Sprint naar content
Project

Competentiespel

Euregionale inzetbaarheid verwijst naar  de mogelijkheid voor zowel werknemers als werkgevers om grensoverstijgend te opereren binnen de Europese regio. Het impliceert dat werknemers in staat zijn om te werken in verschillende landen binnen de Europese Unie (EU) en dat werkgevers in staat zijn om werknemers uit verschillende EU-landen in dienst te nemen.

Wat houdt het project in?

Voor werknemers biedt euregionale inzetbaarheid een bredere arbeidsmarkt en meer carrièremogelijkheden. Ze kunnen profiteren van de mogelijkheid om over de grens te werken, waardoor ze toegang krijgen tot banen die anders niet beschikbaar zouden zijn. Dit kan hun vaardigheden en ervaring vergroten, evenals hun culturele en taalkundige kennis. Bovendien kunnen werknemers mogelijk profiteren van gunstigere arbeidsvoorwaarden, zoals hogere salarissen of betere sociale voorzieningen, in andere EU-landen.

Voor werkgevers opent euregionale inzetbaarheid de deur naar een grotere pool van talent. Ze kunnen gekwalificeerde werknemers uit verschillende EU-landen rekruteren, wat hun mogelijkheden vergroot om de juiste persoon voor een specifieke functie te vinden. Dit kan vooral voordelig zijn in sectoren met een tekort aan geschoolde arbeidskrachten. Bovendien kan euregionale inzetbaarheid helpen bij het bevorderen van diversiteit en het bevorderen van interculturele uitwisseling op de werkvloer, wat kan leiden tot nieuwe ideeën en innovatie.

Het competentiespel is bedoeld om bewustwording te creëren en inzicht te verschaffen in de verschillende competentievereisten tussen Nederland en Duitsland. Dit kan werknemers en werkgevers helpen om zich beter voor te bereiden op grensoverstijgende samenwerking, rekrutering en mobiliteit, en om effectiever te communiceren en samen te werken in een internationale context.

Doel van het spel en bijbehorende workshop

Het doel van het competentiespel is om deelnemers met elkaar in gesprek te laten gaan over gedrag achter competenties. Dit levert deelnemers op dat ze:

  • Inzicht krijgen in belangrijke aspecten van werving aan de andere kant van de grens.
  • Inzicht krijgen in welke competenties, opleiding, ervaring etc. voor een specifieke functie van belang zijn (aan weerszijde van de grens).
  • Inzicht krijgen in hun eigen keuzen t.a.v. competenties en de keuze van anderen (bv collega’s uit hetzelfde team, buitenlandse collega’s uit het eigen team, collega’s van de andere kant van de grens)
  • Aan het einde een aantal concrete acties voor zichzelf hebben geformuleerd op basis van bovenstaande inzichten.

Het spel

Het spel bestaat uit een aantal ronden, welke er samen voor zorgen dat bovenstaand doel wordt behaald.

Ronde 1: De Recruitment Prioriteiten

Deze ronde heeft als doel inzicht krijgen in de belangrijke aspecten van werving aan de andere kant van de grens.

Ronde 2: De Vacature

In deze ronde staat een vacature centraal, waarbij twee of meer groepen competenties gaan koppelen aan deze vacature.

Ronde 3: De Dilemma’s

Deze ronde is gericht op enkele belangrijke competenties in de sfeer van samenwerken en leiderschap. Door het presenteren van dilemma's moeten deelnemers een kant kiezen en daarover in gesprek gaan.

Betrokken lectoraten

Cross-Border Business Development

Betrokken werkveldpartners

EURES

Subsidie

Easi, EU-programma voor werkgelegenheid en sociale innovatie.

Projectleider

Nick Poeth