Sprint naar content

Leraar Economie

Leraar Economie

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Lesgeven in economie is een kunst. Met een goede mix van economische en bedrijfseconomische vakken, pedagogiek en (vak)didactiek leer je, zowel in theorie als praktijk, de lesstof aan iedereen goed over te brengen. En hoe je jouw leerlingen het beste kunt begeleiden in hun ontwikkeling.

Docente voor de klas
  • Jij wordt een gedreven economiedocent met aandacht en uitleg voor elke leerling.

  • De wereld van (het lesgeven in) economie, ontdek je ook in de praktijk.

    Met bedrijfsexcursies, studiereizen en stages.

Opbouw van de komende vier jaar

Bij de kleinschalige Lerarenopleiding in Sittard kent iedereen elkaar. Je werkt samen met studenten van alle studiejaren en andere opleidingen. Ook de docenten kennen jou en je leerdoelen goed.

Studiebelasting

  • 40 uur per week, incl. stage
  • aanvang: ± 18 lesuren en 4 projecturen
jaar 1
Sittard

Je propedeusejaar

In het eerste jaar leg je een stevige basis in algemene economie en bedrijfseconomie én in de onderwijskundige vakken. Met verschillende technieken weet jij begrippen en modellen om te toveren tot voorbeelden die leerlingen begrijpen.

Al snel ga je op een basisschool ontdekken hoe het is om voor de klas te staan. Vanaf de derde periode loop je een grotere stage op een middelbare school.

jaar 2
Sittard

Het tweede jaar

Nóg meer algemene economie en bedrijfseconomie. Je leert over globalisering, hoe je jaarverslagen schrijft en statistieken begrijpt. Samen met de Lerarenopleidingen Aardrijkskunde en Geschiedenis gaan we op excursie naar Saksen.

Je ontwikkelt je als docent. Hoe je omgaat met verschillende niveaus in de klas, hoe je lessen ontwikkelt en leerlingen kritisch kunt laten nadenken. Tijdens je stage ervaar je verder hoe het is om voor de klas te staan.

Docent en leerling in gesprek aan tafel
jaar 3
Sittard

Het derde jaar

Verdere verdieping. Wat betekent technologie voor de economie en maatschappij? Zorgt digitalisering voor meer gelijkheid of maakt het verschillen juist groter?

De excursie gaat naar Andalusië. Voor bedrijfsadministratie en logistiek werk je samen met het mbo. Ook loop je stage in het mbo. Je maakt een lessenreeks met aan het eind een toets die je ook leert beoordelen. De vorm daarin is vrij. Kies je voor een proefwerk of videopresentatie?

Studente in overleg
jaar 4
Sittard

Afstuderen

Je krijgt nog een aantal vakken zoals onderwijspedagogiek en vakdidactisch ontwerpen. Je organiseert samen een dagexcursie voor alle economiestudenten.

Je loopt daarnaast het hele jaar stage. In onderbouw havo/vwo, vmbo of mbo. Je werkt hier ook aan je afstudeeronderzoek en keuzedeel.

Wat je ook kiest, na je afstuderen mag je aan het gehele tweedegraads werkveld lesgeven.

Foto voor het talentgericht onderwijsmodel van Fontys Educatie
Talentgericht onderwijs
Sittard

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken. Het onderwijs is flexibel, wat betekent dat je keuzes kunt maken, die bij jou en je interesses passen.

> Ontdek hoe jij de leraar wordt die je wilt zijn

Bij de Lerarenopleiding Economie in Tilburg maak je deel uit van een kleine en gezellige club studenten. De docenten hebben veel aandacht voor jouw ontwikkeling. Niet alleen met je medestudenten maar ook met andere opleidingen werk je samen en gaan we op studiereis.

Studiebelasting

  • 40 uur per week
  • waarvan 1 dag zelfstudie
Studenten in collegezaal
jaar 1
Tilburg

Je propedeusejaar

Je legt een stevige basis in algemene economie en bedrijfseconomie én in onderwijskundige vakken. Met onderwerpen als vraag en aanbod, management accounting, monetaire zaken en taal, rekenen en studievaardigheden. Ook leer je verschillende lestechnieken.

Om in de praktijk te kunnen oefenen, loop je naast je studie een langere stage. We gaan op excursie naar een uitgever voor studieboeken. En je organiseert een activiteit voor je medestudenten.

Studenten in overleg
jaar 2
Tilburg

Het tweede jaar

Nu je steeds meer weet over economie en lesgeven ga je eigen lessen ontwerpen. Je krijgt vakken over onderzoek en leerlingbegeleiding.

Je loopt stage op een middelbare school of in het mbo. Daar pas je toe wat je geleerd hebt. Ook gaan we op studiereis, naar Frankfurt.

Met medestudenten werk je aan een project over duurzame economie. Je maakt een workshop voor mbo-leerlingen over bijv. duurzaam evenemententransport of greenwashing.

Docent en student in gesprek aan tafel
jaar 3
Tilburg

Het derde jaar

Je verdiept je verder in de economische vakken. Je loopt direct weer een periode stage. In projecten met het mbo leer je lessen voor te bereiden en lesinhoud ontwerpen. Je organiseert een excursie voor je medestudenten.

Met de minor word jij de leraar die jij wilt zijn. Je kiest een cursus naar jouw interesse. Bijvoorbeeld een pedagogisch vak of een vak van een andere lerarenopleiding. De keuze is aan jou!

Lachende studente in overleg
jaar 4
Tilburg

Afstuderen

Tijdens het laatste jaar van de opleiding ben je bezig met afstuderen. Je kiest een afstudeerrichting: onderbouw havo/vwo of vmbo/mbo. Het hele jaar door loop je stage. Daarnaast ben je op de opleiding om te werken aan vakinhoud en je afstudeeronderzoek.

Het maakt niet uit in welke richting je afstudeert. Wanneer jij je diploma hebt, mag je lesgeven aan het gehele tweedegraads werkveld.

Foto voor het talentgericht onderwijsmodel van Fontys Educatie
Talentgericht onderwijs
Tilburg

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken. Het onderwijs is flexibel, wat betekent dat je keuzes kunt maken, die bij jou en je interesses passen.

> Ontdek hoe jij de leraar wordt die je wilt zijn

Ervaringen van studenten

Ik vind dat Fontys er goed in slaagt om je talent in lesgeven te ontwikkelen

Demian

Student Lerarenopleiding Economie Tilburg

Waarom heb je voor de opleiding Leraar Algemene Economie gekozen?

“Ik was gezakt voor mijn havo-diploma en ineens zag ik ruimte om eens goed na te denken over mijn studiekeuze. Wat wil ik nu écht gaan doen? Economie bleek tijdens de middelbare school één van mijn sterkste punten. Ik gaf zelfs medestudenten in de klas uitleg over dit vak. Op een gegeven moment dacht ik bij mezelf: waarom maak ik daar niet mijn baan van? Het belangrijkste vind ik het contact met mensen en het vak spreekt me heel erg aan.”

Wat is voor jou tot nu een hoogtepunt in je studie?

“In dat geval blik ik even terug op mijn allereerste stage op het Koning Willem l College in Den Bosch. Als je als achttienjarige op een mbo-school voor de klas staat, is dat best even spannend! Na twee weken mocht ik mijn eerste les geven en kreeg ik na afloop een daverend applaus. Toen dacht ik wel: dit is leuk om mee te maken. In de jaren daarna maak je nog zoveel van dit soort dingen mee. Leerlingen geven je kerstkaarten of komen na de les nog even naar je toe om iets persoonlijks met je te delen. Dat geeft echt voldoening!”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Ik vind dat Fontys er goed in slaagt om je talent in lesgeven te ontwikkelen. Dit is geen opleiding waarin je alleen in de schoolbanken zit. Vanaf het eerste jaar ga je al stage lopen. Het beroep leraar is zeker niet voor iedereen weggelegd. In het begin vraag je jezelf echt wel eens af of het iets voor jou is om voor een groep van 30 leerlingen voor de klas te staan. Maar daar kom je gelukkig al snel achter. Je werkt samen met je praktijkbegeleider naar het resultaat van een studieopdracht toe, zodat je kunt werken aan je eigen leervragen en kunt achterhalen hoe jij jezelf verder kunt ontwikkelen in het lesgeven.”

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?

“Ik vind het heel erg belangrijk om een goede relatie met de leerlingen op te bouwen. Door écht bezig te zijn met de lesstof, op een manier die voor leerlingen interessant is. Ik begin mijn lessen vaak met een een artikel. Zo gaf ik recent een les over ‘verzekeren’. Als voorbeeld gebruikte ik iemand die bewust met een scooter tegen een auto is aangelopen om een schadevergoeding te krijgen. Dat vinden leerlingen grappig, ze kunnen het zich inbeelden. Daar heb je het dan met ze over. Je merkt dat je daarmee de lesstof op een heel andere, interactieve manier overbrengt. Daar worden leerlingen enthousiast van. Doordat ik de lessen pas een dag van tevoren voorbereid, kan ik heel erg op actualiteiten inspelen. Ik kijk op internet wat er speelt en wat ik kan gebruiken in mijn lessen. De combinatie coronacrisis en economie is enorm veelzijdig, daar kan ik veel van gebruiken!”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Ik heb in het begin heel erg geworsteld met de vraag: hoe kom ik erachter of de lerarenopleiding echt iets voor mij is? Hierbij heb ik heel veel hulp van mijn mentor op de middelbare school gekregen. Met wie kun je er beter over praten dan met een leraar die zelf dit pad heeft gevolgd? Tijdens de meeloopdag heb ik ondervonden dat de opleiding heel praktisch is, ook dat sprak me aan. Ondanks dat ik op de middelbare school geen bedrijfseconomie volgde, kun je met hulp van medestudenten en docenten de lesstof goed eigen maken. Natuurlijk wel zolang je je daar zelf voor inzet.”

Deadline: 1 mei

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Economie

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Leraar Economie

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Sittard

Stel je vraag over de opleiding in Tilburg