Toetsen, herkansingen en leeruitkomsten
Er blijven verschillende vormen van toetsing. Deze toetsen kunnen een student inzicht geven in waar die staat ten opzichte van de leeruitkomsten behorend bij een onderwijseenheid (dus ook om te zien wat misschien nog beter moet om de leeruitkomst aan te kunnen tonen). Het is nog steeds mogelijk om bepaald bewijsmateriaal, waaronder bijvoorbeeld een kennistoets, beroepsproduct of anders, verplicht te stellen als onderdeel van het portfolio. Binnen Talentgericht onderwijs is het mogelijk om verplicht bewijsmateriaal vast te stellen, maar we adviseren wel conform kader Talentgericht Onderwijs dat er ruimte is voor de student om eigen bewijsmateriaal in te brengen. De leeruitkomsten sturen, als deze goed geformuleerd zijn, naar een variatie aan bewijsmateriaal, waardoor alleen bijvoorbeeld kennistoetsen niet voldoende bewijs zijn om een leeruitkomst aan te tonen.
We vragen leeruitkomsten af te stemmen. Waar mogelijk werk je met gelijke uitkomsten. Ze zijn immers gebaseerd op hetzelfde landelijke opleidingsprofiel. Waar de kleuring van de opleiding vraagt om een andere keuze, kun je afwijken.
De student neemt deel aan onderwijsactiviteiten bij een andere opleiding. Het bewijsmateriaal dat een student verzamelt, op welke plek dan ook, neemt de student mee als onderdeel van het assessmentportfolio. Dat wordt ingediend bij de opleiding waar de student staat ingeschreven.
Ja dat klopt: de leeruitkomsten worden geformuleerd op basis van het landelijke beroeps- en opleidingsprofiel. We leiden nog steeds op voor een beroep.