Sprint naar content

Leraar Natuurkunde

Leraar Natuurkunde

Jouw toekomst

Als docent natuurkunde inspireer jij de generatie van de toekomst op bèta-technisch vlak.

Waar kun je werken?

Jij staat als tweedegraads docent natuurkunde voor de klas in de onderbouw van havo/vwo, in het beroepsgerichte onderwijs, in het speciaal onderwijs of in de volwasseneneducatie. Je leert leerlingen de natuurkundige wereld om hen beter begrijpen. Of je werkt achter de schermen aan onderwijs.

Docente voor de klas

Welk werk kun je doen?

Na de opleiding kun je aan de slag als:

Jij werkt het liefst met (jongere) leerlingen. Als tweedegraads docent kan dat in onderbouw havo/vwo en in het vmbo/mbo. Samen ga je op ontdekkingsreis. Jij organiseert de leukste experimenten in de klas en laat leerlingen met onderzoek nadenken over natuurkundige verschijnselen. Samen praten jullie over wetenschap en technologie.

Denk je graag mee over goed natuurkunde-onderwijs, maar doe je dat liever buiten de klas? Dan is een baan als ontwikkelaar iets voor jou. Jij denkt na over het curriculum en vindt manieren om leerlingen van alle leeftijden enthousiast te krijgen over natuurkunde. Misschien ontwikkel je wel toetsen of maak je een interactief leerplatform.

Kwaliteit is belangrijk en jouw kennis kun je ook inzetten voor grote bedrijven, zoals Philips of TNO. Hun producten veranderen namelijk de maatschappij. Daar is jouw kennis superhandig bij. In een rol als voorlichter maak jij voor hun klanten de vertaalslag van techniek naar begrijpelijke taal.

Schrijf jij graag over natuurkundige onderwerpen? Bijvoorbeeld voor een schoolboek of vakblad? Dan kun je met jouw natuurkundige ervaring aan de slag bij een uitgever. Met jouw teksten neem je iedereen mee op reis, van aarde tot diep in het heelal.

Informatie geven doe je niet alleen in de klas. Ook musea kunnen jouw kennis goed gebruiken. Jij weet namelijk precies hoe je een tentoonstelling interessant maakt. Voor jong én oud! Ga jij straks aan de slag bij NEMO in Amsterdam of het Science Center in Delft?

Volg een masteropleiding na je studie

Studeer je liever nog even verder? Bijvoorbeeld een Master of Education voor een eerstegraads lesbevoegdheid in natuurkunde? Of leer je graag meer over het stimuleren van kinderen met leerproblemen?

Toekomst in cijfers

4.3

studenttevredenheid, 1 (zeer ontevreden) - 5 (zeer tevreden)

Meer cijfers

Ervaringen van studenten en docenten

Onthoud dat je je opleiding niet alleen doet, maar écht samen

Tijs

Student Lerarenopleiding Natuurkunde Tilburg

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

“In het laatste jaar van mijn middelbare school heb ik veel bijles gegeven. Iets bijbrengen aan leerlingen en de omgang onderling heb ik als heel fijn ervaren. Een logisch vervolg daarop leek de lerarenopleiding. Nu alleen het vak nog… Kijkend naar mijn cijferlijst kwam ik al snel uit bij de vakken Natuurkunde en Wiskunde. Doorslaggevend was de practica van Natuurkunde.”

Wat is voor jou tot nu toe een hoogtepunt in je studie?

“Een project op een basisschool waarbij we kinderen van groep 8 alles mochten uitleggen over de wetenschap, heeft op mij het meeste indruk gemaakt. Hier kwam ik voor het eerst in aanraking met didactiek en veel uitleg geven aan leerlingen. Waarbij we de uitleg ook speels en creatief mochten maken. Dat was heel bijzonder! Een ander hoogtepunt is ons klassenuitje. Onze klas is zo divers. Iedere student is anders. Maar iedereen waardeert elkaar enorm. Het maakt niet uit met wie je samenwerkt aan een project, er wordt altijd naar je geluisterd.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Wat ik zelf bijzonder leerzaam vind: de Academische Opleidingsschool. Hier worden bepaalde lessen gegeven door mensen uit het werkveld. Deze lessen worden heel erg dicht bij de praktijk gebracht: hoe je bijvoorbeeld kunt handelen in bepaalde situaties. Dit maakt dat je nog meer mensen hebt waarvan je iets kunt leren. Zo kun je met je verhaal naar docenten van de opleiding gaan, maar net zo goed je vraag stellen aan opleiders van de Academische Opleidingsschool. Bij deze opleiding leer je het vak echt vanuit meerdere invalshoeken.”

Hoe wil jij met deze bachelor nog meer het verschil in het onderwijs maken?

“Ik vind het heel belangrijk dat leerlingen zich op hun eigen manier kunnen ontwikkelen. Iedereen is speciaal. Iedereen is uniek. Ik wil leerlingen de aandacht schenken die ze verdienen, zodat leerlingen zich gehoord voelen. Als kinderen zich veilig bij jou in de klas voelen, dan durven ze ook makkelijker met hun verhaal naar je toe te komen.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Stel al je vragen aan medestudenten, docenten of aan opleiders van de Academische Opleidingsschool. Onthoud dat je je opleiding niet alleen doet, maar écht samen. In je eentje gaat het niet lukken. Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Profiteer van de mensen om je heen die goed aansluiten op jouw karakter.”

Ga de uitdaging aan!

Steven

Student Lerarenopleiding Natuurkunde Sittard

Dat Steven Wulms iets met natuurkunde wilde gaan doen, stond al heel lang vast. Als klein jongetje haalde hij de wasmachine van zijn moeder uit elkaar om te kijken hoe het apparaat in elkaar stak. De keuze om het vak natuurkunde te combineren met lesgeven, kwam later pas. Het bleek een gouden beslissing. De 22-jarige Steven zit inmiddels in het laatste jaar van de voltijdopleiding Leraar Natuurkunde bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) en is van plan om nog een master te gaan doen. Hij hoopt daarna zijn droom waar te kunnen maken: leerlingen van alles en nog wat bijbrengen over natuurkunde.

Loopbaantesten

Toen Steven nog op de basisschool zat, werd hem al verteld dat hij iets in het onderwijs zou moeten gaan doen. “Ik was altijd heel behulpzaam en kon anderen goed helpen met dingen zoals huiswerk. Na de middelbare school ben ik begonnen met het geven van bijles. Ik had toen eigenlijk nog niet de ambitie om leraar te worden. Ik heb eerst een studie technische natuurkunde gedaan, maar dat bleek het niet te zijn. Na het maken van een aantal loopbaantesten kwam ik erachter dat het leraarsvak misschien toch wat voor mij zou zijn. Ik besloot naar de open dag van FLOS te gaan en een dagje mee te lopen. Dat beviel me zo goed, dat ik vier jaar ben blijven plakken.”

Steven is bijna klaar met zijn studie. Hij heeft verschillende stages achter de rug en weet als geen ander hoe het leraarsvak en de opleiding in elkaar steken. Moeite met plannen heeft hij nooit gehad. “Ik heb de studielast op deze opleiding nooit een probleem gevonden. Tijdens de stageperiodes maakte ik 35 studie-uren per week, zonder stage waren dat er 15 tot 20. Van de stages heb ik heel veel geleerd. Ik heb lesgegeven op het vmbo, bij de havo en bij het vwo.”

Klein en hecht

De 22-jarige student koos voor de opleiding in Sittard omdat FLOS het beste staat aangeschreven. “We hebben een kleine opleiding, dat de sfeer ten goede komt. De afstand tussen leerlingen en docenten is heel klein. De persoonlijke aandacht is groot. De docenten zijn de beste docenten die ik ooit heb gezien en iedereen is heel hecht. Je kunt bij wijze van spreken gewoon een biertje met een van je leraren gaan drinken. Verder vind ik de manier waarop lesgegeven wordt ook heel prettig. Daar heb ik misschien zelfs meer van geleerd dan van alle theorie.”

Dat Steven enthousiast is, moge duidelijk zijn. Twijfelaars wil hij dan ook het volgende meegeven: “Ga het gewoon proberen. Je loopt in het eerste jaar van de studie al stage, dus je komt er al heel snel achter of je het leuk vindt. Als je graag met kinderen werkt, kan ik alleen maar aanraden om de uitdaging aan te gaan. Lesgeven is een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen. Je krijgt moeilijke en makkelijke klassen. Wat werkt voor jou en wat werkt niet? Daar kom je vanzelf achter. Op de opleiding reiken ze je veel handvatten aan, maar je leert het vak pas echt in de praktijk. Ook hoe jij als persoon reageert op bepaalde situaties.”

Steven als docent

"Ik hoor van anderen dat ik mijn vak met veel passie kan overbrengen. Dat ik altijd heel vrolijk voor de klas sta. Ik ben moeilijk boos te krijgen.”

Gouden tip

“Het is vallen en opstaan. Leer daarvan en ga door. Ga op je bek en word daar sterker van. Als je twijfelt: probeer het gewoon. Je loopt in het eerste jaar van de opleiding al stage, dus je komt er heel gauw achter of je het leuk vindt.”

Deadline: 1 mei

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Natuurkunde

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Leraar Natuurkunde

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Sittard

Stel je vraag over de opleiding in Tilburg