Sprint naar content
English

Richtlijnen content opleidingspagina


In het nieuwe design voor de opleidingspagina's staan visuele onderdelen (denk aan foto's, video's etc.) en tekst. Per onderdeel zijn er richtlijnen bepaald.


Let op: Het is mogelijk dat jouw huidige content niet aan deze richtlijnen voldoet. Het is niet voor iedereen haalbaar om nieuwe content te maken, daarom heb je tot 1 januari 2025 de tijd om dit te doen. Na 1 januari 2025 worden de hieronder genoemde richtlijnen definitieve eisen waar de content aan moet voldoen.

Algemene richtlijnen

  • Beeldmateriaal laat de sfeer en beleving van studeren bij Fontys zien
  • Daar horen authentieke, échte, inspirerende beelden bij met lichte en heldere kleuren
  • Focus op studenten (inzoom) is vertrekpunt. Omgeving en achtergrond zijn vager waardoor accent nog meer op de mensen voor in beeld ligt. We gebruiken altijd full colour foto’s.
  • De Fontys for Society styling stelt eisen aan beeldfotografie. Meer informatie vind je in het huisstijlboek.
  • We maken gebruik van short form-video's. Voor de ‘aankleding’ van video’s zijn intro's, outro's, bumpers, titels en schermen beschikbaar. Meer informatie vind je op deze pagina.

Tekst

Wervingsteksten voor alle onderwijsvormen worden zoveel mogelijk geschreven op taalniveau B1. 
Uitzonderingen zijn vaktaalwoorden: omdat het moet (bijv. zoekwoord google), of omdat het nodig is dat de lezer het woord leert kennen.  
Uitgangspunt is dat de teksten duidelijk zijn > actief geschreven, geen wollig taalgebruik, korte zinnen die scanbaar zijn, gebruik van titels, tussenkoppen en voorbeelden. 

Voor elk element zijn er een maximaal aantal tekens bepaald. Zie alle richtlijnen in onderstaande downloads.


Download leeg format opleidingstekst NL

Download leeg format opleidingstekst EN

Afbeeldingen

  • De Fontys for Society styling stelt eisen aan beeldfotografie. Lees meer in het huisstijlboek.
  • Compositie: probeer de regel van derden aan te houden. Houd rekening met genoeg witruimte rondom onderwerp van de foto i.v.m. afsnijden foto voor mobiele devices.
  • Formaat: JPEG – 4: 5 (2160 x 2700 px)
  • Je afbeelding is in alle gevallen maximaal 0,5mb (500kb) groot.

    Je bewerkt je afbeeldingen het snelst en gemakkelijkst met een gratis online tool zoals iLoveIMG. Voor ingewikkeldere wijzigingen aan je afbeelding zijn er ook diverse Adobe Creative Cloud programma's die je binnen Fontys gratis kan gebruiken.

Video + preview video

Elke video op de opleidingspagina's bestaat uit twee onderdelen:

  1. De video (wordt ingeladen vanuit YouTube)
  2. De preview video (korte samenvatting van de video. Deze moet je zelf uploaden)

1. Video
  • Gewenste tijdsduur introductievideo: 1 tot 3 minuten
  • Gewenste tijdsduur overige video's: max. 1 minuut
  • Formaat 16 : 9
  • De video die je upload in Youtube is altijd ondertiteld. Voeg de ondertiteling niet toe in de video, maar plaats het in Youtube Studio. Lees hier hoe.
  • Je voegt altijd een titel toe. Deze titel bevat ongeveer maximaal 40 tekens incl. spaties


    2. Preview video

    Elke video laat een preview zien. De preview moet je apart uploaden in XC. Voor de preview video zijn er de volgende richtlijnen:

    • Video duurt max. 10 seconden. Langer mag niet, anders wordt het bestand te zwaar.
    • Formaat MP4, landscape 16:9.
    • Geen ondertiteling
    • Er is geen geluid onder deze video. Het geluid hoef je niet zelf te verwijderen.
    • Overgang van beelden gaat niet te snel

    Inhoud introductievideo

    Binnen de video bespreken studenten de volgende vragen:

    • Wat doe je met het vak/beroep?
    • Wat leer/doe je tijdens de opleiding? Laat ze concrete voorbeelden noemen en toon beelden die hierbij passen.
    • Wat kan je na de opleiding? (beroep/doorstuderen etc)
    • Eventueel: waarom hebben ze voor deze opleiding gekozen?

    Laat studenten zien van verschillende doelgroepen en achtergronden (denk aan een mbo’er, havist, switcher).


    Tip: Vermijd zoveel mogelijk cliché woorden/zinnen > laat de studenten vertellen

    • Voorbeeld cliche 1: Je werkt aan echte opdrachten uit het werkveld.
      Nieuw: ik heb afgelopen jaar een opdracht gedaan voor [ bedrijf] en we gingen [ voorbeeld ] doen. Daarmee zorgen we voor [ voorbeeld].
    • Voorbeeld cliche 2: Je wordt breed opgeleid
      Nieuw: Je leert veel over de vakken die passen bij Vastgoedkunde. Zo leer je wat nodig is om aan de slag te gaan als taxateur: om te bepalen wat een woning waard is, maar je kan ook [concreet voorbeeld].

    Sfeerafbeelding Fontys

    Quotes (testimonials)

    Hieronder staan de meest gestelde vragen over de testimonials:

    Ik kan op 3 plekken 5 testimonials invullen. Moet ik er dan 15 hebben?

    Nee, we hebben het per plek begrensd tot maximaal 5. Je hebt dus minimaal 3 testimonials nodig (1 per plek). We raden wel aan om het iets meer te vullen. Anders krijg je veel lege ruimte.


    Moeten dit dan dezelfde soort testimonials zijn?

    Nee, ons advies is om de testimonial te richten op de pagina. Dus:
    - Startpagina: zet je algemene testimonials die gaan over het vakgebied, over de locatie, de opleiding.
    - Jouw opleiding: inhoudelijke testimonials die gaan over de vakken die ze krijgen, stagelopen, keuzemomenten, onderwijsmethodiek etc.
    - Jouw toekomst: inhoudelijke testimonials die bv. gaan over de beroepen (alumni), een werkgever, iemand die doorstudeert etc.

    Mag ik de testimonials hergebruiken op meerdere plekken?

    Nee, dat is niet de bedoeling.

    Richtlijnen content voor landingspagina's

    Er zijn richtlijnen voor overige content op fontys.nl. Denk aan landingspagina's, instituutpagina's en/of lectoraten.