Vooropleiding Academy of Music and Performing Arts

• Toelatingseisen en aanmelden
  • Kosten

Omschrijving

Om je goed voor te bereiden op de bachelor Music and Performing Arts (voorheen conservatorium) aan Fontys Academy of the Arts in Tilburg, bestaat de vooropleiding. Al tijdens je middelbare school bestaat de mogelijkheid om buiten schooltijd lessen te volgen. Op deze manier werk je optimaal toe naar het toelatingsexamen.

De vooropleiding bestaat uit verschillende onderdelen:

- Hoofdvak instrument
- Hoofdvak kamermuziek/ensemble
- Theorie bestaande uit: solfège, algemene muziekleer, basislessen in harmonie en analyse
- Module Interdiscipline
- Koor

Bij zowel de vooropleiding Klassiek als Jazz, wordt voorzien in 20 instrumentale lessen.
Via contractonderwijs bestaat uiteraard de mogelijkheid om meer lessen in te kopen.

Vooropleiding klassiek

Afspraken voor instrumentale lessen en kamermuziek worden op individuele basis gemaakt met je docent.
Daarnaast krijg je in de vooropleiding Klassiek lessen in theorie, koor en kamermuziek op zaterdag.
Het kan zijn dat de instrumentale lessen op andere dagen dan de zaterdagen gepland worden.

Contactpersoon van de vooropleiding Klassiek is Jan van den Eijnden.

Vooropleiding jazz

Afspraken voor instrumentale lessen en ensemble worden op individuele basis gemaakt met je docent.
Daarnaast krijg je in de vooropleiding Jazz lessen in theorie en ensemble op woensdag.
Het kan zijn dat de instrumentale lessen op andere dagen dan de woensdagen gepland worden.

Contactpersoon van de vooropleiding Jazz is Marc van Rooij.

Voor wie?

Voor iedereen die de bachelor Music and Performing Arts (voorheen conservatorium) wil gaan doen aan Fontys Academy of the Arts en ondersteuning nodig heeft om aan de toelatingseisen van de opleiding te kunnen voldoen.

Toelatingseisen

Om toegelaten te worden, wordt gekeken of je voldoet aan het ingangsniveau van de vakken die je gaat volgen in de vooropleiding. Dit wordt getoetst middels een toelatingsexamen.

Je aanmelding voor de auditie voor 2024 - 2025 bestaat uit twee stappen.

1. Klik in het blok  “Startdata” op de knop “aanmelden”.
    Vul het aanmeldformulier in en bevestig.

Let op: Je krijgt een ontvangstbevestiging. De 'voorwaarden inschrijving cursisten' (incl. betalingsverplichting) zijn echter pas op jou van toepassing nadat je bent toegelaten én hebt bevestigd dat je je wilt inschrijven.

2. Twee werkdagen na ontvangst van je aanmeldformulier, krijg je een e-mail van faa-admission@fontys.nl met hierin een link naar je persoonlijke dossier voor de toelating

Let op! Dit is een andere e-mail dan die je na 1 dag van no-reply@fontys.nl ontvangt (met daarin je PCN nummer en wachtwoord om in te kunnen loggen op de Fontysportal). Bewaar deze e-mail ook goed!

Geen e-mail(s) ontvangen? Controleer dan je ongewenste e-mail (spam ) en voeg ons als veilige afzender toe aan je adresboek. Zodra je het aanmeldformulier hebt ingevuld en bevestigd, krijg je een ontvangstbevestiging.

Kosten

Voor het deelnemen aan de vooropleiding betaal je €1.630,-. Bij het inschrijven voor de vooropleiding kun je kiezen of je dit bedrag via factuur of via een machtiging wil betalen. Voor het betalen in termijnen dien je voor een machtiging te kiezen.
Via contractonderwijs bestaat de mogelijkheid om extra lessen in te kopen.

Prebachelor
Kosten
€ 1.630 (BTW vrijgesteld)
Studieduur