SEO Widget
Wil je een pagina vindbaar maken voor zoekmachines? Dan kun je in de SEO widget de knop aanklikken met 'SEO aanpassing aanvragen'.
Hoe werkt het als je op de knop 'SEO aanpassingen aanvragen' hebt geklikt?
- De aanvraag wordt doorgestuurd naar het team Digitale Media (digitalemedia@fontys.nl).
- Binnen enkele werkdagen neemt iemand van het Digitale Media team contact met je op om te bespreken welke aanpassingen je wilt maken. We voorzien je ook meteen van advies om ervoor te zorgen dat de SEO-eigenschappen optimaal worden ingevuld. Zie de belangrijkste tips hieronder.
- Vervolgens passen wij de SEO-eigenschappen aan of geven we feedback als een pagina niet geïndexeerd kan worden, bijvoorbeeld omdat dit niet gewenst is.
- We indexeren geen pagina's die niet voldoen aan de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid.
Waar voldoet een goede titel en beschrijving aan?
Meta titel:
- De ideale lengte voor een meta titel is tussen de 50 en 60 karakters. Langere titels worden afgekapt door Google. Het is belangrijk om de belangrijkste trefworoden aan het begin van de titel te plaatsen voor maximale impact.
- Zorg dat elke meta titel uniek is voor de pagina en relevant is voor de inhoud. Dit verhoogt de kans dat gebruikers doorklikken naar je webpagina.
Meta beschrijving:
- Houd de meta beschrijving tussen de 120* en 160 karakters. Plaats de belangrijkste informatie of zoekwoorden aan het begin van de meta beschrijving. Houd ermee rekening dat Google soms zelf de beschrijving zal aanpassen of genereren op basis van de zoekopdracht. Dit gebeurt in ongeveer 2/3e van de gevallen.
* 120 karakters is aanbevolen voor mobiel (mobile-first is ons uitgangspunt) in verband met ingekorte weergave van je tekst. - De beschrijving moet duidelijk en beknopt zijn, en een korte samenvatting geven van wat gebruikers op de pagina zullen vinden. Gebruik toegankelijk (b1) taalgebruik. Je kunt dat checken via ishetb1.nl
- Hoewel meta beschrijvingen geen directe invloed hebben op de rangschikking, kunnen relevante trefwoorden helpen om de aandacht van gebruikers te trekken. Zorg ervoor dat de beschrijving overeenkomt met de zoekintentie.
Waarom we liever geen Engelse termen willen zien voor Nederlandse pagina's?
Wellicht heb je in het verleden een SEO aanvraag gedaan, en kreeg je de feedback om de Engelse termen naar het Nederlands te vertalen (voor een Nederlandse pagina). Dit geven we vaak terug, vanwege:
- Meta-informatie moet de inhoud van de pagina nauwkeurig weerspiegelen. Als de pagina Nederlandstalig is, is het logisch dat de meta-titel en beschrijving ook in het Nederlands zijn om een consistente ervaring te bieden.
- Gebruikers die in het Nederlands zoeken, verwachten resultaten die passen bij hun zoekopdracht. Het gebruik van Engelse termen kan leiden tot lagere doorklikpercentages omdat de titel of beschrijving mogelijk neit direct herkenbaar is voor Nederlandstalige gebruikers.
- Zoekmachines hechten waarde aan relevantie en zoekintentie. Nederlandse zoekwoorden in titels en beschrijvingen helpen om beter te scoren in lokale zoekresultaten, omdat zoekmachines de taal van de gebruikers kunnen herkennen en de resultaten daarop afstemmen.
Het gebruik van Engels in een verder Nederlandstalige context kan verwarrend zijn voor gebruikers die de Engelse termen niet direct begrijpen. Dit kan leiden tot een lagere gebruikerstevredenheid en hogere bounce rates.