Cross-border hybrid learning environments
De campus van Fontys Venlo bevindt zich op een bijzondere plek, namelijk pal naast de Nederlands-Duitse grens. Dit betekent dat het omringende werkveld in de regio rond Venlo zich ook voor een deel in Duitsland bevindt, namelijk in de deelstaat Nord-Rein Westfalen. Dit wordt niet alleen zichtbaar in de studentenpopulatie maar ook in hybride leeromgevingen (afgekort HLO’s) waar samengewerkt wordt met Nederlandse en Duitse bedrijven in het grensland. HLO’s worden gedefinieerd als leeromgevingen op het grensvlak van onderwijs- en beroepspraktijk, waar studenten, docenten en werkveldpartners samen leren, werken en onderzoeken vanuit authentieke vraagstukken.In een nationale context is al veel onderzoek gedaan naar HLO’s, maar nog niet in een internationale context. Waar moet een Duits-Nederlands samengestelde HLO aan voldoen om succesvol te zijn? Door bij te dragen aan onderzoek naar hybride leeromgevingen krijgen we meer inzicht in hoe deze leeromgevingen – vooral ook in de grensregio – kunnen bijdragen aan het binden en boeien van jong talent. In samenwerking met het Fontysbrede HLO onderzoek zijn bestaande hybride leeromgevingen onderzocht en werden tools ontwikkeld die de samenwerking en de kwaliteit van de leeromgeving kunnen bevorderen (zoals het Fontys Raamwerk, de SMS-tool, Complextool en het HLO-web). De HLOs in de grensregio bieden een unieke context voor het leren over grensoverstijgende samenwerking en leeromgevingen..
Onderdeel van:
Wat houdt het project in?
In het onderzoek richten we ons op het leren over grensoverstijgende samenwerking in de HLO. De Living labs en Fieldlabs, maar ook Crosslab bieden daarvoor een rijke context omdat hier Duitse en Nederlandse werkvelpartners samen komen met Nederlandse en Duitse studenten en opleiders. Door de HLO-tools die eerder werden ontwikkeld in te zetten en te evalueren krijgen we meer greep op specifieke eisen die de grensoverstijgende context stelt aan samenwerking én leeromgeving.
De resultaten van het onderzoek geven inzichten waarmee we in de hybride leeromgevingen nog beter kunnen inspelen op het benutten van kansen voor samenwerken en leren over de grens.
Projectdoelstelling
Het verkrijgen van inzicht in specifieke eisen die grensoverstijgend samenwerken in de HLO stelt aan samenwerking en leeromgeving en het (her)ontwikkelen en vertalen van tools voor ontwerpers van HLO’s en bruggenbouwers.
Looptijd
De resultaten worden verwacht in de loop van 2026.
Resultaten
Het opleveren van specifieke ontwerpcriteria voor cross-border HLO’s en aanpassing van HLO-tools die de samenwerking en het ontwerp van de leeromgeving ondersteunen.
Betrokken lectoraten
Cross-Border Business Development
Betrokken werkveldpartners
De partners van Living Labs, Grenszlab (en andere fieldlabs), Crosslab.
Projectleider
Vincent Pijnenburg
Betrokken onderzoekers / lectoren
Vincent Pijnenburg, Henderijn Heldens en Ronald Jansen
c