Talentgericht onderwijs
We spelen met Talentgericht onderwijs in, zoals onze strategie Fontys for Society beschrijft, op de veranderende en steeds complexere vraagstukken binnen onze maatschappij.
Fontys helpt daarom studenten te ontdekken waar hun talenten liggen en hoe zij zich via hun opleiding kunnen profileren in hun vakgebied. Als specialist, generalist, of elke mogelijke combinatie daarvan. Elk talent telt. Met een stevige basis in inhoudelijke expertise, interpersoonlijke vaardigheden en de kunde om aan complexe en multidisciplinaire vraagstukken te werken.
We leren onze studenten zelf de regie te nemen en te leren van de keuzes die ze maken. In onze onderwijsomgeving kan iedereen een eigen weg vinden, passend bij de eigen behoeftes en mogelijkheden. Leren kan altijd en overal. Grensoverstijgend leren, denken en werken is voor onze studenten – en voor onze medewerkers - vanzelfsprekend.
Tegen 2027 willen we dat Talentgericht onderwijs een gegeven is voor iedereen die direct of indirect met Fontys te maken heeft.
- We werken met leeruitkomsten. Deze ordenen we in taakgebieden die herkenbaar zijn voor het werkveld. Deze taakgebieden vormen onderwijseenheden van 15 of 30 studiepunten. Zo kunnen studenten over een langere periode hun leren zichtbaar maken.
- Fontysopleidingen met hetzelfde landelijke beroeps- of opleidingsprofiel stemmen de leeruitkomsten en de groepering daarvan in onderwijseenheden met elkaar af. Zo kunnen studenten de verschillende leercontexten van Fontys goed benutten.
- Bacheloropleidingen hebben een onderwijseenheid met vrije (minor)ruimte van 30 studiepunten in de postpropedeutische fase. Studenten bepalen zelf waarmee zij deze ruimte invullen. Dit kan niet alleen binnen Fontys, maar ook daarbuiten.
- Bacheloropleidingen hebben uitsluitend een propedeutische en postpropedeutische opleidingsfase. Associate degree- en masteropleidingen hebben beide één opleidingsfase.
- De authentieke beroepspraktijk staat centraal: studenten leren en werken in de concrete beroepscontext of een leeromgeving die deze benadert. Meer info over hybride/authentieke leeromgevingen.
- Werken aan authentieke (maatschappelijke) vraagstukken samen met studenten, docenten, onderzoekers en werkveldprofessionals van andere vakgebieden is verankerd in de leeruitkomsten.
- Samen leren, werken en onderzoeken is verankerd in de leeruitkomsten.
- Onderwijsactiviteiten bestaan uit een doordachte mix van online en face-to-face mogelijkheden die elkaar versterken. Lees verder over blended learning.
- Elke student wordt begeleid door een studentcoach in het (leren) maken van keuzes en het (leren) regisseren van het persoonlijke leertraject. Meer info over studentcoaching.
- Elke student heeft een dynamisch studieplan waarin wordt vastgelegd hoe het leertraject vorm krijgt.
- Elke student bouwt een portfolio waarmee aangetoond wordt dat de leeruitkomsten zijn gerealiseerd. Hierbij leert de student van feedback om de volgende stap te zetten in de eigen ontwikkeling. Daarnaast krijgt elke student de vrijheid om zelf passend bewijsmateriaal aan te dragen naast het eventuele verplichte materiaal.
- Iedere opleiding heeft een voorgestelde leerroute. Hierbinnen zijn de toets- en onderwijsactiviteiten in lijn met de leeruitkomsten.
- Iedere opleiding werkt met het Fontysbrede kader toetskwaliteit.
- Onderwijsactiviteiten worden per semester aangeboden in twee eenheden van 15 studiepunten (na elkaar of parallel) of één eenheid van 30 studiepunten.
- We werken met de Fontysbrede vastgestelde processen en systemen.
Klik hier voor het stappenplan Navigeren door je leerproces.
We stellen uitdagende en authentieke beroepsuitdagingen centraal in ons onderwijs, vanaf de eerste dag dat studenten bij ons studeren. Praktijk en onderwijs komen samen, met continue (kennis)uitwisseling en Talentgericht ontwikkelen tot gevolg bij zowel de student, de docent als de zorgprofessional. In leergemeenschappen geven we vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid vorm aan leren, onderzoeken, werken en innoveren.
Met als doel: het opleiden van wendbare en toekomstbestendige professionals die vanaf de eerste dag een bijdrage levert aan de beroepspraktijk.
Een talentgericht Fontys
Als publieke hbo-instelling hebben we een belangrijke maatschappelijke opdracht: we ontwikkelen talent. Talent van studenten, dat op de eerste plaats, maar ook talent van onze medewerkers en het talent van professionals uit de regio. We zien het als onze maatschappelijke opdracht bij te dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving. Daarom moeten we ons ontwikkelen tot een talentgericht, onderzoekend en wendbaar Fontys. Lees hier verder over onze bijdrage aan maatschappelijke impact met Fontys for Society.