Richtlijnen content
Tekst (inhoud)
Wervingsteksten voor alle onderwijsvormen worden zoveel mogelijk geschreven op taalniveau B1, tekst op de onderzoekspagina’s taalniveau B2.
Uitzonderingen zijn vaktaalwoorden: omdat het moet (bijv. zoekwoord google), of omdat het nodig is dat de lezer het woord leert kennen.
Uitgangspunt is dat de teksten duidelijk zijn:
Kenmerken van teksten op taalniveau B1
- - duidelijke titel en tussenkoppen;
- - Genoeg witruimte en opsommingen;
- - actieve schrijfstijl met voorbeelden;
- - eenvoudige woorden die iedereen kent;
- - korte en duidelijke zinnen.
Te moeilijk taalgebruik heeft grote gevolgen. Ik noem er drie:
- - Te moeilijke taal frustreert studiekiezers
- - Je bereikt je doel niet (studiekiezers & ouders/verzorgers lezen de tekst niet goed)
- - Begrijpelijke taal zorgt ervoor dat je sneller gevonden wordt in Google
- - Ook hoger opgeleiden en professionals lezen liever teksten op taalniveau B1
- - Op mobiel lees je B1 teksten gemakkelijker en sneller.
Soms wordt bij ‘eenvoudige taal’ speciaal aan laaggeletterden gedacht. Daarom gebruiken we liever ‘duidelijke taal’ in plaats van 'eenvoudige taal'.
Tools die je kunnen helpen:
- - Website: www.ishetb1.nl
- - Website: synoniem.net
- - AI tools, zoals chatGPT
- - Maak gebruik van een tekstschrijver
Een belangrijk onderdeel van SEO is het gebruiken van de juiste zoekwoorden in teksten. Het vinden van de juiste zoekwoorden kan nog best een uitdaging zijn. We hebben daarom een basislijst van zoekwoorden gemaakt. De lijst gebruiken we ook voor onze online advertenties (SEA). Zo weet je sowieso dat er op deze zoekwoorden gezocht wordt (zoekvolume).
Ga naar lijst met zoekwoordenVerder kun je uiteraard zelf een zoekwoord intypen in de Google zoekbalk en bekijken welke suggesties Google je nog meer geeft. Helemaal onderaan de resultatenpagina van Google staan ook gerelateerde zoekresultaten die relevant kunnen zijn. Vergeet niet om dit in een ‘incognito’ venster van je browser te doen.
Wil je weten of er ook daadwerkelijk zoekvolume op zit? Neem dan ook contact op met de SEO-specialist.
Wanneer je de juiste zoekwoorden gevonden hebt is het tijd om de content te (her)schrijven. Hierin zijn er een aantal dingen die je kunnen helpen om beter gevonden te worden. Overmatig gebruik van je zoekwoorden is hier zeker geen van. Een tijd geleden dacht men dat het veelvuldig gebruikmaken van dezelfde zoekwoorden goed zou zijn voor de ranking in Google. Recent onderzoek geeft echter aan dat overmatig gebruik van zoekwoorden juist averechts werkt.
Google vindt het eerste deel van jouw tekst het belangrijkst. Het is daarom goed om jouw belangrijkste zoekwoord in de eerste 150 woorden in ieder geval terug te laten komen.
Voor langere teksten zou je een SEO-tekstschrijver in te schakelen. Om je op weg te helpen kun je hier ook gelijk een briefing downloaden voor de tekstschrijver.
Bij actief schrijven, schrijf je zinnen met zo weinig mogelijk hulpwerkwoorden. Dit zorgt voor korte, ‘actieve’ zinnen. Een actieve zin is vlot en duidelijk. Een passieve zin is omslachtig, wollig en sloom.
Voorbeeld 1
Passief: De kwartaalcijfers zullen aan het einde van de maand door de gemeente worden gepubliceerd.
Actief: De gemeente publiceert de kwartaalcijfers aan het einde van de maand.
Voorbeeld 2
Passief: Met deze tips kunnen heerlijk heldere teksten geschreven gaan worden
Actief: Met deze tips schrijf je heerlijk heldere teksten.
De tweede zin klinkt vlotter, maar ook alsof je zekerder bent van je zaak.
Soms kom je er niet onderuit om vaktaalwoorden te noemen. Omdat het moet, of omdat het juist nodig is dat de lezer het woord leert kennen. Zorg er dan in ieder geval voor dat je het risico ondervangt dat je lezer de tekst niet snapt. Dus: noem het woord, en leg daarna uit wat het betekent.
Voorbeelden
- - ... waarover we samen in gesprek gaan (dat noemen we ‘dialoogsessies’).
- - Vraagstuk = een probleem uit de praktijk / een probleem die jij in je beroep moet oplossen
Een aantal voorbeelden:
- - Hen/hun, die/diens
- - Ouders/verzorgers i.p.v. vaders en moeders
- - Partner i.p.v. vriend/vriendin/echtgenoot
- - Kies voor een neutrale aanhef: 'Beste lezer' i.p.v. 'beste mevrouw/meneer'
- - Gebruik in formulieren x/v/m
- - Vermijd het gebruik van beroepsnamen met een vrouwelijk achtervoegsel: Niet 'docente', maar 'docent'
- - Gebruik kenmerken of identiteiten als een bijvoeglijk naamwoord in plaats van een zelfstandig naamwoord. Bijvoorbeeld: trans(gender) persoon / trans vrouw / trans man, een lesbische vrouw, een homo (seksuele) man.
- - Vermijd het gebruik van termen waarmee een persoon wordt geindetificeerd met een beperking. We gebruiken een mogelijke fysieke, verstandelijke en/of psychische beperking dus niet als een zelfstandig naamwoord, maar als een bijvoeglijk naamwoord. Dus niet ‘blinde’, ‘slechtziende’ of ‘gehandicapte’, maar ‘mensen met een (auditieve, visuele, lichamelijke of verstandelijke) beperking’ of een ‘blind of slechtziend persoon’.
- - We maken gebruik van de termen ‘iemand heeft ADHD’ of ‘een persoon met een autismespectrumstoornis’ (ASS), in plaats van ADHD’er of autist.
Bekijk meer voorbeelden in het stijlgids van WomenInc.
Tekst (opmaak)
Gebruik koppen en tussenkoppen om een overzicht van de pagina te vormen. Ze helpen (visueel beperkte) gebruikers en zoekmachines om te begrijpen hoe de pagina is georganiseerd. Hierdoor is het gemakkelijker om te navigeren op de website.
Voorbeelden van correct gebruik van koppen:
- - Gebruik <h1> voor de titel van de webpagina. Gebruik geen <h1> voor iets anders dan de titel van de website en de titel van webpagina's.
- - Gebruik koppen om de inhoudsstructuur aan te geven en te ordenen.
- - Sla geen kopniveaus over, ga van een <h1> niet naar een <h3>, aangezien gebruikers van schermlezers zich zullen afvragen of er inhoud ontbreekt.
- Google indexeert de koppen. Het is dus belangrijk om bepaalde zoekwoorden in de tussenkop te gebruiken.
Een studiekiezer die op je pagina komt, zal eerst scannen of de pagina wel biedt waar hij naar op zoek is. Een pagina scannen gaat een stuk makkelijker als er een opsomming in voorkomt. Dat vindt niet alleen je bezoeker, dat vindt Google ook. En daarom bevorderen bullets je ranking. Probeer keywords in de ranking te gebruiken.
Het gebruik van beschrijvende links verbetert de toegankelijkheid en SEO, omdat ze context bieden over de bestemming van de link, zowel voor gebruikers als zoekmachines. Bijvoorbeeld, in plaats van "klik hier", gebruik "lees meer over onze studieprogramma's" of "ontdek onze campusfaciliteiten", wat duidelijk aangeeft wat men kan verwachten na het klikken op de link.
Voorbeelden van beschrijvende links:
- - Lees meer over [onderwerp]
- - Ik heb geen e-mail ontvangen, wat nu?
- - Naar de agenda
- - Meer informatie over [onderwerp]
Beeldmateriaal
Alt-tekst (tekstueel alternatief) beschrijft afbeeldingen voor gebruikers die ze niet kunnen zien, waardoor de toegankelijkheid en SEO verbeteren. Een goede alt-tekst is "Studenten die samenwerken aan een project in de bibliotheek", wat zowel de inhoud van de afbeelding als de context voor visueel beperkte gebruikers duidelijk maakt. Ook zoekmachines zoals Google maken gebruik van tekstalternatieven bij het indexeren van websites.
Hoe doe je dit?
Je doet dit door bij het invoegen van een plaatje de alt tekst in te vullen. Als de afbeelding een sfeer-afbeelding is, hoef je niks in te vullen. XC maakt er in dat geval automatisch sfeer afbeelding van.
Een mooie afbeelding kan je pagina aantrekkelijker maken. Wel is het heel belangrijk dat je afbeelding geen al te groot formaat heeft. Door een te zware afbeelding zal je pagina namelijk langzamer laden. Dat is niet alleen slecht voor de SEO van jouw pagina, maar voor die van de gehele website.
- - Plaats je jouw afbeelding paginabreed? Dan zorg je dat deze maximaal 500kb groot is.
- - Is de afbeelding kleiner dan paginabreed? Dan zorg je dat deze kleiner is nog dan 500kb. Bij voorkeur houd je de afbeelding onder de 100kb.
- - Plaats je meerdere afbeeldingen op de pagina? Houd er dan rekening mee dat bijvoorbeeld 10 afbeeldingen van 500kb elk nog steeds zwaar zullen zijn voor je pagina. Probeer in dit geval de afbeeldingen dus ook echt kleiner te houden.
Je kan een afbeelding naar een kleinere bestandsgrootte krijgen door deze letterlijk kleiner te maken, maar ook door deze zogenaamd te comprimeren. Hiermee verklein je de bestandsgrootte van de afbeelding zonder kwaliteit te verliezen. Let wel dat als jouw afbeelding erg groot is (denk duizenden pixels breed/hoog), je deze waarschijnlijk eerst zal moeten verkleinen om echt een verschil te maken.
Alles over het verkleinen en comprimeren van jouw afbeeldingOp de website werken we standaard met twee formaten:
- - Verhouding 16:9
- - Verhouding 16:7
Nieuwe opleidingspagina's
De nieuwe opleidingspagina's maken gebruik van een ander formaat afbeelding:
- Formaat: JPEG – 4: 5 (2160 x 2700 px)
Audio en video kan bijdragen aan de toegankelijkheid van je informatie. Zo is een filmpje voor veel mensen duidelijker dan een lange tekst. Maar als je audio en video op een verkeerde manier inzet, sluit je juist veel mensen buiten. Niet iedereen kan het beeld of geluid zien of horen.
Wat is verplicht voor audio en video?
In de wet staat beschreven wat verplicht is voor audio en video:
Alle eerder opgenomen (niet live) audio- en videobestanden die vanaf 23 september 2020 op een website of in een app worden geplaatst moeten toegankelijk zijn. Dat betekent dat ze altijd ondertitelt moeten zijn. De ondertiteling voeg je toe in YouTube-studio. Het is niet voldoende om de tekst toe te voegen aan het beeld. Lees op deze pagina van Google hoe je dat doet.
Waarom is dit belangrijk?
- Ondertiteling biedt voordelen voor doven en slechthorenden
- Het helpt de kijker om de inhoud beter te begrijpen en te onthouden.
- Bovendien kan het je video's beter vindbaar maken in zoekmachines
Live-uitzendingen
Live-uitzendingen hoeven niet ondertitelt te worden. Maar als een live uitgezonden audio- of videofragment na de live uitzending online blijft staan of opnieuw beschikbaar wordt gesteld, moet deze alsnog ondertitelt worden.
Het is niet meer toegestaan om PDF of Word-bestanden op de website te plaatsen. Vaak kun je dezelfde informatie op een gewone pagina plaatsen.
Waarom doen we dit niet meer?
- - Webpagina’s worden beter weergegeven op kleine schermen.
- - Kantoorbestanden zoals pdf zijn niet schaalbaar.
- - Bezoekers hoeven niet om te schakelen naar een andere omgeving (van de website naar het kantoorbestand).
- - Webpagina’s laden sneller dan kantoorbestanden.
PDF als download alleen mogelijk bij:
- Juridische documenten
- Onderzoekspublicaties
- Een formulier dat geprint of ondertekend moet worden (en het is niet mogelijk om de aanvraag online te doen)
Voor deze uitzonderingen betekent wel dat de inhoud zo toegankelijk mogelijk wordt aangeboden (per 1-1-2025):
- Pdf’s zijn vooraf toegankelijk gemaakt en/of
- Op de webpagina (waar de pdf wordt aangeboden) staat een samenvatting van de pdf.
- Altijd: Er worden contactgegevens aangeboden, zodat de bezoeker contact kan opnemen om een alternatief te vragen voor de pdf.
Voorbeeld tekst:
Kan je de PDF niet goed zien of heb je hulp nodig bij het begrijpen van de inhoud? Wij staan klaar om je te helpen! Neem gerust contact met ons op via [mailadres en/of telefoonnummer].
Niet doen!
Er is veel wat je kan doen om de SEO en WCAG van jouw pagina te verbeteren. Daarbij horen ook de dingen die je dus zeker níet moet doen om te zorgen dat je pagina goed vindbaar en toegankelijk blijft. We zetten ze nog eens kort en krachtig voor je op een rijtje.
- Geen tekst op afbeeldingen
- Geen tabellen
- Geen PDF downloads
- Geen lange zinnen
- Geen jargon
- Geen wollig taalgebruik
Meer weten?
Check dan onderstaande links voor meer info.