Alumnus Paul Effting
Wanneer heb je je diploma voor de opleiding Werktuigbouwkunde behaald?
In 1998.
Kon je na het behalen van je diploma makkelijk een baan vinden?
Na mijn opleiding Werktuigbouwkunde ben ik eerst verder gegaan met de toenmalige conversiecursus Hogere Informatica. Die opleiding was de volledige HI opleiding, waar de algemene vakken (wiskunde, bedrijfskunde etc.) die ik al bij Werktuigbouwkunde had gedaan, uitgehaald waren. De pure informatica vakken werden gegeven van september tot en met ongeveer maart. Daarna gevolgd door een reguliere afstudeeropdracht. Na precies een jaar had ik dus twee volwaardige hbo-diploma’s op zak. Daarmee was het zeer eenvoudig om een baan te vinden, de bedrijven stonden in de rij.
Hoe ziet jouw werkcarrière er tot nu toe uit?
Ik ben begonnen bij een detacheringsbureau. Via hen heb ik een jaar of 5 bij ASML gezeten. De combinatie tussen Werktuigbouwkunde en IT was ideaal voor ASML. Daarna ben ik naar Siemens VDO gegaan, zij maakten navigatiesystemen. Later is dat overgenomen door TomTom. Voor een ander detacheringsbedrijf heb ik daar nog een tweetal jaar als systeemintegrator gewerkt. Automotive is een heel andere branche. Waar cleanrooms een zeer constante temperatuur hebben waarin getest wordt, moeten auto’s en de bijbehorende systemen werken in Afrikaanse temperaturen, maar ook in Noord-Scandinavië. Dat brengt ook weer een heel scala andere eisen met zich mee. Na TomTom heb ik nog een jaar bij Océ een opdracht gehad. Toen die ophield ben ik bij Vanderlande in Veghel terecht gekomen. Vanderlande ontwerpt en bouwt voor airports wereldwijd bagage handling systems. Ook maken we sorteerinrichtingen voor grote pakketafhandelaars en automatische warehousing systemen voor onder andere e-commerce. Na een jaar daar gedetacheerd gewerkt te hebben, heb ik de overstap gemaakt naar vaste medewerker. Via teamlead ben ik toen doorgegroeid naar groepsleider van een kleine groep. Drie jaar geleden ben ik groepsleider geworden binnen een grotere afdeling. Naast een aantal vaste medewerkers ben ik daar de groepsleider van alle inhuurders. Vanwege mijn werkverleden ken ik die wereld en de mensen daarin goed.
Wat zie je terug van wat je hebt geleerd tijdens je opleiding in je huidige baan?
Ik ben misschien de verkeerde om dat aan te vragen. Ik ben nooit een “pure” werktuigbouwkundige geweest. Je diploma Werktuigbouwkunde is vooral een toegangsbewijs voor het bedrijfsleven, een bewijs dat je een bepaald niveau van kennis, probleemoplossend vermogen en volwassenheid bereikt hebt. Wat je vervolgens daarbinnen verder bereikt is helemaal aan jezelf.
Wat vind je het meest interessant of uitdagend aan je werk?
Voor mij de afwisseling. Ik vind het leuk om met heel veel dingen tegelijk bezig te zijn. De spreekwoordelijke helicopterview. Ik weet van veel dingen best wat. In een bedrijf als Vanderlande helpt het om breed technisch geïnteresseerd te zijn. Een systeem is meer dan de som der delen. Het is niet iets puur werktuigbouwkundigs, maar zeker ook niet puur software, of elektronica. En naast het puur technische gedeelte ben ik als groepsleider ook veel met mensen bezig. Iets wat ik aan het begin van mijn loopbaan niet verwacht had, maar uiteindelijk zo gelopen is.
Als alumnus, heb je een tip voor de huidige studenten van de opleiding?
Met het leenstelsel van tegenwoordig is het lastig, maar doe ook dingen buiten je studie. De ervaring binnen studievereniging Hoefnix heeft mij veel gebracht. Ik zit tegenwoordig aan de andere kant van de tafel bij sollicitatiegesprekken, en extracurriculaire activiteiten geven echt dat streepje voor.
Probeer ook uit te vinden wat je nou precies leuk vindt aan je opleiding en je vak en probeer dat terug te laten komen in je eerste baan. Durf ook te experimenteren. Doe niet steeds hetzelfde maar (gedeeltelijk) eens wat anders. Dan kom je er vanzelf achter wat er wel of niet bij je past.
Blijf ook gewoon lekker “hobbyprutsen”. ’s Avonds en in het weekend ben ik bijvoorbeeld nog bezig met Fusion 360 en mijn 3D printer. Of met een soldeerbout. Of met domotica. Zo kan ik nog steeds mijn technisch ei kwijt en blijf nieuwe dingen leren.
Hoe zie jij de toekomst van een werktuigbouwkundige?
We leven in een wereld waar de pure vakken nog wel bestaan, maar waarin van iedere ingenieur toch wel verwacht wordt dat ze kennis hebben van andere competenties. Daarom ook mijn betoog om lekker bezig te blijven en te experimenteren, zowel binnen je werk als erbuiten. Je kunt dan ook beter spreken van de toekomst van een Young Graduate dan van specifiek een werktuigbouwkundiger. Die toekomst is echter erg rooskleurig. Bedrijven zijn altijd geïnteresseerd in goede jonge medewerkers.