Sprint naar content

Leraar Scheikunde

Leraar Scheikunde

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Jij begint deze opleiding met aandacht voor scheikunde (vakspecifiek onderwijs) en onderwijs gericht op het beroep leraar. Tijdens het leren staan beroepssituaties centraal, hiermee wordt nut en noodzaak van hetgeen je leert direct zichtbaar. Daarnaast is er veel ruimte om je naar interesse te ontwikkelen.

Student voltijdopleiding Leraar Scheikunde in haar element
  • We hebben persoonlijke aandacht voor jouw ontwikkeling.

  • De opleiding heeft een praktische insteek met veel samenwerking.

  • De opleiding is kleinschalig ingericht waardoor je makkelijk contact legt met je docenten.

Opbouw van de komende vier jaar

Bij de Lerarenopleiding Scheikunde in Tilburg leiden we je op tot een creatieve leraar die leerlingen enthousiast weet te maken voor de wereld van de chemie.

Studiebelasting

  • ±40 uur per week, incl. stage en zelfstudie
  • in de loop van je studie werk je steeds zelfstandiger
Student is bezig met practicum in een lokaal
jaar 1
Tilburg

Je propedeusejaar

Je legt een stevige theoretische basis in de scheikunde en maakt kennis met het overbrengen van jouw vak. Vervolgens ga je de breedte van het schoolvak scheikunde onderzoeken. Hierbij verdiep je je ook in aanverwante vakken zoals wiskunde, natuurkunde en biologie.

Daarnaast ervaar je de verschillende soorten onderwijs door de bril van een leraar. En je ontdekt of het beroep leraar scheikunde bij je past en waar je je in wilt ontwikkelen in het vervolg van de opleiding.

close up van een student die bezig is met maatbekers in een practicum lokaal
jaar 2, 3, 4
Tilburg

Postpropedeuse

Verder de verdieping in. Je gaat aan de slag met beroepssituaties zoals het creëren van een gevarieerd beroepsbeeld, het realiseren van betekenisvol scheikundeonderwijs, het experimenteren in de scheikunde en het realiseren van leertrajecten.

Je verdiept je steeds in de theorie van de scheikunde en de vakdidactiek. Tijdens leren op de werkplek (stage) laat je zien dat je de geleerde theorie kan toepassen tijdens het handelen in de klas.

Student leest rustig de opdracht door die hij moet gaan uitvoeren
wat kies jij?
Tilburg

Profileren naar interesse

In de postpropedeuse kun je je gaan specialiseren. Maar liefst een kwart van je opleiding is hiervoor gereserveerd.

Kies jij voor meer verdieping, voor verbreding of wil je een tijdje naar het buitenland? Je kunt ook vakspecifiek onderwijs volgen van bijvoorbeeld de Lerarenopleiding Biologie of Natuurkunde, als voorbereiding op een tweede lesbevoegdheid. Of volg onderwijs van de master om sneller jouw eerstegraads bevoegdheid te halen. De keuze is aan jou!

Twee studenten zijn bezig met een afstudeeropdracht
leren door dóen
Tilburg

Zelf voor de klas

Het leren op de werkplek (stage) wordt steeds belangrijker; zo krijg je meer ervaring in de klas. Je werkt aan je eigen ontwikkeling en docenten ondersteunen jou op weg naar het worden van de docent die jij wilt zijn. In je laatste jaar ben je voornamelijk zelfstandig als leraar aan de slag in de klas.

En dan: tijd voor je diploma! Hiermee kun je in het gehele tweedegraadsgebied lesgeven.

Foto voor het talentgericht onderwijsmodel van Fontys Educatie
talentgericht onderwijs
Tilburg

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken. Het onderwijs is flexibel, wat betekent dat je keuzes kunt maken, die bij jou en je interesses passen.

> Ontdek hoe jij de leraar wordt die je wilt zijn

Ervaringen van studenten

Je creëert een visie over wat voor jou van belang is in het onderwijs

Jenna

Student Lerarenopleiding Scheikunde Tilburg

Waarom heb je voor de opleiding Leraar Scheikunde gekozen?

“Het heeft best lang geduurd voordat ik wist welke opleiding ik wilde gaan volgen. Mijn gedachten schoten alle kanten op. Op de middelbare school kreeg ik les van een goede docente scheikunde. Ze was streng maar rechtvaardig, heel professioneel en heeft er alles aan gedaan om ons naar het eindexamen toe te begeleiden. Dat heeft echt indruk op me gemaakt. De open dag heeft mijn beeld voor de docentenopleiding nog ruimer gemaakt. Ineens wist ik het zeker: ik wil leerlingen inspireren, begeleiden en helpen in persoonlijke gesprekken. Het liefst met een uitdagend vak en dat is in mijn ogen scheikunde.”

Wat is voor jou tot nu een hoogtepunt in je studie?

“Wat ik heel bijzonder en mooi vind: docenten zien en behandelen je echt als een collega. Zij kennen jou goed en andersom jij hen ook. Ik merk dat ik daardoor meer plezier haal uit de opleiding. Met elkaar kunnen we sparren over dingen. Docenten geven je feedback, maar ze vragen dat andersom ook aan jou. Hoe zij zichzelf kunnen verbeteren om uiteindelijk een betere les kunnen geven aan studenten.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Je wordt in je waarde gelaten. Tijdens de opleiding kom je jezelf heel erg tegen. Je leert jezelf écht kennen: hoe je bent als persoon en als docent. Gedurende het jaar ben je jezelf continu aan het ontwikkelen. Je werkt aan groepsopdrachten, algemene vakken en gaat stage lopen. Je creëert een visie op wat voor jou van belang is in het onderwijs. Dat wordt heel goed naar voren gebracht tijdens de studie. De focus ligt op hoe jij de studie ervaart, hoe jij het onderwijs zo effectief mogelijk wil maken en wat jij van belang vindt bij de omgang met je leerlingen. Je komt jezelf tegen en ontdekt wat je talenten en verbeterpunten zijn, iets wat ik zeer waardevol vind!”

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?

“Ik wil heel graag het verschil maken bij de ontwikkeling van leerlingen. Het vak zie ik echt als een extraatje. De hersenen van de leerlingen zijn in de puberteit volop in ontwikkeling. Het is daarom belangrijk dat hier rekening mee wordt gehouden in de manier van onderwijs aanbieden. Zelf zou ik graag activiteiten willen voorbereiden, waarbij ik onderwerpen zoals financiële zaken, seksuele voorlichting, drugs en alcohol naar voren laat komen. Dit zijn allemaal dingen waar zij op die leeftijd mee in aanraking zouden kunnen komen. Ik wil heel graag met mijn leerlingen een vertrouwensband opbouwen. Dat jij als docent kunt bijdragen aan hoe zij zich voelen en je je kunt verdiepen in welke emoties zij meemaken.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

  • Heel cliché: wees jezelf! Je wordt gestimuleerd het uiterste uit jezelf te halen, maar onthoud dat iedereen zich op zijn eigen manier ontwikkelt. Met eigen talenten.
  • Wees niet bang om fouten te maken. Niet alles kan gelijk vloeiend verlopen zoals jij dat het liefst wil. Juist van de dingen die misgaan, leer je ontzettend veel en fouten zijn er om te maken.
  • Praat met anderen. Twijfels ontstaan bij diverse zaken: of iets wel of niet goed gedaan wordt, twijfels over je studiekeuze. Docenten zijn er om jou te helpen. Lucht je hart wanneer dit nodig is. Ook staan er veel mensen voor je klaar op het moment dat je ergens hulp bij nodig hebt!
  • Verdiep je in het beroep. Ontdek of dit écht is wat je wilt. Neem alle uitdagingen aan. Ga op onderzoek uit. Praat met andere leerlingen en mededocenten. Dit is een effectieve manier om erachter te komen of de lerarenopleiding echt bij je past.

Deadline: 1 mei

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Scheikunde

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Leraar Scheikunde

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Tilburg