Sprint naar content

Fontys TNW penvoerder van nieuw project

Sfeerafbeelding Fontys

RAAK PRO subsidie toegekend aan consortium van instellingen en bedrijven - Moleculaire SOA diagnostiek naar de huisarts

Het ontwikkelen van een SOA in vitro diagnostiek (IVD) platform en een prototype Point-of-Care Test (POCT) dat eenvoudig is in gebruik, snel antwoorden kan genereren en toegepast kan worden in de eerstelijnszorg. Dat is waar een consortium van onderzoeksinstellingen, instellingen voor gezondheidszorg en bedrijven zich de komende 4 jaar op toe gaat leggen na toekenning van een RAAK PRO subsidie in mei van dit jaar.

Consortium
Naast Fontys Toegepaste Natuurwetenschappen, penvoerder van het project, bestaat het consortium uit Fontys Paramedische Hogeschool, Fontys Economie en Communicatie – bedrijfskunde, TU/e - Protein engineering groep, TU/e - Microsystems groep, Gezondheidspraktijk Dolium, GGD Zuid-Limburg (SOA poli), Universiteit Maastricht afdeling Health Ethics and Society (HES), Maastricht UMC+ afdeling Medische Microbiologie, Jeroen Bosch Ziekenhuis afdeling Moleculaire Diagnostiek voor Pathologie, Scan Europe, Sure Laboratories en Goffin Molecular Technologies.

Moleculaire diagnostiek in eerstelijnszorg
Huisartsen hebben behoefte aan POCT op basis van moleculaire diagnostiek om seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA) te kunnen diagnosticeren. SOA’s vormen wereldwijd een groot probleem. Alleen al in Nederland is het aantal SOA-gerelateerde consulten bij huisartsen met 12,5% gestegen naar bijna 335.000. Patiënten leveren nu urine of een swab in voor moleculaire diagnostiek. Het patiëntmateriaal wordt in een ziekenhuislaboratorium getest op enkele veelvoorkomende veroorzakers. Bij een positieve uitslag krijgt de patiënt mogelijk een antibioticakuur voorgeschreven. Soms was er al antibiotica voorgeschreven die onjuist of onterecht kan blijken. Antibioticaresistentie is mede daarom een toenemend probleem bij allerlei infectieziekten. Door moleculaire testen in de eerstelijnszorg uit te voeren wordt dat probleem aangepakt. Voor de patiënt betekent het minder reisbewegingen, minder doorverwijzingen, snellere uitslag van de laboratoriumtest en een beter afgestemd behandelplan.

POCT
In het project wordt gewerkt aan een prototype POCT op basis van isotherme amplificatie en optische detectie voor de SOA’s Chlamydia en Gonnoroe (bacteriën) en genitale wratten (virus) als praktijkgerichte toepassing en demonstrator (demonstratiemodel). Ook toepassing van een nieuwe innovatieve DNA detectiemethode in combinatie met bestaande technieken en materialen speelt een rol. De generieke technologie kan in de toekomst ook ingezet worden voor de ontwikkeling van andere testen zoals die voor seizoensdiagnostiek (bijv. influenzavirus).