Heb je nog geen idee welke opleidingsrichting het beste bij je past? Dan is het goed om eerst stil te staan bij jezelf. Wie ben jij en wat past bij jou? Welke onderwerpen interesseren je, wat zijn jouw kwaliteiten en waar ben je graag mee bezig? En wat weet je al van je toekomstige droombaan? In deze fase is het belangrijk om te verkennen welke opleidingsrichtingen er zijn en welke aansluiten bij jouw voorkeuren en interesses.

Stap 1

• Welke mensen kunnen je helpen?
  • Verken je interesses en kwaliteiten
  • Welke activiteiten doe je graag
  • Maak kennis met het hbo
  • Doe een studiekeuzetest
  • Kom in contact met studenten

Nadine, studiekeuzeadviseur

Leer jezelf en het hbo kennen
Sfeerafbeelding Fontys

We kunnen je helpen in deze stap

Samen praten over je studiekeuze is heel belangrijk en helpt je om een goede afweging te maken. Praat met je ouders, je ooms en tantes, je vrienden/vriendinnen, je mentor of een bekende die al studeert. Zij kunnen allemaal iets zeggen over jou. Ben je een sociaal iemand? Kun je goed doorzetten? Ben je actief of juist een grote denker?

Soms is het ook fijn om juist met iemand te praten die je niet kent en die de juiste vragen stelt, zoals bijvoorbeeld een decaan van je school of een studiekeuzeadviseur van Fontys.

Via het KlantContactCentrum van Fontys kun je een afspraak maken om telefonisch of via Teams te praten met een studiekeuzeadviseur.

Wie ben je, wat wil je en wat kun je?

De volgende opdrachten helpen je inzicht te krijgen in je interesses, kwaliteiten en de activiteiten die je graag doet . Allemaal belangrijke zaken die het maken van een keuze eenvoudiger maken. Doe de opdrachten samen met iemand uit je netwerk en noteer de inzichten, ideeën en kennis die je hebt opgedaan op een blaadje of sla het op in je telefoon.

Een eerste kennismaking met de verschillende opleidingsrichtingen

Heb je inzicht in je interesses, kwaliteiten en activiteiten die je graag doet? De volgende opdrachten helpen om deze kennis over jou zelf te vertalen naar de opleidingsrichtingen..

Magazines: vraag aan of download

Voor jou

In het handige 'Wat kies jij magazine' staan de opleidingen die je bij Fontys kunt doen overzichtelijk en per onderwerp bij elkaar. Het kan je verder helpen in jouw route naar de juiste keuze!

Voor ouders

Het magazine 'Wat kiest je kind' staat vol met met informatie en tips voor ouders van kinderen die willen gaan studeren.

Sfeerafbeelding Fontys