Workshops Academy Studiesucces 15 oktober 2021
1. Studenten aan de ontwerptafel! Hoe studentparticipatie onderwijsontwikkeling positief beïnvloedt
Ontwerpen van onderwijs doe je toch samen met de studenten waarvoor het onderwijs bedoeld is? Toch blijkt het lang niet altijd te gebeuren of is het niet ‘on top of mind’. In deze workshop willen we de ervaringen van ontwerpen met studenten delen en de opbrengsten van onderzoek op dit thema. Er komen drie perspectieven aan bod:
- die van de stagiair/onderzoeker;
- die van de onderwijsontwikkelaar;
- én die van een van de studenten die meekeek en meedacht.
In iets meer dan een jaar tijd is de minor Anders Denken, Anders Doen; zorgvernieuwing in en met de praktijk ontwikkeld. In september 2021 gaat de eerste ronde van start met een kleine groep studenten van allerlei opleidingen binnen en buiten Fontys. Het kernteam (de ontwikkelaars) had een masterstudent als stagiair/onderzoeker die de groep scherp hield op het laten meekijken en meedenken door studenten (Fontys breed). De inbreng van studenten was van onschatbare waarde.
Door: Martijn van Dijk (Paramedische Hogeschool), Tijmen Bergman (Fontys HRM en Psychologie), Siete Sirag (Paramedische Hogeschool)
In deze workshop zijn 4 vragen behandeld:
- Wat versta je onder studentparticipatie? (voorbeelden en ervaringen)
- (waarom) Is het belangrijk? (meerwaarde)
- Wat versterkt en wat remt? (werkvorm: raceauto met parachute)
- Welke tips/inzichten heb je aan jezelf?
2. Bruggen bouwen tussen onderwijs, onderzoek en werkveld, hoe versterk je dat?
Bij Fontys leren en werken onze docenten en studenten steeds vaker samen met en in de beroepspraktijk. Je kunt hierbij denken aan een hybride leeromgeving, een professionele werkplaats, een living lab of andere vergelijkbare vormen. Docenten en professionals uit het werkveld werken binnen deze omgevingen samen als zogenaamde bruggenbouwers. Nieuwsgierig naar bruggenbouwers, en hun rol in leerwerkomgevingen? En welke processen en elementen bijdragen aan het succes van een dergelijke samenwerking? Neem dan deel aan deze workshop.
Op een interactieve wijze exploreer je de betekenis voor de rol en professionalisering van deze bruggenbouwers. Daarnaast delen we een praktisch bruikbaar instrument dat je als bruggenbouwer kunt inzetten om de samenwerking gericht te evalueren en te verbeteren. Dit instrument geeft inzicht in de werkzame factoren tussen verschillende betrokkenen in deze samenwerking. Dit biedt inspiratie en concrete handvatten voor de (door)ontwikkeling van de samenwerking; en verbinden van alle betrokkenen.
Door: Sofie Moresi en Jeroen Bovens (Sporthogeschool)
3. Eerst relatie, dan prestatie
Al tijdens de check-in ervaren studenten van de Master Leren en Innoveren (MLI) hoe samen leren vorm krijgt en bijdraagt hun ontwikkeling tot professional. In deze workshop laat de MLI zien welke keuzes er vanuit de visie op leren en ontwikkelen gemaakt zijn en hoe de check-in in de praktijk werkt.
Door: Suzanne Raaijmakers (docent Master Leren en Innoveren, dienst Onderwijs en Onderzoek)
4. Agile werken als filosofie om de verbinding tussen werkveld, studenten en docent te versterken:
Ervaringen vanuit de Talenthub
In een hybride leeromgeving (HLO) draait het om de samenwerking tussen werkveld, student en opleiding*. De samenwerking tussen deze drie partners ontstaat niet altijd vanzelf, dat vraagt bewuste aandacht voorverbinden.
Deze workshop zoomt in op de waarde van agile werken om de verbinding tussen student, docent en werkveld te versterken. Binnen de Talenthub (de HLO van Fontys HRMP, ICT en Rabobank) hebben we in het afgelopen hierin samen opgetrokken en geleerd.
We houden een actieve sessie waarin deelnemers worden meegenomen in de tips, tricks en learnings we hebben opgedaan en gaan vervolgens aan de slag om een vertaling te maken naar hun eigen context.
Als je vanuit je opleiding een student of werkveldpartner wilt meenemen naar de workshop is die zeker van harte welkom. Verbinden doe je immers samen!
*Zie voor een toelichting bijvoorbeeld:https://wij-leren.nl/hybride-leeromgeving-grens-werk-school.phpenhttps://fontys.nl/hybrideleeromgevingen/
Door: Tjerk Riemers, Talenthub Fontys HRM en Psychologie, ICT en Rabobank
5. Fitphone: Wie bepaalt je aandacht: Jij of je smartphone?*
Altijd en overal bereikbaar zijn via sociale media. Je kunt niet meer zonder je smartphone. Je wordt onrustig als je iets mist. Je probeert alle ballen op sociale media in de lucht te houden om maar niets te missen. Smartphone gebruik is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Het brengt ons veel goede en leuke dingen, maar er zit ook een nadelige kant aan zoals slechtere concentratie, slaap en uitstelgedrag. Uitstellen van bijvoorbeeld je studie, vervelende klusjes, moeilijke opdrachten is voor iedereen herkenbaar.
Fitphone is een project van Fontys waarbij bewustwording en het maken van andere keuzes voor smartphone gebruik centraal staat. In het project wordt een app ontwikkeld waarbij jeeen 'QuickScan' uitvoert om te kijken wie jij bent en wat je doet met je smartphone. Meten is weten! Je kunt hierdoor betere keuzes maken in waar jij aandacht wilt geven in je leven of dat je de aandacht laat bepalen door je smartphone
Door: Herm Kisjes (Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid, projectleider van Fitphone).
Herm is tevens behandelaar bij GGZ Momentum. Hij onderzoekt thema’s uit zijn praktijk en heeft als co-auteur meerdere boeken geschreven zoals: ‘Lust als last’, ' Wanneer wordt seks verslavend’, ‘Internetverslaving’, ‘Gamen en autisme’ en ‘Its all-in the games’.
*De workshop is geannuleerd, voor vragen over Fitphone kun je contact opnemen met Herm Kisjes.
6. Global Lounge, een verbinding van culturen
Global Lounge is een fysieke plek én een community op de Fontyscampus Venlo. Sarah deelt graag haar ervaringen met dit initiatief waarin internationale en nationale studenten én docenten met elkaar verbonden worden door allerlei sociale en informatieve activiteiten. Deze worden georganiseerd door zowel studenten als medewerkers, zowel live als online. Eenzaamheid onder studenten wordt hiermee verminderd en (internationale) culturen worden met elkaar verbonden” (deze workshop wordt in het Engels gegeven)
Door: Sarah de Ponti (Fontys Campus Venlo)