Waarderen van diversiteit
Hoe kan ik tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van àl mijn leerlingen of studenten? Hoe kan ik ervoor zorgen dat zij zich allemaal gezien en gewaardeerd voelen? Hoe kunnen we als team werken aan gelijke kansen? Dit zijn de vragen waar ons lectoraat zich mee bezig houdt. Onze focus ligt hierbij op de relatie tussen opvattingen en verwachtingen en het professionele handelen. We ontwikkelen bruikbare kennis, strategieën en tools die onderwijsprofessionals helpen om zich verder te ontwikkelen.
Over het lectoraat
Introductie van het lectoraat
Kernthema 1: Sense of Belonging
Kernthema 2: Inclusieve taal en toegankelijkheid
Kernthema 3: Collective Teacher efficacy
Lector
Dr. L. (Linda) van den Bergh
Lector Waarderen van diversiteitMijn naam is Linda van den Bergh. Ik ben mijn loopbaan gestart als leerkracht en remedial teacher in het basisonderwijs. Tijdens mijn studie orthopedagogiek en de research master behavioral sciences maakte ik kennis met onderzoek als middel om kennis te ontwikkelen. In mijn promotietraject heb ik praktijkgericht onderzoek gedaan naar professionalisering van leraren op het gebied van feedback tijdens actief leren.
Lees meer over Linda van den Bergh Lees de lectorale rede Bekijk de lectorale redeKenniskring
De lector en een kenniskring van twee docenten vormen de kern van het lectoraat. Zij doen onderzoek in samenwerking met collega’s, studenten en werkveld. Hierbij ligt altijd de focus op de ontwikkeling van kennis met, over en voor de onderwijsprofessional door participatief actieonderzoek. De kernthema’s zijn ‘Sense of Belonging’, ‘Inclusieve Taal en Toegankelijkheid’ en ‘Collective Teacher Efficacy’. Op deze thema’s versterken zij ook de ontwikkeling op gebied van inclusie en toegankelijkheid binnen Fontys.
Daarnaast is er een wisselende groep docenten die kortdurende projecten uitvoeren gericht op ontwikkeling van het curriculum van de master Educational Needs en/of op het versterken van het team van Fontys OSO. Zij richten zich op een van de kernthema’s van het lectoraat.
Onderzoeksprojecten
Uitgelicht
Met onderstaande producten kunnen scholen direct aan de slag
Magazine
Output
- Van Vijfeijken, M., Van Schilt, T., Van den Bergh, L., Scholte, R., & Denessen, E. (2024). An evaluation of a professional development program aimed at empowering teachers' agency for social justice. InFrontiers in Education(Vol. 9, p. 1244113). Frontiers.
- Ros, A., Heldens, H., & Van den Bergh, L. (2024). Op weg naar een lerende organisatie: hoe draag jij daaraan bij? Tijdschrift Intern Begeleiden, 2024 (1), 26-28.
- Van den Bergh, L., Van der Sommen, I., & Diemel, K., (2024). Belevingscircuit See Through: Professionalisering voor inclusief hoger onderwijs. Onderzoek van Onderwijs, 53 (1), 4-9.
- Diemel, K., Van den Bergh, L., & Van der Sommen, I. (2024). Versterken van onderzoekend vermogen in de context van inclusief onderwijs: een nieuwe aanpak met photovoice. Velon Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 45(1), 1-15.
- Inclusieve Taal en toegankelijkheid: Inclusieve taal en toegankelijkheid (youtube.com)
- Fontys Openbaar college: Online college - Inclusief taalgebruik. Op zoek naar de juiste woorden. (youtube.com)
- Bakx, A., Van Vijfeijken, M., & Van den Bergh, L. (2024). Gelijke kansen voor alle leerlingen. Gifted@248 Lente 2024, 24-27.
- Van Vijfeijken, M., Van den Bergh, L., & Bakx, A. (2024). Gelijke kansen en aandacht voor begaafdheid: een (on)verenigbaar ideaal? TOPS Tijdschrift voor onderwijspraktijkstudies. https://doi.org/10.54657/TOPS.19205
- Ros, A., Heldens, H., & Van den Bergh, L. (2024). De school als lerende organisatie. Basisschoolmanagement, 5, p. 4-7.
- Kroes, A. (2024, 23 september). Pesten aanpakken is niet eenvoudig, maar op deze manier wordt school toch voor elke leerling een fijne, veilige plek. Brabants Dagblad. https://www.bd.nl/opinie/pesten-aanpakken-is-niet-eenvoudig-maar-op-deze-manier-wordt-school-toch-voor-elke-leerling-een-fijne-veilige-plek~a3139c1d/
- Kroes, A., Gampierakis, L., Van der Zalm, M., & Meulens, M. (2024, 18 september). Kick-off Week Tegen Pesten: 'Denk FF na!' [Webinar]. Stichting School en Veiligheid. https://www.youtube.com/watch?v=iLPRUz1D2OY
- Yang, Y. & Kroes, A. (2024). Van school veranderen beïnvloedt leerprestaties. Didactief, 2024 (7), 40-41.
- Kroes, A. (2024). Een schoolrapport dat tot leren leidt. Tijdschrift Intern Begeleiden, 2024(3), 38-40.
- Kroes, A.D.A. (2024). Overgang van po naar vo: Kansengelijkheid en de
rol van de warme overdracht. [Onderzoeksrapport] Fontys Opleidingscentrum
Speciale Onderwijszorg.
- van Vijfeijken, M., van Schilt-Mol, T., van den Bergh, L., Scholte, R. H., & Denessen, E. (2023). How teachers handle differentiation dilemmas in the context of a school’s vision: A case study. Cogent Education,10(1), 2165006.
- Van der Bergh, L., Diemel, K., & Van der Sommen, I. (2023). Sense of belonging in beeld: een photovoice studie in het hoger beroepsonderwijs. 68-83. https://doi.org/10.59532/tvho.v4i2.15689
- Podcast Kunstgebouw: Wie is we? Kansengelijkheid, diversiteit en inclusie met Petra Kerstens
- Van der Sommen, I. (2023). Autisme en genderdiversiteit in het VO, een spectrum aan mogelijkheden. Remediaal 2-3, p. 19-24.
- Van der Sommen, I. (2023). Taal en inclusie, dáár mag je iets van zeggen! CNV Zorg Primair (02), p. 20-24.
- Diemel, K., Haasen, M,. Van der Kamp, A. (2023). Professionele standaarden voor samenwerken: hoe ziet dat eruit in de praktijk? In: De Vries, P. & Gilsing, R. (red.), Ouders, onderwijs en jeugdzorg in verbinding . H. 19, (p. 250-262).
- Eindrapportage Buitengewoon jezelf (2023) Morgenmakers
- Samen leren en werken aan inclusiever onderwijs (2023), Krant SWV 2023
- Middelkoop-van Erp, A., & Van den Bergh, L. (2023). Werken met Taalportretten CNV Zorg Primair (4), 14-17
- Openbaar college Lochal (12-10-2023) door Ilonka van der Sommen en Elizabeth Venicz . Inclusief taalgebruik: lastig of nodig?
- Van den Bergh, L. & Van Vijfeijken, M. (2023). Kansen(on)gelijkheid en begaafdheid: een complex duo. In E. van Gerven (Red.) De Gids 2.0. Over begaafdheid in het po en vo.
- Werksessies voor lerarenopleiders over hoge verwachtingen, vanuit Velon en NRO Kansen(on)gelijkheid: de rol van verwachtingen - Velon
- Van der Sommen, I. (2022). Project Buitengewoon jezelf: eerste editie. Morgenmakers, Samenwerkingsverband Autisme Zuidoost Brabant en Fontys OSO.
- Denessen, E., Hornstra, L., van den Bergh, L., & Bijlstra, G. (2022). Implicit measures of teachers' attitudes and stereotypes, and their effects on teacher practice and student outcomes: A review. Learning and Instruction.
- Van den Bergh, L. (2022). Onderwijs vanuit hoge verwachtingen. Benut de kracht van je team. Basisschoolmanagement, 8, 4-7.
- Webinar NRO leidraad Onderwijs vanuit hoge verwachtingen (26-09-’22) https://www.onderwijskennis.nl/kennisbank/webinar-onderwijs-vanuit-hoge-verwachtingen
- Interview Platform 31: Platform31 kennis- en netwerkorganisatie voor stad en regio - “Stimuleer en waardeer leerlingen voor kansengelijkheid in het onderwijs”
- Openbaar college Lochal (01-12-2022) Hoe bevooroordeeld ben jij? Met Kennedy Tielman.
- Promofilmpje en event Diversiteit voor Fontys Pro Educatie (20-10-22) Diversiteit en inclusiviteit in het onderwijs | Fontys
- Van Swet, J., Munneke, L., Diemel, K.,De Keijzer, H.(2022). Praktijkgericht onderzoeken in het onderwijs. (2e druk) Boom.
- Haasen, M. & Diemel, K. (2022). Geef de jeugdhulpverlener toegang tot de klas. TIB (5), p.17-19
- Haasen, M., Leenders, H., Diemel, K. Delsing, M. & Van den Bergh, L. (2022). Eindrapportage-Jeugdhulpverlening in de school_29-05-2022.pdf.htm (fontys.nl) Eindrapportage langlopend onderwijsonderzoek maart 2022.
- Hornstra, L., van den Bergh, L., Denissen, J. J., Diepstraten, I., & Bakx, A. (2022). Parents’ perceptions of secondary school students’ motivation and well‐being before and during the COVID‐19 lockdown: the moderating role of student characteristics. Journal of Research in Special Educational Needs,22(3), 209-220.
- Van den Bergh, L. & Diemel, K. (2021).Diversiteit en inclusie in beeld: een photovoice-studie in de master Educational Needs. Velon Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 42(4), 71-83.
- Van den Bergh, L., Van Amerongen, M., Gunsch, R., Timmermans, M., & Timmerman, A. (2021) NRO Leidraad Onderwijs vanuit hoge verwachtingen Onderwijskennis | Leidraad: Onderwijs vanuit hoge verwachtingen
- Van den Bergh, L. (2021) Magazine Kansen(on)gelijkheid plus overzichtsartikel. Schoolleidersregister PO. Inhoud - Kansen(on)gelijkheid (sterkstaaltjeschoolleiderschap.nl)
- Van den Bergh, L., & Diepstraten, I. (2021). Inclusiviteit in het onderwijs. Kennissynthese in A. Ros, M. Thunnissen, & H. van Beelen (Red), Duurzaam leren en werken in een veranderende samenleving. Praktijk gericht onderzoek en tools voor praktijk en onderzoek. (pp. 19-25). Fontys Hogescholen.
- Van den Bergh, L., & Ros, A. (2021). Begeleiden van actief leren. Theorie en praktijk van zelfsturing en samenwerking. (Herziene druk) Coutinho.
- Van den Bergh, L., Ros, A., Kools, Q, de Laat, H, & Poelmans, P. (2021). Begeleiden van zelfsturing en samenwerking. Actief leren in vo en mbo. Coutinho.
- Van den Bergh, L. (2021) Redactie en inleiding Themanummer: Kansen(on)gelijkheid in het onderwijs. Tijdschrift voor Lerarenopleiders 42(4).
- Van der Sommen, I. (2020). Zorg Primair Themanummer: Verhalen vertellen / storytelling. CNV Onderwijs.
- Denessen, E., Keller, A., Van den Bergh, L., & Van den Broek, P. (2020). Do teachers treat their students differently? An observational study on teacher-student interactions as a function of teacher expectations and student achievement, Education Research International, Vol. 2020, 1-8.
- Boosten, A., Jager, L., & Van en Bergh (2020). Principes voor voortgezette professionalisering gericht op het afstemmen op verschillen: Op zoek naar de X-factor. Tijdschrift voor lerarenopleiders 41(2), 101-111.
- De Keijzer, H., & Van den Bergh, L. (2020). Afstemmen op diversiteit: Professionalisering in de school. Basisschoolmanagement, 5, 4-7.
- Klabbers, W., Jager, L., & Van den Bergh, L. (2020). Een leerling in 60 seconde. Didactief, 50 (7), 24.
- Van den Bergh, L. (2020). Stel de leraar in staat Onderwijs passend te maken. Bron Opinie.https://bron.fontys.nl/stel-de-leraar-in-staat-om-onderwijs-passend-te-maken/
- Van den Bergh, L. (2020) Coronacrisis en gelijke kansen. Didactief, 50(5), 28-29.
- Van den Bergh, L., Denessen, E., Volman, M., Ros, B., & Marreveld, M. (2020). Werk maken van gelijke kansen: praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs. Didactief onderzoek.www.werkmakenvangelijkekansen
- Van den Bergh, L., Diemel, K., & Van Cleef, Y. (2020). Maak werk van gelijke kansen in het onderwijs: Wat kun je als begeleider doen? LBBO Beter Begeleiden, September, 20-23.
- Van den Bergh, L., & Ros, A. (2020). Werk maken van gelijke kansen: De rol van de leerkracht en schoolleider. Basisschoolmanagement, 5, 14-16.
- Interview op Fontys Nieuws: Kansengelijkheid: ‘Op school is nog heel wat winst te halen (fontys.nl)
- Podcast over het inhoud en ambities van het lectoraat op ‘Fontys onderzoekt’: Fontys onderzoekt | Linda van den Bergh, lector Waarderen van Diversiteit (transistor.fm)
- Zorgbreed 67, p Diemel, K. (2020). Pedagogisch kompas: zo leer je navigeren Didactief 50, p. 22-24.
- Diemel, K. & Zon, A, van (2020). Professionals van vandaag en morgen: samen sterker Zorg Primair 06-2020, P.23- 27.
- Diemel, K (2020). De kracht van pedagogische sensitiviteit .25-31
- Interview op Bron: ‘Willen we dan terug naar de tijd vóór passend onderwijs?’ (fontys.nl)
- Thunnissen, M., Ros, A., Bodewes, D., Schuwer, R., van den Bergh, L., Kools, Q., ... & Visser, Y. (2019). Duurzaam leren en werken: Hoe borgen we een leven lang nieuwsgierig? (2019). Duurzaam leren en werken. Hoe borgen we een leven lang nieuwsgierig Eindhoven: Fontys Learning Society.
- Van den Bergh, L. & Ros, A. (2019). Rolmodel helpt bij uitdagend gedrag (2). Didactiefonline.nl https://didactiefonline.nl/artikel/rolmodel-helpt-bij-uitdagend-gedrag-2
- Van den Bergh, L. & Ros, A. (2019). Rolmodel helpt bij uitdagend gedrag. Didactief, 49(7), p. 40-42.
- Ros, A. & Van den Bergh, L. (2019). Professionalisering van het pedagogisch handelen van leerkrachten. Basisschoolmanagement, 33(6), p.4-7.
- De Vroedt, B. & Van den Bergh, L. (2019). Passend leren omgaan met uitdagend gedrag. Op zoek naar de grondhouding van succesvolle leraren. Zorg Primair, 4, p. 9-12.
- Van den Bergh, L. (2019). Kansengelijkheid bevorderen door hoge verwachtingen. Bij de Les Magazine, april.
- Calseyde, W. van der (2019). Pedagogische sensitiviteit is te ontwikkelen Interview Karin Diemel. Tijdschrift Intern Begeleiders 9 (1), P. 12-13.
- Diemel. K. (2019). Kwintessens in het handelen van leraren. Een onderzoek naar pedagogische sensitiviteit in het onderwijs. (dissertatie). UvH Universiteit voor Humanistiek.
- Interview Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Zaanstreek met Ilonka van der Sommen Als een verhaal over autisme je bijblijft, zorgt dat voor introspectie
- Van den Bergh, L. & Van der Kamp, A. (2018). Themanummer Waarderen van Diversiteit. Zorgbreed, 4. (Redactie)
- Van den Bergh, L. (2018). De kracht van wat je verwacht. Zorgbreed jaargang 15, 4, p. 4-7.
- Van den Bergh, L. (2018). Lectoraat: Waarderen van diversiteit. Grote ambities die leraren mogen waarmaken Glossy 10 x beter 2018. Fontys: Tilburg.
- Van den Bergh, L. & Van der Sommen, I. (2018). Kansenongelijkheid: een microperspectief. Tijdschrift voor orthopedagogiek, 57, p. 321-331.
- Keller, A & Van den Bergh, L. (2018). Kansengelijkheid in het Onderwijs. De kracht van wat je verwacht Zorg Primair, 3, p. 8-11.
- Van de Calseyde, W. (2018). “Onderzoek is geen doel op zich, maar een heel krachtig middel om jezelf en je school te ontwikkelen.” Interview met Linda van den Bergh, Tijdschift voor Intern Begeleiders, 3, p 13-15.
- Van Meersbergen, E. (2018) Verwachtingen bepalen het handelen. In gesprek met Linda van den Bergh. Op: PlatformPraktijkontwikkeling.nl Utrecht: WOSO
- Langelaan, D. (2018). Als je negatief denkt over een kind, dan wéét het dat. Interview met Linda van den Bergh. Op Bron: https://bron.fontys.nl/als-je-negatief-denkt-over-een-kind-dan-weet-het-dat/ (Een van de best gelezen verhalen van Bron 2018:https://bron.fontys.nl/het-beste-van-bron/
- Vos, T. (2018). 'Leraren hebben veel invloed op de prestaties van leerlingen'. Interview met Linda van den Bergh. Brabants Dagblad, verschenen in regio Oss, Den Bosch en Arnhem – Nijmegen. Premium artikel: https://www.bd.nl/stadsgezicht-oss/osse-linda-van-den-bergh-lector-van-fontys-in-den-bosch-weg-met-de-vooroordelen-in-het-onderwijs~a1b4ac99/
- Nominatie project ‘Kennisbenutting in Onderzoekende Scholen’ voor de Best Research & Practice Project Award van de Europese associatie voor praktijkgericht onderzoek
- Diemel, K. (2018). Pedagogisch sensitief ontwikkelen Zorgbreed 60 15 (4),p. 23-25
- Richards-Vlam, Y. & Van den Bergh, L. (2017). Passend onderwijs vraagt om onderzoekende docent Brein, bijlage bij de Volkskrant, december.
- Van den Bergh, L., Ros, A., Vermeulen, M & Rohaan, E. (2017). De onderzoekende houding en literatuurgebruik in onderzoekende basisscholen: een exploratie. Pedagogische Studiën, 94, 478-495.
- Van den Bergh, L. & Ros, A. (2017). Beter Onderwijs? Zoek het uit! Acht aanraders. Themanummer uit Reeks TIB-tools. Dordrecht: Instondo.
- Ros, A, & Van den Bergh, L. (2017). Doe de scan onderzoekscultuur in de school. Website Steunpunt Opleidingsscholen. https://www.steunpuntopleidingsscholen.nl/scan-onderzoekscultuur-school/
- Ros, A. & Van den Bergh, L. (2017). Interventies ter versterking van de onderzoekscultuur. Katern uit kwaliteitsreeks Steunpunt Opleidingsscholen.
- Cleef – van der Roest, Y. van der & Van den Bergh, L. (2017). Leerkrachten bewust maken van hun eigen handelen. Zorg Primair, 1, p. 8-10.
- Van Swet, J & K. Diemel (2017). De Nuance moet terug in de dyslexie-debat. Eindhovens Nieuwsblad 16-02-2017.
- Bakx, A; Jacobs, G; Bergh, L. van den; Diemel, K. (2017). Werken aan pedagogische sensitiviteit in je team. Pica.