Sprint naar content
Wouter Boendermaker

Docent onderzoeker

Dr. W.J. (Wouter) Boendermaker

Dr. Wouter Boendermaker is een veelzijdige onderzoeker met een achtergrond als sociaal wetenschapper op het snijvlak tussen gezondheidszorg en techniek. Hij studeerde ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde daar in 2017 op het inzetten van serious games bij jongeren met verslavingsproblemen).

Vanaf 2015 was hij als post-doctoraal onderzoeker en later als assistant professor verbonden aan de Universiteit Utrecht, en sinds 2021 werkt hij bij Fontys. Hij heeft als onderzoeker onder meer expertise op het gebied van cognitieve assessment en training, motivatie en gamificatie als gevalideerde behandeltechnieken bij kinderen en jongeren, evenals uitgebreide technische vaardigheden op het gebied van game design en technologie, data-analyse en programmeren.

Binnen het lectoraat houdt Wouter zich onder andere bezig met de ethische aspecten van het doen van praktijkgericht onderzoek, het MasterMinds programma, de pijler adaptief leren en gaming en het verwerven van onderzoekssubsidies. Daarnaast is Wouter docent bij Game Design & Technology, partnercoördinator voor de social partners van SPARC en programmacoördinator Social & Technical Impact voor Fontys Mens en Maatschappij.

English

Dr. Wouter Boendermaker is a versatile researcher with a background as a social scientist at the intersection between healthcare and technology. He studied developmental psychology at the University of Amsterdam, where he received his PhD in 2017 on the use of serious games for adolescents with addiction problems. He was a post-doctoral researcher and later assistant professor at Utrecht University from 2015, and has been working at Fontys since 2021. His research expertise includes cognitive assessment and training, motivation and gamification as validated treatment techniques in children and adolescents, as well as extensive technical skills in game design and technology, data analysis and programming.

Within the research group, Wouter's areas of interest include the ethical aspects of doing applied research, the MasterMinds program, the adaptive learning and gaming pillar, and acquiring research grants. Wouter is also a lecturer at Game Design & Technology, partner coordinator for the social partners of SPARC and program coordinator Social & Technical Impact for Fontys People and Society.


Expertise

  • Kind- en jeugdpsychologie
  • Gedragsverandering
  • Onderzoeksvaardigheden
  • Serious games
  • Programmeren

Loopbaan

  • 2003 - 2015 Docent-onderzoeker Universiteit van Amsterdam
  • 2015 - 2019 Post-doctoraal onderzoeker en Universitair docent Universiteit Utrecht
  • 2021 - heden Docent-onderzoeker Fontys Paramedische Hogeschool

Onderzoeksprojecten

  • Projectgroep Professionele Werkplaatsen
  • Project Afasie
  • Games in Physiotherapy

Publicaties

Kernpublicaties
  • Boendermaker, W. J., Prins, P. J. M., & Wiers, R. W. (2015). Cognitive bias modification for adolescents with substance use problems – Can serious games help? Journal of Behavioral Therapy and Experimental Psychiatry, 49, 13-20. DOI: 10.1016/j.jbtep.2015.03.008
  • Boendermaker, W. J., Peeters, M., & Wiers, R. W. (2017). Serious games inzetten bij drinkende jongeren. Verslaving, 13, 1-12. DOI: 10.1007/s12501-017-0125-y Boendermaker, W. J., Veltkamp, R. C., & Peeters, M. (2017). Training behavioral control in adolescents using a serious game. Games for Health Journal, 6(6), 351-357. DOI: 10.1089/g4h.2017.0071

Voor een breder overzicht: https://scholar.google.nl/citations?user=TUeUV74AAAAJ&hl=nl (ORCID: 0000-0002-8783-9030)


Contact

Wouter Boendermaker

Dr. W.J. (Wouter) Boendermaker

Docent onderzoeker