aanvang van de spoedcursus hierover een bericht.

De data waarop de spoedcursus plaatsvindt zijn te vinden op de website.


Wil je deelnemen aan de spoedcursus? Stuur dan een mail naar faa-admission@fontys.nl.