De rol en begeleiding van docenten in de nieuwe rol
Er is een divers aanbod van professionaliseringsmogelijkheden voor docenten(teams): coachen van groepsprocessen, feedback, ondersteunen van het leren nemen van regie door studenten, etc. We organiseren het professionaliseren liefst zo dicht mogelijk bij het onderwijs.
Het is belangrijk dat teams veel kalibreren zodat ze samen dezelfde kant op bewegen en studenten weten wat ze van hun docenten kunnen verwachten. Bekijk hier het aanbod op Fontys Hub.
Daarnaast zal het Fontys Onderwijsinnovatie Netwerk, bestaande uit ervaren collega’s uit de diensten en uit de instituten , teams ondersteunen bij het ontwerpen van onderwijs (collaborative curriculum design, schrijven van goede leeruitkomsten).
De handreiking navigeren door je leerproces is een hulpmiddel om binnen een onderwijseenheid te navigeren, aan het leerproces te werken en vervolgens studiepunten te behalen. Studenten leren hiermee regie te nemen over hun eigen leerproces. Impliciet zit hier ook de rol van de docent in verwerkt. Er vindt in de eerste helft van 2024 onderzoek plaats naar deze tool. De ervaringen hierover worden gedeeld en aanpassingen worden doorgevoerd in de tool, indien nodig
Er is ook een lerend netwerk, die onderzoek doen en concrete tools en handvatten ontwikkelen om hier mee aan de slag te kunnen in het onderwijs.
En ook binnen het lectoraat Leren Floreren wordt hier expliciet aandacht aan besteed.
Hierin zijn drie dingen belangrijk:
1. De leeruitkomsten bieden houvast, maar vooral het gesprek in het team en met studenten om de verwachtingen te verhelderen van deze leeruitkomsten en te bespreken wat en wanneer je samen goed vindt, is hierin cruciaal. Zie ook navigeren door je leerproces.
2. De voorgestelde route biedt ook houvast voor de docent.
3. Docenten kunnen zich professionaliseren (individueel, maar ook als team bijv. door intervisie) om bijvoorbeeld grip te krijgen op coachen van het groepsproces, coachen op het behalen van leeruitkomsten en in het geven van rijke en constructieve feedback.