Hoe gaat het met Loek Giesen?

Sfeerafbeelding Fontys

We vroegen het hem

“Wij (Loek en zijn vrouw, red.) zijn nu al 3,5 jaar thuis. Per 1 september 2019 zijn we uit dienst gegaan, maar je merkt dat je het laatste half jaar wel al aan het afbouwen bent. Ook daarvoor zijn we al langzamerhand minder gaan werken. Van 5 dagen, naar 4 en dan naar 3 dagen werken. Hier hebben we heel bewust voor gekozen. In mijn beleving is van een werkweek 5 dagen in een keer stoppen niet goed. Vanuit een bezig leven naar niets meer moeten is best wel wennen. Het afbouwen met zicht op ons pensioen is ons heel goed bevallen. Toch was de laatste dag even slikken, die periode van je leven is afgesloten. Op een gegeven moment komen een heel stel collega's binnen met een grote taart met natuurlijk een foto van mij erop. Ik kan je vertellen dat dit iets met je doet, kon het nog net droog houden."

Hoe ga je die tijd nu invullen?

"Ik lees niet, ik puzzel niet, eigenlijk heb ik geen hobby’s. Wel ben ik graag buiten, wandelen, fietsen of werken in de tuin. Toch wil je die tijd invullen, wij kregen de gelenheid van Fontys om een Pensioen In Zicht cursus (PIZ cursus) te volgen op Texel. Tijdens deze cursus hebben wij de nodige tips opgedaan. Als je geen hobby’s hebt, ga dan ook geen hobby’s creeren, laat het gewoon gebeuren. Je gaat mensen ontmoeten waar je nu alle tijd voor hebt om mee te praten. Zo geef ik nu rondleidingen en rij ik nu al drie jaar de wensbus binnen mijn woonplaats. Zo vult zich de tijd toch vanzelf.

Ik had niet gedacht, en dat meen ik echt, dat ik mijn tijd zo ingevuld krijg. Maar gewoon niks doen, is ook lekker."

Werkleven

"Ik heb 9 jaar bij Organon in Oss gewerkt, labwerk. Maar dat was helemaal niet mijn ding. Ik ben helemaal geen onderzoeker. Vanuit Oss ben ik bij Organon Teknika in Boxtel terecht gekomen, hier ben ik 5 jaar lang ondersteuner voor de laboratoria geweest. Maar daar elke dag met het openbaar vervoer komen, ging mij heel erg tegenstaan. Toen ben ik gaan werken bij de Hogeschool Venlo laboratorium onderwijs waar ik uiteindelijk praktijkdocent ben geworden. Daar bleek dus ook dat dit werk op mijn lijf geschreven was, hetgeen mij veel voldoening gaf. Helaas nam het studentenaantal zo enorm af dat wij overgeplaatst werden naar Eindhoven. Hogeschool Venlo werd in de tijd hiervoor Fontys Hogescholen en de opleiding laboratorium techniek bestond ook in Eindhoven. Werken met studenten heb ik altijd heel erg leuk gevonden en tot op de dag van vaandaag heb ik nog met enkele studenten contact."

Nog plannen voor de komende jaren?

"Gezond blijven! Dat is het belangrijkste. Wij zijn meer dan tevreden met ons leven en dat is al groot goed."

Wat wil je meegeven?

"Probeer vooral jezelf te blijven en kijk eens goed om je heen. Streef die dingen na die je leuk vindt! En niet pas als je gepensioneerd bent. Je hoort wel vaker als iemand met pensioen gaat: oh nu kan je gaan genieten. Nee, je moet genieten zolang het kan van elk moment dat je leeft. Natuurlijk is het van belang dat je voor een goede basis zorgt voor je verdere leven, door studie of wat dan ook!!"