Sprint naar content

Leraar Economie

Leraar Economie

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Lesgeven in economie is een kunst. Met een goede mix van economische en bedrijfseconomische vakken, pedagogiek en (vak)didactiek leer je, zowel in theorie als praktijk, de lesstof aan iedereen goed over te brengen. En hoe je jouw leerlingen het beste kunt begeleiden in hun ontwikkeling.

Docente voor de klas
  • Jij wordt een gedreven economiedocent met aandacht en uitleg voor elke leerling.

  • De wereld van (het lesgeven in) economie, ontdek je ook in de praktijk.

    Met bedrijfsexcursies, studiereizen en stages.

Opbouw van de komende vier jaar

Bij de kleinschalige Lerarenopleiding in Sittard kent iedereen elkaar. Je werkt samen met studenten van alle studiejaren en andere opleidingen. Ook de docenten kennen jou en jouw doelen goed.

Studiebelasting

  • ±40 uur per week, incl. stage en zelfstudie
  • in de loop van je studie werk je steeds zelfstandiger
jaar 1
Sittard

Je propedeusejaar

In het eerste jaar leg je een stevige basis in algemene economie en bedrijfseconomie én in de onderwijskundige vakken. Met verschillende technieken weet jij begrippen en modellen om te toveren tot voorbeelden die leerlingen begrijpen.

Al snel ga je op stage ontdekken hoe het is om voor de klas te staan op een middelbare school.

jaar 2, 3, 4
Sittard

Postpropedeuse

Verdere verdieping. Je houdt je bezig met vraagstukken zoals de betekenis van technologie en digitalisering voor economie en maatschappij. Met het mbo werk je aan een logistiek vraagstuk.

Op je stages leer je omgaan met verschillende niveaus en laat je leerlingen kritisch nadenken. Je stage sluit je af met een lessenreeks en een eindtoets die je leert beoordelen. Kies jij voor een proefwerk of videopresentatie?

We gaan op excursie naar Saksen en Andalusië. Ook organiseer je zelf een dagexcursie.

Docent en leerling in gesprek aan tafel
wat kies jij?
Sittard

Profileren naar interesse

In de postpropedeuse ga je je ook specialiseren. Maar liefst een kwart van je opleiding is hiervoor gereserveerd.

Kies jij voor meer vakverdieping, in bijvoorbeeld bedrijfseconomie of algemene economie? Of wil je juist verbreden of een tijdje naar het buitenland?

Je kunt ook onderwijs volgen als voorbereiding op een tweede lesbevoegdheid of een van onze vakmasters Leraar Algemene Economie of Leraar Bedrijfseconomie, voor de bovenbouw havo/vwo. De keuze is aan jou!

Studente in overleg
leren door dóen
Sittard

Zelf voor de klas

Het leren op de werkplek (stage) wordt steeds belangrijker; zo krijg je steeds meer ervaring. Je werkt aan je eigen ontwikkeling en docenten ondersteunen jou op weg naar het worden van de docent die jij wilt zijn.In je laatste jaar ben je voornamelijk zelfstandig aan de slag binnen de school en als leraar in de klas, in het (v)mbo of in de onderbouw van havo/vwo.

En dan: tijd voor je diploma! Hiermee kun je in het gehele tweedegraadsgebied lesgeven.

Foto voor het talentgericht onderwijsmodel van Fontys Educatie
talentgericht onderwijs
Sittard

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken. Het onderwijs is flexibel, wat betekent dat je keuzes kunt maken, die bij jou en je interesses passen.

> Ontdek hoe jij de leraar wordt die je wilt zijn

Bij de Lerarenopleiding Economie in Tilburg maak je deel uit van een kleine en gezellige club studenten. De docenten hebben veel aandacht voor jouw ontwikkeling. Niet alleen met je medestudenten maar ook met andere opleidingen werk je samen en gaan we op studiereis.

Studiebelasting

  • ±40 uur per week, incl. stage en zelfstudie
  • in de loop van je studie werk je steeds zelfstandiger
Studenten in collegezaal
jaar 1
Tilburg

Je propedeusejaar

Je legt een stevige basis in algemene economie en bedrijfseconomie én in onderwijskundige vakken. Met onderwerpen als vraag en aanbod, management accounting, monetaire zaken en taal, rekenen en studievaardigheden. Ook leer je verschillende lestechnieken.

Om in de praktijk te kunnen oefenen, loop je stage. We gaan op excursie naar een uitgever voor studieboeken. En je organiseert een activiteit voor je medestudenten.

Studenten in overleg
jaar 2, 3, 4
Tilburg

Postpropedeuse

Nu je een goede kennisbasis hebt in economie en al wat meer weet over lesgeven, ga je je verdiepen. Je verdiept je op algemeen- en bedrijfseconomisch vlak en bijvoorbeeld in het maken van goede lessenreeksen en toetsen. Op je stages voer je deze uit, in het (v)mbo of in onderbouw havo/vwo.

Om je een bredere blik op het (economie) onderwijs te geven, gaan we met alle studenten die dat willen op studiereis. Zo zijn we naar Frankfurt geweest.

Docent en student in gesprek aan tafel
wat kies jij?
Tilburg

Profileren naar interesse

In de postpropedeuse ga je je ook specialiseren. Maar liefst een kwart van je opleiding is hiervoor gereserveerd.

Kies jij voor meer vakverdieping, in bijvoorbeeld bedrijfseconomie of algemene economie? Of wil je juist verbreden of een tijdje naar het buitenland?

Je kunt ook onderwijs volgen als voorbereiding op een tweede lesbevoegdheid of een van onze vakmasters Leraar Algemene Economie of Leraar Bedrijfseconomie, voor de bovenbouw havo/vwo. De keuze is aan jou!

Lachende studente in overleg
leren door dóen
Tilburg

Zelf voor de klas

Het leren op de werkplek (stage) wordt steeds belangrijker; zo krijg je steeds meer ervaring. Je werkt aan je eigen ontwikkeling en docenten ondersteunen jou op weg naar het worden van de docent die jij wilt zijn.In je laatste jaar ben je voornamelijk zelfstandig aan de slag binnen de school en als leraar in de klas, in het (v)mbo of in de onderbouw van havo/vwo.

En dan: tijd voor je diploma! Hiermee kun je in het gehele tweedegraadsgebied lesgeven.

Foto voor het talentgericht onderwijsmodel van Fontys Educatie
talentgericht onderwijs
Tilburg

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken. Het onderwijs is flexibel, wat betekent dat je keuzes kunt maken, die bij jou en je interesses passen.

> Ontdek hoe jij de leraar wordt die je wilt zijn

Ervaringen van studenten

Ik vind dat Fontys er goed in slaagt om je talent in lesgeven te ontwikkelen

Demian

Student Lerarenopleiding Economie Tilburg

Waarom heb je voor de opleiding Leraar Algemene Economie gekozen?

“Ik was gezakt voor mijn havo-diploma en ineens zag ik ruimte om eens goed na te denken over mijn studiekeuze. Wat wil ik nu écht gaan doen? Economie bleek tijdens de middelbare school één van mijn sterkste punten. Ik gaf zelfs medestudenten in de klas uitleg over dit vak. Op een gegeven moment dacht ik bij mezelf: waarom maak ik daar niet mijn baan van? Het belangrijkste vind ik het contact met mensen en het vak spreekt me heel erg aan.”

Wat is voor jou tot nu een hoogtepunt in je studie?

“In dat geval blik ik even terug op mijn allereerste stage op het Koning Willem l College in Den Bosch. Als je als achttienjarige op een mbo-school voor de klas staat, is dat best even spannend! Na twee weken mocht ik mijn eerste les geven en kreeg ik na afloop een daverend applaus. Toen dacht ik wel: dit is leuk om mee te maken. In de jaren daarna maak je nog zoveel van dit soort dingen mee. Leerlingen geven je kerstkaarten of komen na de les nog even naar je toe om iets persoonlijks met je te delen. Dat geeft echt voldoening!”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Ik vind dat Fontys er goed in slaagt om je talent in lesgeven te ontwikkelen. Dit is geen opleiding waarin je alleen in de schoolbanken zit. Vanaf het eerste jaar ga je al stage lopen. Het beroep leraar is zeker niet voor iedereen weggelegd. In het begin vraag je jezelf echt wel eens af of het iets voor jou is om voor een groep van 30 leerlingen voor de klas te staan. Maar daar kom je gelukkig al snel achter. Je werkt samen met je praktijkbegeleider naar het resultaat van een studieopdracht toe, zodat je kunt werken aan je eigen leervragen en kunt achterhalen hoe jij jezelf verder kunt ontwikkelen in het lesgeven.”

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?

“Ik vind het heel erg belangrijk om een goede relatie met de leerlingen op te bouwen. Door écht bezig te zijn met de lesstof, op een manier die voor leerlingen interessant is. Ik begin mijn lessen vaak met een een artikel. Zo gaf ik recent een les over ‘verzekeren’. Als voorbeeld gebruikte ik iemand die bewust met een scooter tegen een auto is aangelopen om een schadevergoeding te krijgen. Dat vinden leerlingen grappig, ze kunnen het zich inbeelden. Daar heb je het dan met ze over. Je merkt dat je daarmee de lesstof op een heel andere, interactieve manier overbrengt. Daar worden leerlingen enthousiast van. Doordat ik de lessen pas een dag van tevoren voorbereid, kan ik heel erg op actualiteiten inspelen. Ik kijk op internet wat er speelt en wat ik kan gebruiken in mijn lessen. De combinatie coronacrisis en economie is enorm veelzijdig, daar kan ik veel van gebruiken!”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Ik heb in het begin heel erg geworsteld met de vraag: hoe kom ik erachter of de lerarenopleiding echt iets voor mij is? Hierbij heb ik heel veel hulp van mijn mentor op de middelbare school gekregen. Met wie kun je er beter over praten dan met een leraar die zelf dit pad heeft gevolgd? Tijdens de meeloopdag heb ik ondervonden dat de opleiding heel praktisch is, ook dat sprak me aan. Ondanks dat ik op de middelbare school geen bedrijfseconomie volgde, kun je met hulp van medestudenten en docenten de lesstof goed eigen maken. Natuurlijk wel zolang je je daar zelf voor inzet.”

Deadline: 1 mei

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Economie

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Leraar Economie

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Sittard

Stel je vraag over de opleiding in Tilburg