Cross-Border Game Lab
Het Cross-Border Game Lab zet serious games in voor het oplossen van problemen. In veel verschillende sectoren worden games steeds populairder, en dat is niet zo vreemd. Door spelelementen, levels en punten in te zetten, wordt droge kost ineens een stuk leuker en behapbaarder. Niet alleen binnen het onderwijs, maar ook in het bedrijfsleven en bij overheidsinstanties wordt steeds vaker vaak gebruik gemaakt van serious games.
Onderdeel van:
Voorbeelden waarbij serious games worden ingezet: trainingen voor nieuwe medewerkers, het leren van een nieuwe taal, games die je rijgedrag beïnvloeden, flight simulators voor piloten en games waarbij (aanstaande) chirurgen een operatie nabootsen. Serious games zijn hét middel bij uitstek om mensen nieuwe kennis bij te brengen, zonder ze te vermoeien met eindeloze PowerPointpresentaties.
Wat houdt het project in?
Cross-Border Game Lab is onder andere gerelateerd aan het project Digital Minds dat organisaties in de euregio rijn-maas-noord stimuleert om serious games te gaan gebruiken voor het oplossen van diverse vraagstukken. Het lectoraat ziet serious gaming als één van de mogelijkheden om tools te ontwikkelen die employability, euregionaal bewustzijn en euregionale competenties kunnen bevorderen. Niet alleen binnen Digital Minds maar ook in andere projecten en studentprojecten zoals de Startup Factory of afstudeeropdrachten van studenten wordt serious gaming ingezet.
Projectdoelstelling
Het doel van dit project is inzicht te krijgen in de meerwaarde van serious gaming, maar ook in de ontwikkeling daarvan in grensgerelateerde vraagstukken. Daarnaast is een doel van dit project een proef voor de oprichting van een grensoverstijgend Game Lab, waarin studenten onder begeleiding gedurende een jaar serious games ontwikkelen voor bedrijven in de regio rondom Venlo. In het kader van dit project zullen vier Duitse en Nederlandse bedrijven groepen studenten een specifieke opdracht geven om een spel te ontwikkelen (online, offline - afhankelijk van de eisen), dat zij vervolgens onder begeleiding daadwerkelijk gaan ontwikkelen.
Periode
2023 - 2026
Resultaten
We willen een game library opzetten met uiteenlopende games voor organisaties in de euregio rijn-maas-noord. Verder willen we bewustwording creëren dat serious games een aantrekkelijke manier kan zijn om te leren omgaan met grens gerelateerde vraagstukken of uitdagingen. Met als uiteindelijk doel om steeds meer organisaties gebruik te laten maken van serious games.
Projectleider
Bas Urlings
Betrokken onderzoekers/lectoren
Henderijn Heldens