
Waarderen van diversiteit
Hoe kan ik tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van àl mijn leerlingen of studenten? Hoe kan ik ervoor zorgen dat zij zich allemaal gezien en gewaardeerd voelen? Hoe kunnen we als team werken aan gelijke kansen? Dit zijn de vragen waar ons lectoraat zich mee bezig houdt. Onze focus ligt hierbij op de relatie tussen opvattingen en verwachtingen en het professionele handelen. We ontwikkelen bruikbare kennis, strategieën en tools die onderwijsprofessionals helpen om zich verder te ontwikkelen.
Over het lectoraat

Introductie van het lectoraat
Kernthema 1: Sence of Belonging
Kernthema 2: Inclusieve taal en toegankelijkheid
Kernthema 3: Collective Teacher efficacy
Podcast
Mijn naam is Linda van den Bergh. Ik ben mijn loopbaan gestart als leerkracht en remedial teacher in het basisonderwijs. Tijdens mijn studie orthopedagogiek en de research master behavioral sciences maakte ik kennis met onderzoek als middel om kennis te ontwikkelen. Sindsdien doe ik praktijkgericht onderzoek naar professionalisering van leraren om de kwaliteit van het onderwijs nog verder te verhogen, vooral voor degenen die met 1-0 achterstand binnenkomen.
Lector

Dr. L. (Linda) van den Bergh
Lector Waarderen van diversiteitMijn naam is Linda van den Bergh. Ik ben mijn loopbaan gestart als leerkracht en remedial teacher in het basisonderwijs. Tijdens mijn studie orthopedagogiek en de research master behavioral sciences maakte ik kennis met onderzoek als middel om kennis te ontwikkelen. In mijn promotietraject heb ik praktijkgericht onderzoek gedaan naar professionalisering van leraren op het gebied van feedback tijdens actief leren.
Kenniskring
De lector en een kenniskring van twee docenten vormen de kern van het lectoraat. Zij doen onderzoek in samenwerking met collega’s, studenten en werkveld. Hierbij ligt altijd de focus op de ontwikkeling van kennis met, over en voor de onderwijsprofessional door participatief actieonderzoek. De kernthema’s zijn ‘Sense of Belonging’, ‘Inclusieve Taal en Toegankelijkheid’ en ‘Collective Teacher Efficacy’. Op deze thema’s versterken zij ook de ontwikkeling op gebied van inclusie en toegankelijkheid binnen Fontys.
Daarnaast is er een wisselende groep docenten die kortdurende projecten uitvoeren gericht op ontwikkeling van het curriculum van de master Educational Needs en/of op het versterken van het team van Fontys OSO. Zij richten zich op een van de kernthema’s van het lectoraat.
Onderzoeksprojecten
Uitgelicht
Met onderstaande producten kunnen scholen direct aan de slag
Publicaties en documenten
- Artikel: Verwachtingen bepalen het handelen
- Artikel: weg met de vooroordelen in het onderwijs
- Artikel: Als je negatief denkt over een kind, dan weet het dat
- Artikel: interview in Brein (pdf)
- Artikel: Achmed kan toch niet (pdf)
- Artikel: Kansenongelijkheid: een microperspectief
- Zorgbreed Themanummer Waarderen van diversiteit (pdf)
- Volledige lectorale rede (video)
- Magazine: introductie lectoraat en kenniskring (pdf)
- Artikel: VELON - Diversiteit en Inclusie in beeld
- Artikel: Hoe bevooroordeeld ben jij?
- Artikel: Onderzoeksproject Anje Ros en Linda van den Bergh genomineerd
- Artikel: interview in Tijdschrift voor intern begeleiders (pdf)
- Artikel: interview in Samenwerkingsverband Primair Onderwijs
- Artikel: Kansengelijkheid in het onderwijs (pdf)
- Lectorale rede Linda van den Bergh (pdf)
- Werk maken van gelijke kansen (pdf)
- Studio 24 - Effect van vooroordelen (video)
- Zorg Primair 3: Verhalen vertellen
- Scan onderzoekscultuur plus interventiekaarten (pdf)
- Artikel: How teachers handle differentiation dilemmas