Sprint naar content

Leraar Godsdienst en Levensbeschouwing (voltijd)

Leraar Godsdienst en Levensbeschouwing (voltijd)

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Je ontdekt de betekenis van religieuze en niet-religieuze stromingen. Je gaat op een inspirerende manier met levensbeschouwing aan de slag in de klas. Je leert zelf nadenken over je overtuigingen en draagt die uitdaging ook over aan je leerlingen.

Studenten Leraar Godsdienst aan het studeren
  • Je bestudeert uiteenlopende levensbeschouwingen.

    En onderzoekt hoe jij je daartoe verhoudt.

  • Godsdienst, levensbeschouwing, filosofie en ethiek:

    Je leert hoe je hiermee in de klas aan de slag gaat.

  • Je werkt samen met studenten van andere vakgroepen.

    Zo verbreed jij jouw horizon!

Opbouw van de komende vier jaar

Bij de Lerarenopleiding Godsdienst en Levensbeschouwing voel jij je snel thuis. De opleiding is kleinschalig, er heerst een prettige sfeer. Er is veel aandacht voor jouw ontwikkeling en identiteit. Daarmee help je ook anderen. Samen gaan we op excursies naar plekken waar je ‘levensbeschouwing’ tegen komt.

Studiebelasting

  • ±40 uur per week, incl. stage en zelfstudie
  • in de loop van je studie werk je steeds zelfstandiger
jaar 1
Tilburg

Je propedeusejaar

Het eerste jaar zit vol religie, filosofie, cultuur en spiritualiteit: je maakt kennis met het brede veld van levensbeschouwing en godsdiensten. Er is wekelijks een themadag, waarbij een thema centraal staat zoals heilige teksten, filosofen of visioenen. Ook gaan we op excursie.

Tijdens je stage maak je meteen kennis met lesgeven en voor de klas staan. Zo verken jij het schoolvak.

Student in overleg met collega's op stage
jaar 2, 3, 4
Tilburg

Postpropedeuse

Je gaat je verdiepen in de geschiedenis van de filosofie, ethiek en theologie en in de religiewetenschap. Je leert welke rol levensbeschouwing speelt in de hedendaagse maatschappij en het persoonlijke leven. Je krijgt handvatten om met leerlingen in de klas de dialoog over omstreden thema’s aan te gaan. Daarnaast leer je zelfstandig lesmateriaal ontwikkelen.

In de praktijk oefen je met wat je leert.

Student in overleg met andere studenten
wat kies jij?
Tilburg

Profileren naar interesse

In de postpropedeuse ga je je ook specialiseren. Maar liefst een kwart van je opleiding is hiervoor gereserveerd.

Je kunt je verdiepen in je vak of een doelgroep of je verbreden met een track. Je kunt ook onderwijs volgen als voorbereiding op een tweede lesbevoegdheid of master. Maak jij bijvoorbeeld de combinatie met een lesbevoegdheid voor het schoolvak geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijleer of een taal?

Groep studenten zijn bezig met een opdracht
leren door dóen
Tilburg

Zelf voor de klas

Het leren op de werkplek (stage) wordt steeds belangrijker; zo krijg je steeds meer ervaring. Je werkt aan je eigen ontwikkeling en docenten ondersteunen jou op weg naar het worden van de docent die jij wilt zijn. In je laatste jaar ben je voornamelijk zelfstandig aan de slag binnen de school en als leraar in de klas, in het (v)mbo of in de onderbouw van havo/vwo.

En dan: tijd voor je diploma! Hiermee kun je in het gehele tweedegraadsgebied lesgeven.

Foto voor het talentgericht onderwijsmodel van Fontys Educatie
talentgericht onderwijs
Tilburg

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken. Het onderwijs is flexibel, wat betekent dat je keuzes kunt maken, die bij jou en je interesses passen.

> Ontdek hoe jij de leraar wordt die je wilt zijn

Ervaringen van studenten

Je ontwikkelt je niet alleen als docent, maar ook als mens

Melody

Student Lerarenopleiding Godsdienst en Levensbeschouwing Tilburg

De opleiding is interessant vanwege de inhoudelijke diepgang en de persoonlijke groei die je doormaakt. Je ontwikkelt je niet alleen als docent, maar ook als mens. De band met de docenten is hecht. Je kent elkaar goed, wat zorgt voor persoonlijke begeleiding. Ik heb veel geleerd over mezelf en de maatschappij om mij heen. Fontys helpt mij mijn talenten te ontdekken via diverse vakken: vakspecifiek, docentgericht en creatieve werkvormen op de voltijddag. Die afwisseling zorgt voor verdieping. Ik lever een bijdrage aan het onderwijs door actief mee te denken over de inhoud van lessen. Docenten staan open voor onze inbreng, zodat je echt invloed hebt op wat er behandeld wordt.

Je leert veel over het vak, maar nog meer over jezelf

Laura

Student Lerarenopleiding Godsdienst en Levensbeschouwing Tilburg

In de opleiding leer je veel over het vak, maar nog meer over jezelf. Je wordt uitgedaagd om na te denken over je eigen standpunten en visie, wat je later een nog krachtigere docent zal maken. Het meest waardevolle dat ik tot nu toe heb geleerd, is dat er veel meer is dan alleen de vijf grote wereldreligies. Bij de opleiding leren we over zowel grote als kleine religieuze stromingen; echt alles kan en alles komt aan bod. Fontys biedt altijd ruimte om je leerproces aan te passen aan jouw leerbehoefte. Zo rondde ik in jaar twee al een derdejaars vak af, omdat ik merkte dat ik wel wat extra uitdaging kon gebruiken. Als docent wil ik bijdragen aan het onderwijs door leerlingen te helpen hun eigen weg te vinden en hen te ondersteunen in hun zoektocht naar kennis en zelfontplooiing.

Laat je niet tegenhouden door het beeld dat mensen hebben van het vak Levensbeschouwing

Toni

Student Lerarenopleiding Godsdienst en Levensbeschouwing Tilburg

Waarom heb je voor de opleiding Leraar Godsdienst gekozen?

“Ik wil jongeren helpen tijdens hun identiteitsontwikkeling. Ik wil ze daarin niet vormen, maar juist zelf laten ontdekken hoe zij over bepaalde dingen denken. We leven in een wereld waarin alles heel snel gaat. Ik merk dat mensen zich steeds sneller laten vormen door anderen in plaats van dat ze op ontdekking gaan naar zichzelf. Ik zie dat mensen daardoor beschadigd raken en dat wil ik tegenaan. De diepgang in het vak Levensbeschouwing spreekt mij aan. Daarmee kun je bijdragen aan een mooie ontwikkeling voor jongeren. Daarnaast is presenteren mijn grootste talent en daarom hou ik van lesgeven.”

Wat is voor jou tot nu een hoogtepunt in je studie?

“Tijdens mijn stageperiode wees een docent mij op een problematische jongen in de klas: ‘daar moet je mee oppassen, die jongen is pittig’. Ik zie het dan juist als mijn uitdaging om deze jongen te doorgronden. Om te achterhalen waarom hij zich zo gedraagt. Vooral tijdens de lessen is hij sneller verveeld dan anderen in de klas. Mist hij soms de uitdaging in de les? Met diverse opdrachten en een andere manier van uitleg probeer ik hem meer uitdaging te geven. Tijdens mijn lessen heb ik deze jongen zien veranderen van een zeer vervelend kind naar de meest betrokken leerling uit de klas. Dan ben je wel even trots.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Daarvoor wil ik echt een shout out geven naar de sectie van Levensbeschouwing. De docenten hebben een diepe indruk op mij gemaakt. Op hoe ik mezelf ontwikkel en hoe snel ik het vak eigen heb gemaakt. Alles is zo persoonlijk, dat is heel fijn.”

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?

“Ik wil mezelf kunnen zijn. Een docent voor de leerling en het vak, niet voor de school of mijn werkgever. Met mijn talenten en manier van lesgeven wil ik leerlingen bereiken. Leerlingen raken. Ze meenemen in hun persoonlijke ontwikkeling en daar de lesstof op aanpassen. Ik hou echt van lesgeven en daarmee wil ik laten zien dat ik hier op mijn plek zit. Het contact met de klas, de dynamiek, het oog voor leerlingen, dat vind ik mooi. Ik wil leerlingen laten weten dat ze er mogen zijn!”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Laat je niet tegenhouden door het beeld dat mensen hebben van het vak Levensbeschouwing. Sommige vinden het saai of onbelangrijk in het onderwijs. Terwijl het een van de meest diepzinnige en leerzame opleiding is die ik ken. In één jaar tijd leer je al met een andere bril naar de wereld te kijken. Meer filosofisch en naar de diepere laag ervan. Ik heb in een korte tijd zoveel geleerd. Mensen zijn op zoek naar de zin van het leven, naar wat er in de mens zit. Daar word je tijdens deze opleiding voortdurend door geïnspireerd.”

Deadline: 1 mei

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Godsdienst en Levensbeschouwing

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Studielink
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Meeloopdag

Ervaar de opleiding van binnenuit: loop een dag mee met een student en volg de actuele lessen en activiteiten. Bekijk het programma en meld je aan!

Voltijd

Meeloopdag Leraar Godsdienst (Levensbeschouwing, Filosofie & Ethiek) (voltijd)

maandag 26 mei
12:45 - 16:45
Prof. Goossenslaan 1, Tilburg

Gebouw: Tilburg Prof. Goossenslaan 1

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag aan Fontys Tilburg