Diploma's en verklaringen
De student neemt deel aan onderwijsactiviteiten bij een andere opleiding. Het bewijsmateriaal dat een student verzamelt, op welke plek dan ook, neemt de student mee als onderdeel van het assessmentportfolio. Dat wordt ingediend bij de opleiding waar de student staat ingeschreven.
Studenten worden gedurende de periode of het semester steeds begeleid bij hun leerproces, zodat ze weten wat ze nog moeten doen om hun leeruitkomsten aan te kunnen tonen. Het is dus geen verrassing voor de student als het niet lukt om de leeruitkomsten aan te tonen binnen de periode of het semester. Afhankelijk van de hoeveelheid werk die het nog is en wat de student kan dragen (dat kan per student verschillen) kan maatwerk worden geboden en vastgelegd in het studieplan of wanneer de omvang van wat er nog gedaan moet worden te groot is voor de student, kan de student de periode of het semester over te doen.
Het is nog steeds mogelijk om bepaald bewijsmateriaal, waaronder bijvoorbeeld een kennistoets, beroepsprodukt of anders, verplicht te stellen als onderdeel van het portfolio. Het is ook mogelijk om voorbeelden te noemen van bewijs in de onderwijsleeromgeving. Dit kan een student inzicht geven in hoe de leeruitkomsten aan kunnen worden getoond.
Het is binnen Talentgericht onderwijs mogelijk om (kennis)toetsen aan te bieden, maar we adviseren wel conform kader Talentgericht onderwijs dat er ruimte is voor de student om eigen bewijsmateriaal in te brengen. De leeruitkomsten sturen als deze goed geformuleerd zijn naar een variatie aan bewijsmateriaal, waardoor alleen bijvoorbeeld kennistoetsen niet voldoende bewijs zijn om een leeruitkomst aan te tonen.
Het opleidingsprofiel en bijbehorend NLQF niveau blijven leidend. De ordening verandert.
Je diploma is opgebouwd uit onderwijseenheden met leeruitkomsten. Deze zijn gebaseerd op het beroeps- en/of opleidingsprofiel. Je schrijft je nog steeds in voor een opleiding en kunt (behalve voor de vrije ruimte) alleen leeruitkomsten van onderwijseenheden aantonen die van jouw opleiding zijn. Het is wel mogelijk om deel te nemen aan andere onderwijsactiviteiten. Niet alle studenten zullen precies dezelfde inhoudelijk onderwerpen kiezen, maar ze moeten binnen één opleiding wel allemaal dezelfde onderwijseenheden met leeruitkomsten aantonen.