Sprint naar content

Stap 2: Ik heb al een paar opleidingen in gedachten

Je hebt een paar opleidingen of richtingen die je interessant vindt. Wat weet je al over de opleidingen en hoe kun je ze nu goed met elkaar vergelijken? Ga op zoek naar wat voor jou belangrijk is en schrijf op wat de plussen en minnen zijn van elke opleiding. Meld je aan voor (online) open dagen, meelopen of proefstuderen en kom erachter welke opleiding het beste past bij wat jij belangrijk vindt.

Stap 2

• Maak een top-5 van opleidingen
  • Bepaal de voor jou belangrijke punten
  • Ga op zoek naar antwoorden voor je top-5
  • Vergelijk opleidingen
  • Ga in gesprek met mensen met een interessant beroep
  • Stel vragen aan studenten en docenten

Elke, studiekeuzeadviseur

Maak een top 5 en ga je verdiepen
Sfeerafbeelding Fontys

Wie kunnen je helpen in deze stap

In deze fase is het belangrijk dat je met veel mensen gaat praten over de opleidingen die je interessant lijken. Met je ouders, je vrienden / vriendinnen, je mentor of een vriend / vriendin die al studeert.

Studenten en docenten

Wil je weten hoe studenten van nu hun studiekeuze maakten? Heb je vragen over hun opleiding, over Fontys of over andere zaken? Studenten delen graag hun ervaringen en beantwoorden graag je vragen tijdens open dagen, meelopen en proefstuderen. Ook via Whatsapp kun je je vragen aan studenten stellen. Heb je vragen over de opleiding, ga dan ook in gesprek met docenten. Kijk voor de mogelijkheden en contactgegevens op de opleidingspagina.

Studiekeuzeadviseurs

Soms is het ook fijn om juist met iemand te praten die je niet kent en die de juiste vragen stelt, bijvoorbeeld een studiekeuzeadviseur van Fontys. Via het Klantcontactcentrum (KCC) van Fontys kun je een afspraak maken om telefonisch of online te praten met een studiekeuzeadviseur.

Kennismaken en opleidingen vergelijken

Heb je een richting gekozen, maar heb je nog geen idee welke opleiding je wilt gaan doen? Dan is het belangrijk om een beter beeld te krijgen van de opleidingen die aangeboden worden in die richting:

• Wat zijn de belangrijkste kenmerken van de opleidingen?
  • Welke vakken krijg je en hoe wordt het onderwijs aangeboden?
  • En welke banen kun je straks gaan doen met deze opleiding?

Met die informatie kun je voor jezelf bepalen in hoeverre een opleiding aansluit bij jouw interesses, voorkeuren in het studeren. Ook kom je er zo achter wat voor jou belangrijk is in een opleiding.

Kom kennismaken

Bij Fontys bieden we opleidingen aan die draaien om wat jij leuk en interessant vindt. Je hebt dus heel wat te kiezen als je bij ons een opleiding zoekt. Door deel te nemen aan onze studiekeuze activiteiten ontdek je welke richting het beste bij je past. Dat kan online én door sfeer te komen proeven bij een van onze opleidingen op de campus.

Waar ontmoeten we jou? Je kunt je nú aanmelden.

Sfeerafbeelding Fontys

Klaar voor de volgende stap?

Ben je klaar voor de volgende stap in jouw studiekeuzeproces? Of misschien heb je je keuze al gemaakt? Kijk dan nog op de volgende pagina's. Deze vertellen je wat meer over de knoop doorhakken. Ook vind je hier de info over hoe je je aanmeldt voor een studie bij Fontys. Dan zien wij je hopelijk volgend studiejaar.

Fontys Klantcontactcentrum

info@fontys.nl
Hulp nodig bij je studiekeuze? Het Klantcontactcentrum maakt graag een afspraak voor jou met een studiekeuze-adviseur.