Workshops Academy Studiesucces 11 december 2020

1. Impact op afstand

Hoe blijf je online in interactie met studenten? Hoe blijf je verbonden? Recent verscheen bij uitgeverij Coutinho het boek Impact op afstand. Online lesgeven in het hoger onderwijs, geschreven door Brigit Kolen (FACI). In dit boek staat ze  o.a. stil bij de huidige generatie studenten, wat zij verwachten van onderwijs en wat dit betekent voor online of blended onderwijs. En: welke stappen je als docent kunt zetten om studenten aan boord te houden, ook als ze uit beeld zijn.

Door: Brigit Kolen (Fontys Academy for Creative Industries)

2. Corona in cijfers

Dagelijks bereikt ons via allerlei kanalen de ontwikkeling van corona gerelateerde cijfers: besmettingen, ziekenhuisopnames, reproductiegetallen, enzovoorts. Ook in het onderwijs zien we ons bekende cijfers veranderen: instroom, rendement en uitval. Bovendien zien we de gevolgen van nieuwe regelgeving als voorlopige toelating en een uitgestelde BSA terug in aantallen. Wat vertellen al deze cijfers ons en wat betekenen ze voor de dagelijkse praktijk?

Wil je meer over de onderzoeken van BI & Onderzoek, klik hier.

DoorYuri van Antwerpen en Linda Oosterwijk, BI en Onderzoek, programma Studiesucces

3. Starten in een blended wereld

Tijdens deze inspiratiesessie wordt er ingegaan op het belang van sociale en academische integratie van eerstejaars studenten. Tijdens deze sessie gaan we in gesprek met docenten en studenten van de opleidingen Financieel Management en Techniek & Logistiek. Waar er bij de ene opleiding al concrete stappen zijn gezet om de sociale en academische integratie handen en voeten te geven, is de andere opleiding nog bezig met de vraag hoe dit in te vullen. We gaan graag samen in gesprek over de do’s, don’ts, tips en tricks om dit binnen je eigen opleiding in te vullen.

Door: Sabine Snippen, Fontys Hogeschool Economie en Communicatie en Sophia Gruner, Fontys Hogeschool Techniek & Logistiek

4. Blended innoveren: hoe vasthouden en doorontwikkelen

Juist in deze tijd vinden er (soms noodgedwongen) veel innovaties in het onderwijs plaats. Hoe zorgen we er voor dat we samen blijven leren en die innovaties vasthouden en doorontwikkelen? In het programma zijn uiteenlopende netwerken waar collega’s elkaar vinden. We dromen ook van een platform dat nog veel meer mogelijkheden biedt. In deze workshop gaan we in dialoog over innoveren in een netwerkorganisatie en bekijken we wat voor online activiteiten daarbij ondersteunend kunnen zijn.

Door: Nienke Meulenbroeks (programma Studiesucces) en Dries van den Enden (Fontys Hogeschool ICT en programma Hybride Leeromgevingen)

5. Buddysysteem door en voor studenten

Om de studenten goed in de opleiding te laten landen, is er bij de opleiding Applied Science het StudyBuddysysteem opgezet.

Het StudyBuddy systeem creeërt binding binnen de opleiding om de studenten een goede start te laten maken. Ervaringen van hogerejaars studenten worden gedeeld met eerstejaars studenten. Dit thuisvoelen en het warme welkom draagt bij aan het studiesucces. De Studybuddy levert een bijdrage op organisatorisch en sociaal vlak en ook aan de ontwikkeling van de studiehouding. Samen met de studentcoach kijken ze naar studievaardigheden, helpen de student wegwijs te maken in de opleiding en eigenaar te laten worden van zijn/haar eigen studie. Daarnaast hebben ze een signaleringsfunctie naar de studentcoach bij dreigende uitval van een student. Chris en studenten van de opleiding geven jullie een kijkje in het leven van de StudyBuddy.

Door: Chris Bliek, Fontys Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen