Over het lectoraat
Hoe kan ik tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van àl mijn leerlingen of studenten? Hoe kan ik ervoor zorgen dat zij zich allemaal gezien en gewaardeerd voelen? Hoe kunnen we als team werken aan gelijke kansen? Dit zijn de vragen waar ons lectoraat zich mee bezig houdt. Onze focus ligt hierbij op de relatie tussen opvattingen en verwachtingen en het professionele handelen. We ontwikkelen bruikbare kennis, strategieën en tools die onderwijsprofessionals helpen om zich verder te ontwikkelen.
Over het lectoraat
In alle onderwijssectoren ligt de focus op de ontwikkeling van iedere individuele leerling of student. Van onderwijsprofessionals wordt verwacht dat zij iedere leerling of student helpen zijn of haar talenten te ontplooien. Tegelijkertijd zien we dat de schoolloopbanen van leerlingen afhankelijk zijn van de sociaaleconomische achtergrond en het opleidingsniveau van hun ouders. De houding en opvattingen van de professional spelen hierin een belangrijke rol, via de verwachtingen die gevormd worden over leerlingen of studenten. Het lectoraat heeft de missie om bij te dragen aan de ontwikkeling van kennis, professionaliseringsstrategieën en tools die onderwijsprofessionals ondersteunen in het bieden van optimale ontwikkelingskansen voor alle leerlingen of studenten. In het lectoraat werken de lector, de kenniskring en verschillende projectgroepen aan twee onderzoekslijnen: differentiatie en verwachtingsvorming. Beide spelen een rol in de ontwikkeling naar meer kansengelijkheid en inclusie. De reflectief-onderzoekende houding van de professional en de onderzoekscultuur in teams is een belangrijk thema in al het onderzoek. Het lectoraat is verbonden aan Fontys kenniscentrum Youth Education for Society.
v.l.n.r. Ilonka van der Sommen, Linda van den Bergh, Karin Diemel
Introductie van het lectoraat
Kernthema 1: Sense of Belonging
Kernthema 2: Inclusieve taal en toegankelijkheid
Kernthema 3: Collective Teacher efficacy