Vragen over Fontysbrede kaders
Er is een kader Toetskwaliteit opgesteld. Handreiking bewijsmateriaal gaat hier verder op in. Het is in ieder geval van belang om met elkaar verwachtingen te verhelderen, met studenten en docenten en begeleiders in het werkveld, afgestemd op de verwachtingen van examinatoren. Zie ook handreiking ‘navigeren door je leerproces’.
De start van het experiment voor deeltijdopleidingen was gebaseerd op het rapport Rinnooy-Kan (Adviesrapport flexibel hoger onderwijs voor volwassenen (2014). In dat experiment zijn verschillende ervaringen opgedaan, die zijn verwerkt in kader Talentgericht Onderwijs . Daarnaast zijn ook nieuwe maatschappelijk inzichten, nieuwe (wetenschappelijke) inzichten rond leren en ontwikkelen, ervaringen van andere hogescholen en de ambitie die Fontys heeft geformuleerd in Fontys for Society meegenomen in het kader Talentgericht Onderwijs.
Er is recent een onderzoek gedaan bij Hogeschool Windesheim waarin wordt bevestigd dat studenten behoefte hebben aan een meer flexibele inrichting van hun opleiding. Ook in het onderzoeksrapport “harder, better, faster, stronger” over studiedruk en studentenwelzijn (door o.a. Trimbos en GGD), wordt aangegeven dat studenten behoefte hebben aan meer ruimte in hun opleiding (in tempo/tijd, in vorm en in inhoud) om zo beter tegemoet te kunnen komen aan hun welzijn en klachten te kunnen verminderen.
Zoals hierboven al aangegeven. Als je een opleiding verpleegkunde volgt, moet je de onderwijseenheden met leeruitkomsten aantonen van deze opleiding. Dit kan mogelijk door op andere plekken te leren of door aan te sluiten bij een andere opleiding, maar de onderwijseenheden met leeruitkomsten veranderen niet. In het kader van de BIG registratie kan ik me voorstellen dat er ook eisen worden gesteld aan bewijsmateriaal en dat bepaald bewijs verplicht is (bijvoorbeeld bewijs voor verpleegtechnische handelingen).