Richtlijnen content opleidingspagina
In het nieuwe design voor de opleidingspagina's staan visuele onderdelen (denk aan foto's, video's etc.) en tekst. Per onderdeel zijn er richtlijnen bepaald.
Let op: Het is mogelijk dat jouw huidige content niet aan deze richtlijnen voldoet. Het is niet voor iedereen haalbaar om nieuwe content te maken, daarom heb je tot 1 januari 2025 de tijd om dit te doen. Na 1 januari 2025 worden de hieronder genoemde richtlijnen definitieve eisen waar de content aan moet voldoen.
Algemene richtlijnen
- Beeldmateriaal laat de sfeer en beleving van studeren bij Fontys zien
- Daar horen authentieke, échte, inspirerende beelden bij met lichte en heldere kleuren
- Focus op studenten (inzoom) is vertrekpunt. Omgeving en achtergrond zijn vager waardoor accent nog meer op de mensen voor in beeld ligt. We gebruiken altijd full colour foto’s.
- De Fontys for Society styling stelt eisen aan beeldfotografie. Meer informatie vind je in het huisstijlboek.
- We maken gebruik van short form-video's. Voor de ‘aankleding’ van video’s zijn intro's, outro's, bumpers, titels en schermen beschikbaar. Meer informatie vind je op deze pagina.
Tekst
Wervingsteksten voor alle onderwijsvormen worden zoveel mogelijk geschreven op taalniveau B1.
Uitzonderingen zijn vaktaalwoorden: omdat het moet (bijv. zoekwoord google), of omdat het nodig is dat de lezer het woord leert kennen.
Uitgangspunt is dat de teksten duidelijk zijn > actief geschreven, geen wollig taalgebruik, korte zinnen die scanbaar zijn, gebruik van titels, tussenkoppen en voorbeelden.
Voor elk element is er een maximaal aantal tekens bepaald. Zie alle richtlijnen in onderstaande downloads.
Download leeg format opleidingstekst NL
Download leeg format opleidingstekst EN
Afbeeldingen
- De Fontys for Society styling stelt eisen aan beeldfotografie. Lees meer in het huisstijlboek.
- Compositie: probeer de regel van derden aan te houden. Houd rekening met genoeg witruimte rondom onderwerp van de foto i.v.m. afsnijden foto voor mobiele devices.
- Formaat afbeelding overzichtspagina: JPEG – 4:5 (2700 x 2160 px)
- Formaat overige afbeeldingen: JPEG – 5:4 (2160 x 2700 px)
- Je afbeelding is in alle gevallen maximaal 1 mb (1000 kb) groot. Je bewerkt je afbeeldingen het snelst en gemakkelijkst met een gratis online tool zoals iLoveIMG. Voor ingewikkeldere wijzigingen aan je afbeelding zijn er ook diverse Adobe Creative Cloud programma's die je binnen Fontys gratis kan gebruiken.
Richtlijnen video Startpagina
De video op de startpagina van de opleiding bestaat uit twee onderdelen:
- De video (wordt ingeladen vanuit YouTube)
- De preview video (korte samenvatting van de video. Deze moet je zelf uploaden)
1. Video
- Gewenste tijdsduur introductievideo: 1 tot 3 minuten
- Formaat 16 : 9
- De video die je upload in Youtube is altijd ondertiteld. Voeg de ondertiteling niet toe in de video, maar plaats het in Youtube Studio. Lees hier hoe.
- Je voegt altijd een titel toe in XC. Deze titel bevat ongeveer maximaal 40 tekens incl. spaties
2. Preview video
Elke video laat een preview zien. De preview moet je apart uploaden in XC. Voor de preview video zijn er de volgende richtlijnen:
- Video duurt max. 10 seconden. Langer mag niet, anders wordt het bestand te zwaar.
- Formaat MP4, landscape 16:9.
- Geen ondertiteling
- Er is geen geluid onder deze video. Het geluid hoef je niet zelf te verwijderen.
- Overgang van beelden gaat niet te snel
Preview video: Adobe Express
Handig is om het online programma Adobe Express te gebruiken voor het maken van een Preview video. Vanuit Fontys is dit beschikbaar. Hiermee maak je vrij eenvoudig een video van 10 seconden.
3. Inhoud introductievideo
Binnen de video bespreken studenten de volgende vragen:
- Wat doe je met het vak/beroep?
- Wat leer/doe je tijdens de opleiding? Laat ze concrete voorbeelden noemen en toon beelden die hierbij passen.
- Wat kan je na de opleiding? (beroep/doorstuderen etc)
- Eventueel: waarom hebben ze voor deze opleiding gekozen?
Laat studenten zien van verschillende doelgroepen en achtergronden (denk aan een mbo’er, havist, switcher).
Tip: Vermijd zoveel mogelijk cliché woorden/zinnen > laat de studenten vertellen
- Voorbeeld cliche 1: Je werkt aan echte opdrachten uit het werkveld.
Nieuw: ik heb afgelopen jaar een opdracht gedaan voor [ bedrijf] en we gingen [ voorbeeld ] doen. Daarmee zorgen we voor [ voorbeeld]. - Voorbeeld cliche 2: Je wordt breed opgeleid
Nieuw: Je leert veel over de vakken die passen bij Vastgoedkunde. Zo leer je wat nodig is om aan de slag te gaan als taxateur: om te bepalen wat een woning waard is, maar je kan ook [concreet voorbeeld].
Overige video's (subpagina's)
- Gewenste tijdsduur: max. 1 minuut (short-video content)
- Formaat 16 : 9
- De video die je upload in Youtube is altijd ondertiteld. Voeg de ondertiteling niet toe in de video, maar plaats het in Youtube Studio. Lees hier hoe.
- Je voegt altijd een titel toe in XC. De titel bevat ongeveer maximaal 40 tekens incl. spaties
- Bij deze video's voeg je een still frame van de video toe. Deze mag je uploaden bij de afbeelding.
Quotes (testimonials)
Hieronder staan de meest gestelde vragen over de testimonials:
Ik kan op 3 plekken 5 testimonials invullen. Moet ik er dan 15 hebben?
Nee, we hebben het per plek begrensd tot maximaal 5. Je hebt dus minimaal 3 testimonials nodig (1 per plek). We raden wel aan om het iets meer te vullen. Anders krijg je veel lege ruimte.
Moeten dit dan dezelfde soort testimonials zijn?
Nee, ons advies is om de testimonial te richten op de pagina. Dus:
- Startpagina: zet je algemene testimonials die gaan over het vakgebied, over de locatie, de opleiding.
- Jouw opleiding: inhoudelijke testimonials die gaan over de vakken die ze krijgen, stagelopen, keuzemomenten, onderwijsmethodiek etc.
- Jouw toekomst: inhoudelijke testimonials die bv. gaan over de beroepen (alumni), een werkgever, iemand die doorstudeert etc.
Mag ik de testimonials hergebruiken op meerdere plekken?
Nee, dat is niet de bedoeling.
Talentgericht onderwijs (TGO)
Veel opleidingen gaan onderwijs anders inrichten volgens het TGO-principe. Er zijn afspraken gemaakt over waar, wat en hoe je informatie over TGO verwerkt op je opleidingspagina. Neem hiervoor contact op met Mily Simpson (communicatie TGO) of met de marketingconsultant van je instituut.
Richtlijnen content voor landingspagina's
Er zijn richtlijnen voor overige content op fontys.nl. Denk aan landingspagina's, instituutpagina's en/of lectoraten.
Richtlijnen content voor overige webpagina's